Hej Hej Hallååååå! 😀

2018/07/19 - 2018/07/30

Alltså vilken sommarsemester vi hade!
Slog till och genomförde något som vi haft i våra tankar en tid, nämligen att ta oss ann Sveriges högsta berg Kebnekaise.
Trodde att Sveriges högsta berg på 2 100m skulle vara rena rama promenaden i parken upp.. Riktigt så var det inte..haha!

Men vi vaknade tidigt morgonen den 19juli och stuvade bilen full med allt som vi skulle kunna komma att behöva på vår resa norrut.
Egentligen var planen att ta tåget upp till Kiruna och hyra bil där, men i.o.m att det var mitt i juli så var det snordyrt att hyra bil!
Så vi bestämde oss för att göra en redig sverigetur med bilen och köra de 158milen upp till Kiruna..
Richard blev glad då han velat köra med bilen från första början, jag var lite skeptisk till att köra så långt, men det gick ändå jättebra måste jag säga.

Första dagen puttrade vi iväg och gjorde 7tim i bilen till Gävle.
Där stannade vi och övernattade hos våra kära vänner Anna och Erik.
Anlände dit på eftermiddagen och det blev en mycket trevlig eftermiddag och kväll med fika, god mat och självklart lite kortspel där Richard tog hem vinsten som vanligt..haha!

Försöker fånga familjen Lindholm på bild på trappen framför deras hus i Gävle. Inte lätt haha!

Dagen efter hängde vi kvar och umgicks med våra kära Gävle-vänner tills klockan slog 13.00.
Då hoppade vi in i våran blå bil igen och vinkade hej då och puttrade vidare.
Gjorde ännu en långkörning längs E4:an norrut och passerade bl.a Härnösand där vi kunde se rökpelare som  spred sig över himlen över skogarna som stod i brand.
Stannade till i Umeå och handlade mat och käkade lite kvällsmat men bestämde oss för att köra en bit till.
Sommarkvällen var ljus och fin så det var lika bra att puttra på.
Kl 23.00 gav vi oss och stannade och slog upp tältet någon mil från Piteå.

Rökpelare från skogsbränderna över Härnösand

Dagen efter vaknade vi upp till en ny solig dag och körde de sista 5tim till Kiruna. JAAAA vi var framme! 😀
Hade en varsin burgare på torget i Kiruna och funderade om vi skulle ta oss till Nikkaluokta och vandra de 2milen in till Kebnekaise fjällststion denna dagen..
Tänkte 2mil kan väl max ta 3-4tim att trava med packningen på ryggen.
Men för säkerhets skull så hörde vi med personalen på turistbyrån hur långt tid det kunde tänkas ta.
Hon skrattade lite åt oss och sa att vi fick nog räkna med 6-7tim iallafall..
Okej.. då kanske vi fick vänta med det till dagen efter ändå, så vi bestämde oss för att kolla omgivningarna runt Kiruna.
Blev tippsade om att åka till ishotellet i Jukkasjärvi.
Vi var där för 5år sedan när vi senast var uppe i Kiruna och semestrade men då var det ingetting där på sommaren..
Men nu hade de tydligen öppet året runt.
De har byggt ett hotell som de kallar Icehotel 365, som är ett hotell som står på plats hela året runt.
Så självklart är inte de yttre väggarna av is och snö utan det är mer som en gigantisk frysbox!
På vintern kör de med både Icehotel 365 och även då ett "riktigt" ishotell som byggs upp varje år av bara snö och is.

Våra förväntningar var väl inte jättehöga när vi åkte dit.
Men OJ vad roligt det var!! Så himla coolt!
Började med att ta oss en tur inne i Icehotell 365 och kolla in alla  rummen som olika konstnärer skapat med olika teman.
Ute var det väl nästan 30grader medans hotellet höll en temperatur på 4grader..
Jisses vilka elkostnade kan man tänka, men tydligen så drevs hela hotellet av solenergi.
Vi blev rekomenderade att skippa flip floppen och använda skor och jacka..😀 Bra ide!
Det ena rummet var coolare än det andra!
Och all inredningen var byggt av snö och is.

Hela hotellet var en blandning av snö och is, för skulle man bara använda sig av is så skulle det bli så himla kallt därinne, så då lägger man till snö som har en isolerande egenskap.

En glass i sommarvärmen innan vi gick in i Icehotell 365 och till 4grader kallt.
 Alla rummen var bara såååå coola!!

Dessa gubbar var säkert 2.5m höga, riktigt fina.
 Känns dock kallt att spendera natten här..hehe!
 I korridoren mellan rummen.
 Lite chill i några fåtöljer..
 Coolt!

Efter vi kollat in rummen var det dax för en guidad tur.
Så himla intressant!
Varje år på våren så drar dom upp isblock från torne älv som flyter förbi precis jämte.
Våren är bästa tidpunkten då isen är som klarast då.
Isblocken väger 2ton stycket och dom förvaras i en gigantisk lokal fram till att de ska användas.
Och så fort det blir tillräckligt kallt ute så börjar dom att bygga upp ishotellet som sen får stå kvar tills det smälter ner och rinner tillbaka ner i torne älv.

