Halloj då vart jag här igen! 😊

Lika bra att börja där jag slutade..
Vi lämnade vackra Venedig bakom oss och styrde mot nya äventyr och nya länder.
Nästa land som stod på tur var Slovenien.

Redan dagen efter vårat besök i Venedig rullade vi in i Slovenien.
Rullade längs med den pytte-lilla kusten som tilldelats landet, tror bara den var 4:a mil lång.
Vi gjorde en avstickare och körde ut på en halv-ö och besökte staden Piran.
En väldigt gullig liten stad som faktiskt påminde om Venedigs mysiga små gränder.
Vi blev snabbt hungriga och begav oss till centrum och slog oss ner och unnade oss lite utekäk.

Dagen gick fort medans vi strosade runder i staden och vi bestämde oss för att stanna i Piran över natten.
Hittade omysigaste parkeringen bakom en resturang där man kunde stå för natten.
Vi parkerade bilen och bytte om till badkläder och hoppade i havet.
Skönt med ett dopp i det blå, var riktigt länge sen vi såg havet så vi passade på att njuta riktigt ordentligt.😊
Badade, solade och spelade Svarte Petter och Richard gjorde sina berömda pannkakor, mums!
 
Vi gjorde en avstickare till staden Piran i Slovenien.
 
Väldigt mysig liten stad.
 
Älskar alla färgerna på husen här! Önskar jag fick bo i ett ljusgrönt hus. 😁
 
Torget
 
 
Dagen efter bjöd på mera sol och bad innan vi packade ihop oss och drog vidare mot Kroatien.
Vi ville verkligen hitta en härlig plats där vi kunde slå oss till ro i några dagar, en härlig plats med Kroatiens fina blå vatten där vi bara kunde slappa, sola och bada.

Vi hade varit på så mycket äventyr nu och kände att vi alla behövde en paus och lite vila.
Inga fler berg, inga fler mysiga städer, inga fler länder, inga fler äventyr.
Bara slappe och slappe på en mysig plats. 😊
 
Passade på att bada innan vi lämnade Slovenien bakom oss.
 
Så efter en morgon med sol och bad drog vi vidare och körde in i Kroatien.
Vi hade blivit tipsade om ett ställe som heter Starigrad i Kroatien av några svenska pensionärer som vi stod grannar med på den omysiga parkeringen bakom restaurangen.
Där skulle det tydligen finnas små härliga badvikar och absolut inget mer att göra än att sola och bada, lät ju helt perfekt för oss. 😊

Efter ha bilat i nästan 4.5tim kom vi fram till detta Starigrad.
Var väl inte riktigt vad vi tänkt oss, men vi hittade en camping och slog oss ner.
Helt okej camping där vi kunde andas ut och ta det lugnt resten av dagen.
 
Vi bilar längs med kusten i Kroatien.
 
På camping i Starigrad.

Även om vi kände att detta inte var ”vårat” ställe vi letade efter så stannade vi ändå dagen efter och bara låg vid stranden och päste hela dagen, efter att först ha börjat dagen med en löpartur då förstås hehe!

När jag sprang där på morgonen och tittade ut över Kroatien så slog det mig..
-Denna morgonen springer jag här i Kroatien, igår sprang jag i Slovenien och bara tre dagar innan det sprang jag i Italien haha!
Snacka om att vara privilegerad när det kommer till löpar-omgivningar haha!
 
En heldag full med bad och sol.
 
 
Efter bara en sol och bad dag drog vi vidare, vi var verkligen sugna på att hitta det perfekta stället att slå oss ner på.
Efter ha googlat och pratat med folk så verkade det som att södra Kroatien skulle vara ett säkert kort med massa härliga stenstränder med klart Kroatien-vatten.

Så vi fortsatte våran färd söderut.
Hela tiden körde vi längs med kusten och hade hav- och bergsutsikt mest hela tiden.
Jättevackert.
Efter några timmar i bilen kände vi att vi behövde en paus och svängde av vid första bästa ställe.
Råkade hamna på en halv-ö där det låg en väldigt mysig liten stad, Primosten.
Packade ner lite fika och gick ner till havet och badade för att sen ta en tur genom staden som verkligen var mysig, liten och söt.
Kände att vi började närma oss ”vårat” ställe hehe!
 