Alltså något som var riktigt sjukt var att de även pysslar med olika arrangemang.
T.ex så hade Karl Lagerfelt beställt en gigantisk isskulptur att ha på sin catwalk för chanel.
Så då skickade de ner 30 lastbilar lastade med block med "snice" (så kallades tydligen blandningen mellan snö och is) hela vägen från Jukkasjärvi och torne älv till paris och paris fashion week.
Där fick 3st olika team jobba i skift 24tim dygnet runt i en gigantisk frysbox som var lyft över catwalken för att hålla kylan.
Så blocken lyftes in med kranar medans konstnärerna jobbade för hand med att skapa konst.
Så fort modevisningen startade så började konstverket som täckte hela scenen att smälta och modellerna fick gå i sina högklackade skor i vatten..haha!
Ja helt sjukt! Vad kan detta ha kostat!!
Googla på "chanel iceberg catwalk" och kolla in bilderna!

Lika sjukt var det när ett visst bilmärke (kommer inte ihåg vilket) ville ställa ut sin nya bilmodell mitt i entren på ishotellet och ta bilder.
Problemet var att ingen fick se bilen plus att det inte fanns möjlighet för ishotellet att stänga igen mitt under högsäsong för att ha en bil i entren som ingen fick se..
Så då transporterades åter igen en massa is från Jukkasjärvi och torne älv men denna gången hela vägen till Kapstaden i Sydafrika!!
Där kylde de ner en jättelokal och byggde upp en kopia av ishotellets entre och fotade bilen där istället.
HEEEELT galet..haha!

Vi fick en massa rolig fakta och en riktigt intressant rundvisning. Ett riktigt toppenbesök på ishotellet blev det!
Och innan vi begav oss av vidare så tog vi oss en varsin drink i isbaren på hotellet. Som serverades i isglas såklart! 😀
Jätteroligt!

Alla isblocken som de dragit upp från torne älv som ligger på förvar för att användas till kommande vinters ishotell. De användes även till att tillverka isglas till baren i Icehotell 365 och till att bygga rummen därinne.
 Ett besök i baren.
 Richard beställer kalla drinkar 😀
 Skål! 😀 En aning kallt att hålla i glaset..hehe!

Glada i hågen efter vårt ishotell-besök gav vi oss av vidare.
Han inte köra långt innan vi stötte på resans första ren!
Vi hade inte en aning om att vi skulle komma att stöta på ca 200renar till på resan och blev helt till oss när vi mötte denna förtsta renen..haha!
Mitt på vägen i Jukkasjärvi travde den fram.. 😀
Så om vi innan var glada var vi nu ännu gladare!!

Första renen på resan, kom promenerandes fram mitt på vägen i Jukkasjärvi. 😀
 Haha! Turist, javisst! 😂

Åkte tillbaka till Kiruna och gjorde lite matinköp innan vi styrde bilen mot Nikkaluokta.
Det tog 45min att köra med bilen till Nikkaluokta och där slutade bilvägen.
Längre in än så kommer man inte med bilen om man vill ta sig ann Kebnekaise-toppen.
Mötte ännu en ren på vår bilväg till Nikkaluokta och blev ännu lite gladare..haha!
Väl i Nikkaluokta var det kvällen och vi lagade lite mat och slog upp vårat tält på en gräsplätt utanför fjällstationen där.

På vägen mot Nikkaluokta, mot bergen!!
 Framme vid Nikkaluokta fjällstation, slog upp tältet och lagade lite kvällsmat.

Godmorgon godmorgon till nästa dag och vi slog upp ögonen till ytterligare en varm och solig dag!
Rev tältet, tog en dusch och packade våra väskor.
Lagom till frukost gjorde sig trollet i min mage sig påmind och jag började hullka.
F A N tänkte jag!Jag vägrar spy nu!!
Vet att om jag spyr så är det kört och sabbar hela och ofta nästkommande dag med att jag tappar ALL energi..
Och det var inte vad jag hade tänkt mig!
Jag skulle ju upp på Keb-toppen!
Så där stod jag i gräskanten och hullkade och svalde och hullkade och svalde, en och annan förbipassarande glodde lite extra på tjejen som stod och nästan höll på att spy..haha!
Men 1-0 till mig! Lyckades hålla inne med allt..haha! Så lite frukost på det och jag var på g igen! Haha!

Nikkaluokta fjällstation på morgonen, fint!

Så med frukosten avklarad slängde vi upp väskorna på våra ryggar, Richard hade 17kg i sin väska och jag blev tilldelad 14kg plus vårt troll i magen.. 😀
Så gav vi oss av mot kebnekaise fjällstation, 2mil bort.

Packat väskorna och redo för att ge oss av mot kebnekaise fjällstation.
 Weiiiiiii mot Kebnekaise!!
 Jag, packning och ett intryckt troll i magen..haha!

Efter 5km kom vi fram till en sjö, därifrån kan man välja att åka en båt en bit in och hoppa över 7km vandring.
Richard frågade om jag och trollet inte ville ta båten ändå, men nej verkligen inte, här skulle det vandras tyckte jag, vi..haha!
Var hur vackert som helst, även om det var rätt varmt denna dagen och en aning tungt med våra väskor..hehe!
Vårat tält är ju inget lättviktstält precis.. Får införskaffa det till nästa gång..😀
Så vi tog en paus vid den vackra sjön innan vi vandrade vidare.

Efter 13km slog vi oss ner och hade lite lunch.
 Bara 8km kvar, nemas problemas!
Tog det lugnt och sakta och njöt verkligen av naturen som var hur vacker som helst!!
Men när vi hade 3km kvar så slog Richards dumma migränhuvudvärk till..
Richard kunde omöjligt gå längre och vi fick stanna och han fick lägga sig ner och vila i skuggan.
Så där låg Richard på marken och försökte vila, jag satt vid sidan om och försökte vifta bort alla flugor och mygg runt min man så han skulle få vila ifred..
2tim senare var jag ordentligt myggbiten men Richards huvudvärk släppte sakta men säkert och vi kunde ta oss ann de sista 3km som gick i uppförsbacke.
Jag ska medge att jag var heeeelt slut efter ha vandrat 2mil med en tung väska i denna 30gradiga värmen och var underbart glad när vi väl kunde skymta kebnekaise fjällstation!!
Men det är lite av skärmen med Kebnekaise tycker jag, att man inte kan köra bil hela vägen in till bottnen av berget utan måste ta sig till fots.
Så med Richards migränhuvudvärk-stopp inräknat så tog det oss nästan 9tim att ta oss in till fjällststionen!
Var ju en himla tur att vi inte hade vandrat dagen innan, då hade vi ju kommit fram lagom till natten eller något..haha!

På väg..

När solen lyste på sjön så var den alldeles jättegrön och vacker!

Härifrån kunde man åka båt och hoppa över 7km vandring, men näj näj inte vi.. 😀
 Haha! Ett Lap Donalds, var tyvärr stängt för tillfället.. Annars kunde vi ju käkat burgare! 😀
 Vidare in mot bergen.
 Lite lunch-paus

Ännu en liten paus att vila benen, men alltså bara såååå vackert! Sveriges natur är underbar!
 Tjockisen vilar..haha! 😛
 4km kvar till fjällstationen.
 Jaa äntligen framme vi keb fjällstation!! Jag var helt slut! 😀

När vi kom fram kollade vi omgivningarna och hörde oss för lite.
Sen valde vi att slå upp vårat tält en bit ovanför fjällstationen, där var det en fantastisk utsikt!
Lagom till att vi slagit upp tältet och tagit en tur på fjällstationen så slog världens blixt ner och ett riktigt brak-åskväder slog till!
Jag var väl 30m från tältet när blixten slog ner framför oss, tror jag hoppade in i vårat tält på 2secunder!
Vet att en tältduk kanske inte skyddar jättemycket, men det känns iallafall tryggt..haha!
Jäklar var det dånar när det åskar i bergen!
Så där låg vi i tältet och lyssnade på åskan och regnet som skvalade ner för tältet. Vilken jätte-tur att vi hunnit fram och hunnit slå upp tältet! 😀

Vilken tältplats, kan inte bli bättre!!
 Kvällen

Dagen efter var vi uppe med tuppen, redo att ta oss ann Kebnekaise!
Hade lite frulle ute i solen och gjorde oss i ordning för dagens vandring.
Kl 08.30 stod vi redo för att börja vandra!

Godmorgon till Richard
 Härlig morgon!
 Frulle
 Äggen kokas
 8.30 Klara, färdiga, vandra!! Nu tar vi oss ann Kebnekaise toppen! 😀 Såå redo!

Sen tog det oss 6.5tim upp till toppen och 4.5tim att vandra ner tillbaka till keb fjällstation.
Så totalt 11tim!
Hade jag inte burit på trollet i magen kanske, kanske vi hade kunnat göra det 2tim fortare, iallafall 1timme fortare..hehe!
Så dethär med att det skulle vara en promenad i parken att bestiga Sveriges högsta berg på 2100m var HELT fel haha! 😂
Både jag och Richard trodde typ att det skulle gå en bred, fin grusväg som skulle slingra sig hela vägen upp.. haha! Så fel! Haha!
Stigen slingrade sig rätt plant de första 3km, men sen gick det bara jätte-jätte-uppför!
Var riktigt brant i praktiskt taget hela vägen upp till toppen! Lägg även till hur jäkla stenigt det var! 😀
MEN det var heeeeelt fantastiskt!!!!
Och då överdriver jag inte ett dugg!!
Alltså att Sverige hade sådan natur, trodde vi aldrig!
Bara så, så vackert!
Alltså vilket berglandskap, vi som trodde Sverige var typ helt plant..
Om man bortser från Kilimanjaro och berget Potosi på 6060m i Bolivia så var nog detta den tuffaste vandringen som vi gjort.

I början gick det rätt plant.

En så cool blomma som växte lite här och där, härlig färg!
 Lämnar dalen bakom oss..

Så fint

Så vi vandrade på, tog lite pauser här och var och fyllde på med energi.
När vi kom till ett av de stenigaste och brantaste partierna så stötte vi på ett litet vägarbetar-team.
Blev lite paffa att stöta på dom här uppe..hehe!
Men då är där en del som är väldigt, väldigt brant och stenig.
Där uppe ska dessa killar bygga en trappa.
De var i full fart med sitt arbete så nästa gång när vi bestiger keb kommer vi bara att kunna flyga upp för detta partiet längst fina stentrappor.
Denna gången fick vi klättra lite över alla stenar, var ett parti snö på sidan som de flesta gick på.
Vi gick där en bit, men vad folk inte tänker på, är att om man tappar fästet på snön så börjar man glida i en himla fart ner för hela snö-backen utan möjloghet att få stopp på sig, rätt ner i alla stenar långt där nere..

Tror det vara vana bergskillar från Nepal som var där och jobbade. För vi kunde se deras tält de bodde i längre ner i dalen och där hade de även lagt ut färgglada nepaliska flaggor.
Så riktiga proffs! 😀

Här har vi höjdar-killarna från Nepal som bygger en stentrappa på ett brant och stenigt parti.
 Blir bra med en trappa här. Kan man bara flyga uppför sen.. De har fin utsikt från arbetsplatsen.

Men upp kom vi, bara för att ta oss ann nästa branta och steniga parti..haha! Men jag säger det igen, naturen alltså! Så fantastisk!
Väl uppe för nästa branta parti, ska man "tyvärr" gå ner 200höjdmeter igen..hehe! För att sedan ta sig ann sista långa jätte-uppförsbacken till toppen!