 Tuff Lisa i staden Primosten 😍
Där ligger halvön Primosten fint.
 
Trots att Primosten var mysigt blev det snabbt kvällen och det var dax för oss att hitta en plats för natten.
Hittade en olivodling på Park4night där man fick stå gratis för bonden.
Wow det lät ju bra.
Styrde upp från kusten och passerade olivträd efter olivträd tills vi körde förbi en liten grusparkering med några husbilar på.
Där stod själva oliv-bonden och vinkade energiskt på oss att komma och parkera.
Så, så blev det! 😊

Köpte en flaska ekologisk olivolja av den jätte-trevliga bonden och jag säger bara -WOW vilken olivolja, sååååå god!
Jag har aldrig förstått mig på detta med olivolja innan, hur gott det ska vara m,m.
Jag har nog tyckt att olivolja varit rätt så överreklamerat, och ja, då har jag ju visserligen köpt mina olivoljor på närmsta Ica-butik haha! 🙈😂

Men detta mina vänner!
Bara såååå god! 😋
En kväll sa jag sa till Richard att jag skulle kunna äta rödlök och skivade tomater med denna gudomliga olivolja som ända mat resten av mitt liv haha!
Så god var den!
Ångrar bittert att jag inte köpte på mig några fler flaskor, 2 veckor senare var våran flaska nästan slut!

Det var inte bara en trevlig bonde och god olivolja som stället bjöd på utan hur mysigt var det inte att stå där med bilen för natten i denna olivodling?!
Jättemysigt kan jag berätta! 😄
Så skönt att äntligen få fri-campa lite efter alla campingar som vi stått på den senaste tiden, och detta stället var bästa stället. 💕
Olivträd, havsutsikt och solnedgång, nääää det blir inte bättre än så haha!

Vi hade en otroligt mysig kväll där i olivodlingen även om Richard blev lite sur när jag slog honom stort i vårat kortspel haha! 😂
 
Våran kväll i mysigaste olivodlingen. 😍
 
Kan det bli bättre?! 😊
 
Härlig morgon.
 
Dagen efter dröjde vi oss kvar läääääänge där i olivodlingen, var som balsam för själen.
Om jag av någon anledning någon gång flyttar till ett varmt land, då ska jag ha min alldeles egna olivlund där jag ska hänga hela dagarna.. 😂

Dagens händelse var att besöka den mysiga staden Trogir.
Ja, jag vet att jag skrev att vi var trötta på mysiga städer och ja, det var vi! 😂
Men vi hade blivit tipsade om denna staden och då är det svårt att bara köra förbi när man ändå är i krokarna.
Så vi stannade en snabbis och tog oss ett varv.

Och ja, jäääättemysig stad, men våra trötta mysiga-byar-sinnen gav den inget rättvist besök..hehe!
Kanske en annan gång vi kan komma tillbaka och ge Trogir det besök som det förtjänar haha!
Men vi tog oss iallafall ett varv, fick se sjukt stora privata båtar där det hängde fönsterputsare i selar för att putsa alla båtens fönster.
Tror inte att Greta Thunberg hade gillat dom båtarna, tror nämligen att dom drar en hel del bensin.. 😬😁
 
 I mysiga Trogir låg lyxbåtarna med hängandes fönsterputsare på rad. 😂
 
Många bilder med tvätt på 😂, men jag är sjukt imponerad över vilket jobb det måste vara att hänga ut tvätten där uppe i luften..hehe!
 
Även Trogir hade en massa mysiga små gränder, men har man precis besökt städernas stad Venedig så är det inte mycket som kan tävla med det, tyvärr..
Så efter en varm stadstur tutade vi vidare mot Brela som skulle ha Kroatiens bästa stränder, hur bra lät inte det!
 
Vi anländer till vackra Makarska Rivieran och närmar oss byn Brela.
 
Så mycket mer berg i Kroatien än vad jag trodde det skulle vara, me like! 😄
 
Till Brela ville vi åka och där ville vi hitta en riktigt bra camping, just det här med camping skulle dock inte bli så lätt hade vi nu förstått efter några dagar i Kroatien.
Kroatien lär vara ett vackert land, men campingarna suuuuuger! 😝
Murrigaste campingarna längs med trafikerade vägar.
Med Kroatiens långa kust trodde vi nog att vi skulle kunna hitta några riktiga pärlor längs med havet.

Längs med havet ligger dom, men som sagt dom är både murriga, omysiga och med bilvägar tätt in på och absolut inga små pärlor..
Så vi hade börjat fundera på om vi kanske skulle hyra in oss på en lägenhet i några nätter..

Kom iallafall fram till Brela, svängde av vägen för att ta oss ner till staden och ta oss en titt.
Men bara några hundra meter efter att vi svängt av mot Brela såg vi att väggrenen var full av parkerade bilar hit och dit, hur många som helst!
Och då var det fortfarande en bit ner till byn som antagligen hade tokfulla parkeringar. 🙈
Usch och fy och neääää, vi förståd ju av alla bilar att detta Brela inte var något för oss som letade efter något lugnt och skönt.

Det vi ville ha var en mysig miniby, en liten strand med klart vatten, havsutsikt, balkong och ingen bilväg som störde med massa oväsen, fattade ju att det skulle bli svårt att hitta..
Vi kanske inte kunde få allt.. 😬

Vi åkte till nästa lilla by, men inte heller där kändes det rätt och vi började känna oss trötta och slutkörda.
Jag gick in på booking.com och ramlade över en lägenhet med 10poäng i betyg, alltså full pott av alla (minst 14st) som bott där!
Richard sa -BOKA!
Lägenheten skulle ligga i Pisak, en liten by 15min norr om Brela, så utan att kollat upp om byn var mysig eller ej, proppad med folk eller ej så chansade vi och bokade in oss 4:a nätter.

WOLLA!
Kan inte fatta att vi hade sådan tur!
Byn var precis sådär söt och pytteliten och lagom tom på folk. 😍
2 små restauranger, en värdelös liten matbutik, några små och mysiga stenstränder med otroligt klart vatten, BÄSTA havsutsikten ifrån skönaste terrassen och det viktigaste INGEN bilväg eller trafik!
Dessutom var det bara en promenad på 2minuter ner till stranden.
Sladdade in på uppfarten 15min efter att vi bokat och ringde ägaren som sa att hon behövde 3tim på sig att städa lägenheten.
Åh noo, suck.. haha!

Ja, ja inget att göra, ägaren sa att det tydligen stått att man behövde boka 6tim innan..
Så istället för en mysig kväll under ett riktigt tak så travade vi ner till den mysiga lilla hamnen och satte oss på en av de två restaurangerna och beställde in öl och pizza.
Blev ändå en riktigt mysig kväll och efter bara två timmar ringde ägaren och sa att lägenheten var klar.
Ägaren sa också att om vi ville så kunde vi få en extra natt gratis som plåster på såret för den sena incheckningen..
(Ägaren var mån om att behålla sin 10:a haha!)
Yes, yes, YES svarade vi såklart, så istället för 4:a lyxnätter blev det 5!
 
Minsta och sötaste byn Pisak, kärlek! 😍
Pizza och öl i väntan på våran lägenhet.
 
Alltså lyxen var såklart denna underbara lägenhet med den fina havsutsikten, men något som vi verkligen uppskattar efter ha bott i våran bil i 5månader är:

På första plats: Ugn! Att kunna laga mat i ugn och inte bara steka och steka och koka haha!
(Blev både paj och lasagne under våra dagar där) 😋

På andra plats: Tekokare, oj vad snabbt det går att fixa en kopp te haha!