Brant å stenigt, men såååå vackert!!

Sen gick det 200 höjdmeter ner igen till kaffedalen..haha! Bara för att sedan gå tokuppför mot toppen! 😀
 Nere i kaffedalen
 Mot toppen!
 Hade inte en aning om att Sverige hade sådanhär berg!

Men efter 6.5tim var vi framme vid toppen! Tyvärr så var det mest dimma på toppen denna dagen..
Men vi var glada ändå, över att vara där!
Ska sanningen fram så var vi inte riktigt hela vägen upp på toppen..
Sydtoppens sista 10höjdmeter består nämligen av snorhal is, och för att någorlunda säkert ta sig upp där måste man ha steggärn.
Var några dårar vi hörde hade tagit sig upp utan..
Kallar dom dårar då vi pratade med en snubbe som varit uppe på toppen MED steggärn men ändå legat ner på mage och krampaktigt hållt i sig för att inte kana ner.
Börjar man kana däruppe är det godbye och hejdå..

Men som sakt vi var glada ändå och knäppte några bilder däruppe i dimman, hade ju faktiskt inte sett mer även om vi tagit oss dom sista 10 höjdmeterna.
Var väldigt kallt där uppe och vi började vända neråt igen efter ett tag, glada i hågen. 😀

Sydtoppen! Men längre än såhär kom vi inte..
 Men såå glada ändå!
 Richard nöjd 😀
 Sveriges högsta! 😀

Tog 4.5tim ner. Sista biten ner till Kebnekaise fjällststion så sprang vi ner i backarna och hoppade mellan stenarna, lite halvfarligt då jag höll på att snubbla och flyga ner för ett stup.. hehe!
Men jag klarade mig och vi fortsatte flyga nerför..haha!
Är gött att släppa på farten så man inte behöver slita så på lårmusklerna som får kämpa som attans när man går nerför..
Var väldigt fint och klart väder längs vår nergång även om det börjat blåsa lite.
När vi kom ner till vårat tält på kvällen vid 19.30 så såg vi hur vindarna ryckte och slet i vårat lilla tält.
En kille kom fram och sa att han hade varit framme och försökt ankra fast vårat tält lite bättre så det inte skulle flyga iväg.
Så himla snällt!
Richard försökte binda fast det ännu bättre, och efter det lagade han en gourmet-middag till oss..haha!
I och med att det blåste så mycket så var det inte läge att ta ut stormköket..
Jag slängde mig inne i tältet och vilade mig efter dagens 11-timmars vandring och efter 5min ropade richard att maten var färdig! 😀
Av bara en termos med kokvatten hade Richard lagat kok-korv och pulvermos, och utan ketchup (den hade vi glömt i bilen) men med rostad lök.
Låter kanske inte som en gourmet-middag, men OJ vad gott det var just där och då!! Haha!
Sen låg vi med fulla magar i tältet och hoppades att inte tältet skulle flyga iväg med oss i..haha!
Men vinden avtog och vi och tältet klarade oss! 😀
Jag säger bara en sak -Vilken FANTASTISK dag!

Vi vänder ner igen..
 4.5tim ner tog det. 😀 Men med lika fin utsikt!
 Bara såå vackert!

Tillbaka nere i dalen igen.
 Gick i en rasande fart ner, hade inte gått fortare även om jag inte haft trollet i magen..
 Sveriges fina natur! Fantastsikt! 💚

Nere vid tältet igen! Såå nöjda!
 SEGERBILD!! 😝
 Godaste kvällsmaten som Richard fixade på 5min..haha! Smakade gudomligt efter 11timmars vandring!

Dagen efter vaknade vi upp till ännu en härlig dag.
Jag var uppe riktigt tidigt för att kunna sitta i lugn och ro och avnjuta min varma choklad och den fantastiska naturen innan det var dax att riva tältet och ge sig av..

Godmorgon
 Underbart att vara ute och vistas i naturen, speciellt när Sverige bjuder på bästa vädret!
 Så fint så fint! 💚

Även om jag hade kunnat hänga kvar där vid Keb fjällstation i en vecka var det dax att ge oss av.
När vi första dagen kom till Kiruna och besökte turistbyrån där, såg vi att man kunde flyga helikopter mellan Keb fjällststation och Nikkaluokta för en smärre summa pengar..
Redan där och då kände jag att det hade ju varit fasligt kul att prova på att flyga helikopter!
Var ju lite tråkigt att skippa och gå tillbaka men väldigt kul att ta chansen att få flyga helikopter.
Men när jag vaknade upp där morgonen efter vår toppvandring kände jag och hela min kropp att det var både kul men också fantastiskt sköööönt att få flyga tillbaka..haha!
Även om packningen hade varit lättare nu tillbaka så kände min gravida kropp att den behövde en vilodag. 😀
Jag var helt slut! Haha!

Så sagt och gjort!
Kvällen innan när vi kommmit ner för toppen hade vi gått raka vägen ner till fjällstationen och bokat in oss på en helikopter-tur tillbaka dagen efter.
Så vi rev vårat tält och begav oss iväg till helikopterplattan.
Var visst inte bara vi som tyckte att det skulle vara spännande och skönt att ta en helikopter tillbaka.
Var massa folk där!
Var 2 helikoptrar som flög skytteltrafik. Folk som skulle med bussen fick åka först.
Jag och richard hade ju inte bråttom då vi hade egen bil och många semetserdagar kvar så vi väntade till sist.
Så 2tim hängde vi där i solen i gräset och slappade och väntade..
Lite som när man ska ut och flyga i vanliga fall..haha!