Tredje plats: Hallå! Egen tvättmaskin! Lyx! 😂

Fjärde och sista plats: Egen dusch med extremt varmt vatten.
Jag älskar när jag inte klarar av att vrida det till det varmaste utan att bränna mig, då vet jag att jag kan få det precis sådär varmt som jag vill ha det. 😁

Så 5 nätter med all denna lyx, ja ni förstår ju hur bra vi hade det haha!

Första goa morgonen i våran fina lägenhet.
Lisa kände sig hemma medesamma, äntligen fick loppan lite fäste under fötterna.. 😬😊
 
Våra dagar där i lägenheten blev verkligen kanon!
Jag hade någon tanke om att vi bara skulle gå mellan lägenheten och stranden hela dagarna och göra aaaaabsolut ingenting!

Nu blev det tyvärr inte så då det soliga toppen-vädret vi haft den senaste tiden vände en aning.
Blev tyvärr inga heldagar med sol, mer halva dagar och en av dagarna ööööste regnet ner precis hela dagen.
Var i och för sig väldigt skönt att bo i en lägenhet en sådan regn- och rusk-dag istället för att sitta och trycka i bilen haha!
 
Våran lilla strand 2 minuters promenad från lägenheten.
 
En eftermiddag åkte vi tillbaka till byn Brela för att kolla in vad det var vi missat.. hehe!
Tack och lov att vi inte bokat in oss där då det visade sig att Brela var världens charterort!
Även om vi aaaabsolut inte hade velat bo där så var det ändå en av de mysigare charterorterna som jag besökt.

Brela var även full av svenskar, så konstigt att helt plötsligt höra svenska lite här och där efter några månader utan, gällde att passa våra tungor och inte uttrycka så mycket fis, bajs och annat som 4åringar tycker är vansinnigt kul (och jag med för den delen haha!) 😂🤣
 
Ett besök i Brela.
 
 
Alltså färgen på tallarna i Kroatien är bara mmmmmmm! 😍
 
Dagen till ära så var det även Lisas namnsdag som vi firade stort med att äta glass, bada, ha riktigt kul och skämma bort Lill-tjejjan.
Lisa fick välja en mjukis-docka där i Brela som var en sjöjungfru.
Lisa hade suktat efter dessa dockorna ända sen vi kom till Kroatien och hennes ögon föll på de glittriga varelserna hehe!

Dock valde hon först den fulaste av dom alla!
T.o.m Richard ryggade tillbaka när han såg vilken av alla sjöjungfrur hon valt, den var så ful, en riktig sneögd sjöjungfru haha! 🤣
Efter att jag och Richard frågat henne ca 1000ggr om det verkligen var den hon ville ha så ångrade hon sig till slut, tack och lov haha!
Med oss hem följde istället en lila-glittrig vacker sjöjungfru som Lisa döpte till Ella. 😊
 
 Blev även ett bad i Brela.
 
 
En dag drog vi in i inlandet bland bergen och fyllde på vårat förråd av mat.
Passade på när det ändå var mulet att se oss omkring lite.
När vi kom hem kom vi äntligen ihåg att lägga vårat vita vin ifrån Portugal på kylning så vi kunde dricka det till solnedgången.
 
På matshopping-tur en bit in i landet.
Där nere vid havet ligger våran by Pisak.
 
En annan morgon var jag ute och sprang och gjorde en ordentlig vurpa.
Jag har ramlat en hel del detta året, men jisses vad osmidig man är nu i vuxen ålder när man faller till marken. 😂
Blev rejäla skrapsår på hela mig och det sved ordentligt när jag sen badade i det salta havet.

På tal om det salta havet, alltså jisses vad det är salt här!
Man behöver nästan inte simma alls utan man flyter som en liten kork vid ytan.
Man kan verkligen förstå känslan att bada i Döda havet, vilket är en annan dröm vi får förverkliga en annan gång. 😊
 
Efter löparturen blev det några timmar vid havet då solen passade på att dyka fram.
 
 Pisak
 
Där uppe bodde vi i 5 nätter.
 