Bästa var när de hade en liten genomgång om hur man spännde på sig bältet och lite annat viktigt.
Då avslutade de med att nämna att de minsta och lättaste personerna skulle sitta fram i helikoptern.
Yes tänkte jag och drog in min trollet mage för att verkligen visa att jag var minst och minsan skulle knipa en framsäte-plats, och det utan att änns behöva slåss för det..haha!
Jag var såå nöjd!

Så efter typ 2tim var det änligen dax för oss!
Var superkul!
800kr och 10min flygtur! Haha! Men så värt det!
 När vi flög fram där över landskapet på väg tillbaka till Nikkaluokta kände jag mig som att jag var med i dethär diamant-spelet som man alltid spelade när man var liten.
Där kunde man ju flyga fram som var dyrast, eller ta båten som låg i mellan-pris läge eller ta landvägen som var gratis..haha!

Var lite vingligt att flyga måste jag säga, och då blåste det knappt denna dagen.
Var ändå värt pengarna, var en riktigt rolig upplevelse att få prova att susa fram över landskapet i en helikopter.
Vi tänkte att det var nu eller aldrig..hehe!
Kul, kul!

Här mitt ute i allt fint ligger Keb fjällstation.

Mot helikopter-plattan! Här ska det flygas tillbaka..Haha! Såå nöjd! 😄

Dax att stiga ombord.
 Weiiiiii
 Richard redo 😀
 Uppe i luften!
 Därnere går stigen vi skulle vandrat tillbaka på annars.. 😀
 Efter 10min var vi tillbaka i Nikkaluokta.

Väl tillbaka i Nikkaluokta hade vi en välbehövlig dusch innan vi hoppade in i bilen och körde tillbaka till Kiruna.
I kiruna fyllde vi på med mer käk och grejer som vi saknade.
Jag hade visst eldat upp gummi-ringen på stormköket som man behöver ha om man ska kunna släcka elden.
Är ju rätt bra att ha en sådan, speciellt när det är snustorrt och eldningsförbud..
Så en sådan hittade vi rätt snabbt på Intersport så vi var redo igen! 😀

Nu var vi tvugna att bestämma om vi skulle dra mot Norge och bila där igenom söderut.
Eller vara galna och dra mot treriksröset och sedan vidare mot Nordkap 70mil norrut.
Valet föll på de sista!
Vi kände även att detta var nu eller aldrig..hehe!
Att det skulle vara en riktigt bra bit att bila från Nordkap tillbaka till Åsa fick bli ett senare problem..haha!
Lets go!

Så eftermiddagen och kvällen ägnade vi åt att ta oss de 30milen till Finska Klipisjärvi.
Körde världens skogsväg från Kiruna till Finland, passerade bl.a Sveriges nordligaste allmänna väg och några riktigt sorliga utdöende små byar mitt ute i ingenstanns.
Värst var nog Undre och Övre soppero som låg en liten bit ifrån varandra mitt ute i ingenstanns.
Båda byarna innehöll några sletna hus och en mack som verkade sälja allt möjligt..haha!

Stannade till när vi körde över gränsen till Finland!
Mitt första besök i Finland!
Besökte en liten affär på andra sidan gränsen och medesamma förstod vi ingetting av språket..haha!
Om man ska besöka treriksröset så tar man sig till den finska byn Klipisjärvi.
Därifrån vandrar man i en finsk nationalpark tills man når treriksröset.
Så vi följde landsgränsen mot Sverige norrut tills vi nådde Klipisjärvi.
Där slog vi upp vårat tält och jag drabbades av lite illamående och fick slagga i tältet i någon timme tills det kändes bättre.. Blää! 😀
Tog en liten kvällspromenix då det var väldigt fint i omgivningarna innan vi kröp till kojs.

Vi passerar Vittangi, vet inte varför, men det tyckte jag var jättekul.. 😄 Richard bara suckade åt mig..haha! Lägg märke till hur skylten om att de blev årets by 2007 fortfarande sitter uppe 11år senare, 2018..haha!
 Mot Finland!! 😄
 Om man känner för att cykla genom Sverige.. Kanske nästa gång.. 😆
 Fint i Finska Klipisjärvi.

Natten bjöd på åska och regn men tältet höll tätt, gött! 😀
Vaknade upp tidigt åter igen, då vi läst 2 väderrapporter.
En som sa att det skulle börja regna vid 12 och en som sa att det skulle börja regna vid 14.
Så vi tänkte att om vi skulle vandra till Treriksröset så gällde det komma iväg i tid ifall vi inte ville vandra i regnrusk.
Morgonen bjöd på sol och trollet bjöd på friskt mående, inget illamående alltså..haha! Gött!
Hade lite frulle och rullade ihop tältet och hoppade in i bilen.
Han inte komma långt innan vi mötte ett gäng renar till vår glädje.
Dom är bara såå fina och mäktiga! Har sådana jäkla horn!
Tänk om man kunde hitta ett sådant och ta med hem och sätta upp på väggen, hade varit nått.. 😀
Hittade fram till stället där vi trodde att man skulle börja vandra om man skulle ta sig till Treriksröset, denna finska alltså..haha!

Frukost i solen.
 Tar 5min för oss att riva tältet och packa in i bilen, vi börjar bli rutinerade..haha!

Vi började vandringen mot treriksröset som var 11km enkel väg och som gick över Finlands äldsta nationalpark Malla.
Tänkte att 11km klipper vi fort, vilket vi alltid tror..haha! Men 3tim tog det.. 😀
Lite annan natur här men lika vackert för det. Även om jag föredrar höga mäktiga berg..haha!