En annan eftermiddag besökte vi byn Baska Voda, en annan lite större charterort visade det sig.
Baska Voda skulle sitta inne på en strand som för några år sedan blivit utsedd till en av världens vackraste.

Just på den stranden tog vi oss ett dopp.
Alltså havet var underbart klart och blått och det var verkligen underbart med bergen i bakgrunden, absolut jättevackert.
Men jag vet ändå inte om jag skulle ha utsett den till världens vackraste..
Då tycker jag nog att själva stranden bör bestå av något mer än en 5m bred stenstrand full av parasoll och människor haha!

Nu kan väl inte stranden hjälpa att den är full av solparasoll haha!
Men stenarna var heller inte sådär vackert runda och vita som dom kan vara på vissa ställen, så nepp, vacker strand, men långt ifrån världens vackraste haha! (Enligt mig då..😁)
 
 Beach Nikolina i Baska Voda.
Vacker men inte världens vackraste.. 😁
Två badsugna 😊
 
Sista dagen i lägenheten var dagen då regnet ööööööste ner precis hela dagen.
Jätteskönt att ha riktigt tak över huvudet och faktiskt riktigt mysigt!
Vi började dagen med att åka till första bästa köpcentrum då Lisa var i stort behov av nya sandaler.
Hennes höll på att rasa ihop så det blev en snabb shopping tur där på förmiddagen.

Sen blev det riktigt höstmys där vi stängde in oss i lägenheten och tände ljus och hade det riktigt mysigt!
Vi var riktigt nöjda och det kändes som en höstdag hemma i Sverige, mörkt och mysigt när regnet skvalade mot rutorna. 😍
 
På kvällen efter en blöt och härlig löparrunda som avslutats med ett gott bad satt vi på balkongen och mös.
Lisa var där inne och lekte och plötsligt skakade allt till och det kom en liten jordbävning på besök. 😱
LÄSKIGT tycker jag att det är!
Kroatien ligger tydligen i en seismologisk aktiv zon och drabbas av jordbävningar lite då och då..

Omedelbart ropade vi på Lisa att hon skulle komma ut till oss, kändes bäst att ha henne nära. 💕
Den kvällen var jag faktiskt glad att det var sista natten som vi sov under ett riktigt tak, kändes tryggare att sova i vårat taktält ifall det skulle komma en jordbävning på besök igen.
 
Jag både dubbel- och trippel-kollade att inget låg i vägen för våran altandörr i sovrummet den kvällen, inget skulle hindra oss ifall vi behövde springa ut.. 😬
Det var andra jordbävningen på denna resan, vi är lyckligt lottade i Sverige som inte har några, det är jag väldigt tacksam över. 🙏
 
 Regn och rusk-mys.
 Solen tittade fram några få minuter innan den gick ner den kvällen.
 
Vi hade 4:a kanondagar där i lägenheten och trots det lite halvkassa vädret så hann vi ändå med att bada en hel del emellan molnen haha!
På söndagen när vi checkade ut kände vi oss nöjda och begav oss vidare söderut och det gjorde vi med en nyladdad kyl som nu skulle hålla kylan i minst 10dagar, gött! 😄
 
 En sista morgon på balkongen innan det var dax att checka ut.
Nyladdat kylskåp bärs ut till bilen, gott!
 
Dagens plan var att ta oss till en ö, men väl vid färjan över så sket vi i det. 😂
Alltså det var rätt dyrt att ta färjan över med bilen och vi tänkte vad finns där ute som inte finns här?

Tydligen skulle det vara en jättemysig gammal stad där ute på ön, men som sagt så var fortfarande våra mysiga-stad-magar mätta haha! 😂
Så vi sket i färjan i sista stund och checkade in på en camping som låg vid havet och gick ner och badade.
Var inte bara jag, Richard och Lisa som checkade in där på campingen den eftermiddagen utan även en viss pms-Challe kom med haha! 😅
Jobbigt och seeeegt! 😝
Men det är bara att härda ut och denna gången kom pms-challe bara på besök i två dagar, överkomligt! Haha! 😁
 
 Nära till badet ifrån campingen. 
 
Dagen efter drog vi vidare, tänkte ta oss ännu mer söderut.
Körde över bron till fastlandet ifrån halvön som vi spenderat natten på.
Körde där längst med kusten på Kroatien och det roliga är att man helt plötsligt kommer fram till en passkontroll.

Då visar det sig att Kroatien må ha norpat åt sig nästan all kust men en pytteliten bit där vid kusten, typ en mil långt har landet Bosnien Hercegovina fått.
Så det var fram med passen för första gången sen vi rullade från Sverige och med passen stämplade rullade vi in i landet Bosnien Hercegovina.

Vi hade en tanke att vi skulle passa på att stanna där och ta lunch, kunde vara roligt.
Men vi hann knappt blinka innan vi kom fram till nästa passkontroll och landet tog slut haha!
10min körde vi längs med kusten och det var allt vad kust som Bosnien fått.
Så näpp någon lunch i det landet blev det inte.😄
 
 Vi gör en snabbvisit i Bosnien Hercegovina.
Såg fint ut. 😊
 
Vi åkte istället tillbaka ut på halvön där vi spenderat föregående natt, fast nu i den södra delen av halvön.
Jag hade hittat en camping på Park4night som faktiskt såg ut att ligga vid en riktigt fin strand.
Kunde detta vara sant?
En mysig camping här i Kroatien haha!
Vi kollade upp saken och körde dit. 😂

Möttes faktiskt av en mysig camping som dessutom hade en strand med ett uuuuunderbart klart vatten, så vi checkade in för natten.
Hela campingen var full av olivträd så det kändes som att man stod i en mysig olivlund.😊
 
 Mysigt att vakna upp med en morgonutsikt bestående av olivträd. 😍
 Här stod vi parkerade.
Lisa och Richard kör morgonträning hehe!
 
Dagen efter sken solen från en klarblå himmel och vi spenderade heeeela dagen med att bada och sola och slappa, ja efter att jag först sprungit fel på min morgon löparrunda då förstås haha! 😂

Var så skönt att vi äntligen hittat en strand med detta fina vatten, är ju så man tänker sig att Kroatien ska vara, bara blå och turkosa, klara vatten.
Som vi letat ända sen vi kom till Kroatien.. 😅
Äntligen var både hav och väder och camping med oss och vi stannade där i hela 3 dagar och bara stand-hängde.
Vi gjorde det vi tänkt göra när vi hyrde in oss i lägenheten, slappade och slappade och slappade, vi njöt och Lisa njöt och solen sken.
 
 Äntligen turkost och klart Kroatien-hav!! 😍
 
 Bad-tjejjen nr 1! 😊
 
 Underbart!
 
 
Läggdax och godnattsaga. 😍
 
Tog några löparrundor där från campingen och en morgon sprang jag förbi alla vinfälten mitt under arbetet med att skörda alla vindruvorna.
Arbetarna tjoade och hejade på mig och jag fick se upp så jag inte sprang in i alla lådorna som stod packade med nyplockade vindruvor där längs med vägen, härlig start på dagen och roligt vad alla mina löparrundor bjuder på. 😊

Var riktigt goa dagar där vid stranden, precis vad vi suktat efter såååå länge.
När vi checkade ut efter 4:a nätter kände vi att våra batterier åter igen var full-laddade.
Kändes som att vi haft semester ifrån våran semester haha! 😂
Knasigt bortskämda är vi.

Vi var otroligt nöjda över att äntligen fått bada i detta fina Kroatien vatten.
Grejen är den att jag hade sjukt höga förväntningar på Kroatien. 😬
Vad man än googlar om Kroatien så dyker det upp bilder med små vikar med turkosa, klara och vackra hav.
Och det var precis det som vi var sugna på.

Men saken är den att det är väldigt svårt att hitta dessa små söta och folktomma vikar som inte ligger längs med en bullrig bilväg.
Jag tror att det är mycket bättre att besöka Kroatien med en båt som kan ta sig in överallt..