På väg mot Treriksröset, stigen gick genom Finlands äldsta nationalpark Malla.
 Vackert!
 Den gravida vilar.. Haha!

Över fjället det går.. 😀

Väl framme var vi supertaggade på att springa ut till monumentet som markerar gränsen mellan Sverige, Norge och Finland.
Ville såklart föreviga detta med ett foto..
Men då sitter där 2 tant-finskor och ha picnic precis vid stenen! Alltså måste man verkligen sitta precis på monumentet och fika!
Kan ju tänka på att det kanske är fler som vill ta ett foto UTAN dom..haha!
Varför inte slå sig ner en bit därifrån..
Vi satte oss ner och käkade lite lunch en BIT därifrån och tänkte att de lyfter väl snart på sina finska bakar..
Tog nog över en timme innan de bestämde sig för att ha fikat färdigt..
Jag kunde inte låta bli utan sprang ut på bryggan och ropade -Jaa äntligen!! Haha!
Ja jag vet, men jag kunde inte hia mig! Haha!😂
T.o.m Richard var lite irreterade på dom som väl ändå säger en hel del..haha!

När väl finnarna lyft ankar så kunde vi gå ut och jag kunde göra det jag velat göra sen jag var liten..
Springa runt, runt, runt stenen mellan Sverige, Finland och Norge!
Föreviga detta på en härlig film, men tyvärr så går det inte att lägga upp här, annars skulle ni alla fått se..haha!
Richard skrattade gått åt mig! 😃 Men var glad över att jag var glad..haha!
Och såklart tryckte vi av några bildet UTAN tant-finskorna..haha!
Så check på det besöket på min att-göra-lista!

Framme efter 3tim vandring och 11km. Äntligen här, en liten barndomsdröm 😀
 Richard på väg ut mot monumentet (utan tant-finskorna) Haha!

Weiiiiiii
 Jag, Richard, Sverige, Finland och Norge 😀

💛

Efter lunch, löpartur runt stenen och några foton och efter ha insupit att vi var där så vände vi åter tillbaka..
Klockan var lite efter 12 men fortfarande inget regn, bara sol och hiskeligt varmt!
Vilket är mycket bättre än regn..😀
Vandrade tillbaka och när vi var ca 10min från bilen så började det dugga, mötte några personer som var iväg ut på långvandringar efter att dömma på storleken på deras ryggsäckar.
Var inte avensjuk när jag såg dom och det duggade..
Han inte mer än att komma fram och krypa in i bilen innan himmlen öppnade sig!
Vilken tur!
Så 7tim fram och tillbaka i mestadels sol, vi var mycket nöjda!

På väg tillbaka..

Han inte mer än sätta oss i bilen innan himmlen öppnade sig! Vilken tur! 😀

Klockan var lite efter 15.00 och vi passade på att dra några mil mot nordkap i bilen när det ändå bara regnade..
Så vi avklarade 3tim i bilen och lämnade Finland bakom oss och styrde in i Norge.
Kom ut till kusten och hittade ett bra ställe att stanna och slå upp tältet på.
Satt kvar i bilen och tittade på varandra och suckade..
Jaha då var det väl bara att dra på regnkläderna och gå ut och slå upp tältet och laga mat..
Alltså jag älskar att tälta, men när det regnar är det ingen hitt..
Men efter någon minut tog vi tag i det och drog på oss våra regnkläder.
Han inte mer än att kliva ur bilen och öppna kofferten och dra fram tältet så vipps så slutade det regna, precis som på beställning!
Alltså här hade vi bilat i 3tim med regnet som hade fallit ner oavbrutet utanför vindrutorna och medesamma vi kliver ur bilen slutar det..
Alltså snacka om att vi hade vädergudarna på vår sida denna dagen! Haha!
Väldigt skönt!
Dock var ju allt fortfarande lite blött ute, men man kan ju inte få allt! Hehe!
Hade en lugn kväll och googlade bl.a fram på Richards mobil att när vi väl nådde Nordkap skulle vi ha 1dag och 1tim hem i bilen..haha!
Det är en bit! 😀
Och då hade vi fortfarande 5tim kvar att köra till Nordkap.
Så lite slappe och läsning innan vi kröp till kojs.

Upp med tältet i det blöta gräset, men regnet gav upp iallafall! Regnat i 3tim, men precis när vi stannat och fått på oss regnkläderna slutade det som på beställning! Haha!
 Inte bästa tältvädret..haha! Men vi var glada ändå! Var t.o.m någon som plockat blommor och lämnat kvar, bara det liksom! 😀 Blommiga stövlar är också bra att ha när det regnat!😀😀
 Kommer vara en bit att bila hem när vi väl når Nordkap.. Haha!

Dagen efter bjöd åter igen på sol!
Var lite nervös att nu när vi tagit oss så långt norrut att vi bara skulle ha regn och bara få skåda vit dimma, men nej då!
Hade en välbehövlig sovmorgon efter våra vandringsäventyr och vilade ut.
Men sen bar det av och vi styrde mot Nordkap!
Och vilken dag!
Nu när vädret klarnat och vi bilade längst kusten mot Nordkap kunde vi se hur vackert allt var!
Jag trodde innan att det bara skulle vara blått hav, men nej!
Var ett fantastiskt hav som skiftade i blått och grönt med massa härliga berg som reste sig ur vattnet.
Vägen slingrade sig fram längst kanterna..
Så hela bilresan ut mot nordkap var en fröjd i sig!
Började bila vid 10-tiden på morgonen och när klockan slog runt 15 så svängde vi ut på udden som skulle ta oss sista biten ut mot Nordkap och Europas nordligaste punkt på fastlandet.