Att hitta de små gömda pärlorna med bil är svårt, går säkert men då hade man nog behövt göra mycket mer research än vad vi gjort innan vi åkte in i landet.
Sen består ju hela Kroatien av en massa söta, gamla små byar som vi säkert kommer vara jättesugna att besöka nästa gång vi kommer hit, när vi inte längre lider av mysiga-byar-koma.. 😂
Nästa gång när vi besöker Kroatien med båt.. hehe!

Men vi kommer nog absolut komma tillbaka till Kroatien, speciellt området där vi hyrde våran lägenhet, Makarska Rivieran, som sträckte sig 6mil längs kusten och var otroligt vacker.
En annan grej som överraskade med Kroatien var ju alla dessa jättefina berg!
Det var nästan berg överallt och på vissa ställen såg det nästan ut som att dom reste sig direkt ur havet.
 
Men tillbaka till våran utcheckning ifrån campingen...hehe!
Sista dagen i Kroatien spenderade vi med att ta oss dryga timmen till staden Dubrovnik, ja, jag vet mera städer haha! 😂
Men detta var ytterligare en stad vi faktiskt var tvugna att besöka nu när vi ändå var här och tre heldagar på stranden gjorde susen mot våran vi-är-trötta-på-byar-känsla haha!
 
 På våran väg till Dobrovnik.
Hittade ett gigantiskt platanträd till Richards lycka! 😊
 
Var fantastiskt fint där vi närmade oss Dubrovnik, massa hus som klättrade på sluttningarna längs med havet.
Dagens plan var att besöka den gamla delen av Dubrovnik och vi hittade en parkering som vi trodde låg i närheten.
Men det gjorde den inte och vi fick oss en go promenad på 2km dit och sedan en likandan promenad på våran väg tillbaka hehe!
Var väl inte hela världen om det inte vore för att vi betalt massa i parkeringsavgift för att vi trodde att den låg så nära och bra..haha! 😂
 
Gamla staden i Dubrovnik var jättefin!
Marken var täckt av gamla vägstenar som var mega-blanka av allt folk som promenerat på dom.
Hade det börjat regna så är jag säker på att minst 50% av besökarna hade druttat omkull för att det hade blivit så halt haha!
Men nu sken solen ifrån en klarblå himmel så varken vi eller någon annan druttade omkull. 😂
 
 Dubrovnik
 
 Vi besöker Gamla stan i Dubrovnik.
 Mysiga gränder och glas-hala gatustenar.. 😅
 
 
 
 Gamla stan
 Hej då till Dubrovnik och vi kör mot nya äventyr. 😊
 
Även denna staden var full av små mysiga gränder och vi tog oss ett varv in i virrvarret.
Längst in i en liten folktom gränd satt en gammal gumma och virkade och sålde grejer.
Vi köpte en virkad guldängel av henne att hänga i våra kommande julgranar på Furulundsvägen hemma i Åsa.
Damen blev glad och gav Lisa ett armband på köpet. 😍
 
Hade tänkt att slå oss ner för en bira och bara sitta och titta på allt fint.
Men efter ha promenerat runt ett bra tag var vi rätt trötta faktiskt, det var nämligen inte bara vi som besökte denna gamla del av Dubrovnik just denna dagen, utan det var fuuuullt av andra turister att trängas med..
 
Så vi beslutade oss för att vi var nöjda och jag och Lisa köpte största glassen och delade på innan vi promenerade tillbaka de 2km till bilen.
Vi drog till första bästa camping, tog ett varsitt glas rött och käkade hummus.
Bra avslut på dagen. 😊
 
Dagen efter drog vi vidare till landet Montenegro, men det är en helt annan historia som får berättas nästa gång. 😁
 
Ha det bäst!!
KRAM 🤗
 
 Även dessa två hälsar till alla. 😄
Basta voda, Brela, Dubrovnik, Kroatien, Makarska rivieran, Piran, Pisak, Primosten, Slovenien, Starigrad, Trogir,

Kommentera

Publiceras ej