Var rätt sugen på att bada i detta klara fina hav..
 Längst kusten i nordnorge.

Fin man framför fin natur 💜

Galen jänta på väg mot Nordkap 😀

Vackert vackert!

Vägen slingrade sig fram längst kusten mellan berg och hav..

Våran blå Bettan kämpade på bra!

Han inte mer än att svänga ut på udden som vi skulle bila ut på mot Nordkap innan vi stötte på ren efter ren.
Man fick verkligen vara på sin vakt där man körde, för vägen slingrade sig fram och helt plötsligt bakom krönet kunde det dyka upp en ren som stod mitt på vägen.
Den första vi såg stod och hängde och chillade fint nere vid havet. 😀
Körde vidare och kom fram till ett ställe där det var flera hundra renar!! De var överallt!
Hur många som helst!!

Jag och renen! 😀

Jag och en kissandes ren! Haha! -Richard kan du inte ta ett kort på mig och renen? Och då börjar renen att kissa, vad f####n! Haha! Han ville inte vara med på foto helt enkelt! 😂
 Massa massa renar, hundratals!

Här har dom det gott!

Bilade vidare ut på udden, och bakom varje krön var det vackrare natur än förra krönet och renarna promenerade överallt! 😀

Ett litet ren-gäng 😀

Vackert!

Klockan 18 på kvällen sladdade vi in vid Nordkap!
Eller sladdade och sladdade..
Vi fick snällt betala 650kr i inträde för att komma ut på den yttersta udden!!
Sjukt snålt av Norge att ta inträde till typ ingetting! Visst där är ett något hus med souveniraffär och lite museum och annat smått och gott men ändå!
650spänn alltså!
Men har man kört över 300mil så är det bara till att betala och fortsätta att skratta..haha!

Vilket vi gjorde, skrattde oss hela vägen ut till Europas yttersta udde! 😀
Var såååå kallt när vi kom dit ut!
Hemma i åsa hade vi hört att det var 37grader och olidligt varmt, Nordkap höll en temp på 16-20grader som var rätt behaglig.
Men just här ute på udden så bjöd temperaturen på snåla 10grader! Haha! Det var mössa och jacka på!
Var lite mulet när vi anlände men vi hängde runt där ett tag och efter hand så klarnade det.

Så det var Nordkap, vackert och härligt att även befinna sig här!
Även detta var check på att-göra-listan!
Kom en cyklist som seglade fram till Nordkaps monument och såg salig ut!
Undra hur långt den killen hade cyklat..hehe!
Han var glad, men jag var nog lika glad när Richard knäppte fotot på mig och Nordkaps monument längst där ute på udden!
Även om jag inte cyklat dit..haha!

Gjorde ett besök på det nordligaste postkontoret och inhandlade ett vykort (med renar på) som vi postade där till min kära mor och far.

NORDKAP

Richard och Europas nordligaste punkt.

JIIIHOOOOOOO!! Sveriges högsta topp och nu Europas nordligaste punkt! 😛

Var rätt så sent när vi hoppade tillbaka in i bilen efter ha dragit runder ute på udden ett bra tag och kollat in allt från naturen till monumentet till souvenirbutiken.
Lite halvfrösna satt vi där åter igen i bilen.
Någon timme tidigare på väg ut på udden hade Richard kläckt en överraskning som jag inte kunde varit gladare för nu..
Var ju sädär sugen på att hitta en plats och slå upp tältet på i 10grader och snålblåst..
Vilket vi inte behövde!
Richard hade bokat in oss en natt på ett hotell i närmsta lilla by!
För att fira vår 15åriga årsdag och 1:a bröllopsdag som var dagen efter, den 27Juli!
Kärlek! 💜 Tack!
Så vi tutade iväg till hotellt, slängde in våra grejer och gick ner och käkade i resturangen.
Richard åt lax och jag käkade en vegetarisk hamburgare som flög iväg över bordet när jag skulle ta första tuggan..haha!
Tur att det typ bara var vi i resturangen, så jag kunde snabbt fiska upp burgaren på tallriken igen..haha!

Hade en varm och lång dusch och vi funderade på om vi skulle gå upp mitt i natten och kolla in midnattssolen nu när vi ändå var här uppe i norr..
Men tror vi somnade någonstanns mitt i den diskussionen och sov hela natten helt slu,t efter våran monsterdag däruppe i norr!

Dagen efter hade vi en fantastisk frukostbuffe!
Även om trollet gjorde min matlust lite halvdålig så frossade jag i alla juicer och shots och yogurtar som där fanns!
Sen chillade vi på vårat rum ett bra tag innan vi begav oss iväg vid 11-tiden.
Så var det dax att rulla söderut..

Men vägen tillbaka in på udden var lika fantastisk som dagen innan såklart!
OCH det var ju vår årsdag! 😀

Godmorgon, utsikten från vårat rum i Honningsvåg.
 Godmorgon godmorgon haha!
 Honningsvåg, här hade vi en natt med frukostbuffe, dusch och en riktig säng.
 Vi rullar söderut igen..

Snirkliga men vackra vägar..
 Och såklart lite flera renar..haha!

Även om vi lämnade Nordkap bakom oss så hade vi inte släppt tanken på att kolla in midnattssolen nu när vi var här uppe i norr.
Hade ju varit riktigt coolt..
Så vi valde mellan att köra ut till Hammerfest eller att ta en annan udde ut brevid Nordkap som på kartan var utmärkt som en av norges turistvägar.
Vi är ju inga storstads-människor så valet föll lätt på turistvägen!

På väg ut på turistvägen drabbades jag av bakfylla alá trollet-gravid..
Så tyvärr kunde jag inte riktigt njuta av all fin natur som turistvägen bjöd på..
Vi stannade för lite lunch innan vi körde hela vägen ut till Havöysund.
Längst där ute började våran motorlampa på bilen att lysa! Jippi!
Motorlampa som lyser och vi som hade ca 250mil hem till åsa..haha!
Men medans jag halvlåg i framsätet och det kändes som att jag skulle spy så hittade richard en snäll motorkille som gjorde en felsökning på bilen och meddelade att det "bara" var avgaserna som var lite dåliga på bilen.
Vi skulle klara färden hem mot åsa..haha!

Så bra! Iväg igen och Richard letade upp ett bra tältställe där han snällt fixade upp tältet snabbt och lätt så jag kunde slänga mig till sängs och vila i 2tim.
Efter 2tim var jag som ny!
Illamående = borta! 😀
Och vi kunde fortsätta våran bröllopsdag..hehe!

I väntan på natten och midnattssolen så tog vi oss en 2.5timmars promenad i omgivningarna.
Var en jättelång backe som gick uppför en udde med massa vindkraftverk.
Där tänkte vi, är nog en bra plats att checka in midnattssolen.
Så redan på kvällen tog vi en promenad uppför udden för att kolla in allt fint.

Lunchpaus längst turistvägen.
 Tältet uppslaget i Havöysund och Richard fixar kvällsmat.
 Vår promenix i väntan på midnattssolen.

Vackert, vackert! 😀

Kl 22 och solen sänker sig ner mot havet..
 På väg ner mot tältet igen.
 Havöysund

Var nere vid tältet och bilen igen vid 23-tiden.
Tänkte att det var lika bra att ta bilen medesamma upp till utsikten över havet och solen.
Så kunde vi sitta där och invänta midnattssolen.
Sagt och gjort!
Körde upp till parkeringen som låg högst upp och längst ut på udden.
Satt där i bilen och myste och väntade..
Gick ut ur bilen första gången kl 01.00, då var solen där nere i horisonten och lös upp natten..
Så himla konstigt men ljust och härligt..haha!

Midnattssol
 💛
 Ja mycket mörkare än såhär blev det inte.. 😀

Hade googlat på midnattssolen och visste att det nu var de absolut sista dagarna för att skåda midnattssolen för denna säsongen.
Så vi tänkte att vi väntar lite till så kanske vi får se hur solen doppar lite lätt i havet och sen vänder upp igen..
Men solen gick inte längre ner än där vid kl 01.00 för sen vände den upp igen!
När vi var ute från bilen andra gången och klockan var 01.30 hade solen redan vänt och var på väg upp igen..haha!
Såå konstigt att stå där mitt i natten och det var lika ljust och fint som på dagen och solen lös på en för fullt!

Kl 01.30 och solen har vänt och börjat gå upp igen.. 😀
 Så himla ljust och annorlunda än vad man är van vid..
 Ett hopp på det! haha! 😀

Kl 02.00 och solen lyser som aldrig förr! Här i Nordnorge kan man sola dygnet runt..haha! Gäller att de som bor här har feta rullgardiner för att stänga ute solen om natten.. 😀

Midnattssolen var helt klart en riktigt cool upplevelse och ett bra avslut på våran fina Sverige/Norge/Finland-tur!

Dagen efter tog vi sovmorgon efter ha varit uppe till kl 03.00 för midnattssolen.
När vi vaknade sken fortfarande solen och vi hade lite frukost innan vi packade bilen åter igen.

Frulle innan vi lämnar Havöysund och midnattssolen bakom oss. 😀

Som tur var så fick vi köra turistvägen tillbaka också i och med att vi befann oss ute på en udde..
Så om jag hade missat det fina dagen innan p.g.a mitt illamående så kunde jag denna dagen ta in den fina naturen när vi for längst samma väg tillbaka.
Så vacker natur och dumma renar som inte flyttade sig från vägen..haha!
Renarna kunde hålla på att springa på vägen framför bilen i 5min istället för att vika av så vi kunde passera..haha!
De må vara söta men dock inte så smarta..haha!

Osmarta renar som sprang framför bilen i flera minuter istället för att vara smarta och vika av..haha!
 Tavla 😀

Ännu en ren-rumpa vi fick följa efter ett bra tag..haha!
 Alltså havet här var bara underbart! Lika grönt som i paradiset!

Underbart!
 Jag var mycket badsugen! Men vi behövde komma iväg lite söderut..hehe!

När vi kom till staden Alta behövde vi åter igen ta ett beslut. Vika av från kusten och köra raka vägen ner mot Piteå.
Eller köra kusten tillbaka och köra över Finska Klipisjärvi och mot Piteå vilket skulle ta 3tim extra och vara 30mil längre..
Kände att den dagen när vi kört i regnet i 3tim hade vi missar mycket fint längst kusten då det mesta låg i en fet dimma..
Men 30mil extra..
Men kom fram till att vi var här nu och att vi förmodligen inte skulle komma tillbaka, iallafall inte på ett bra tag.
Så vi valde det långa alternativet.. 😀
Så vi bilade hela vägen längst kusten tillbaka mot Klipisjärvi och fick se en himla massa fantastiska berg ock grönare än det grönaste havet! haha!

Lunch i Alta där vi var tvugna att ta beslutet om vilken väg vi skulle ta söderut, kort eller extra lång..
 💚

Tänk att bo här ute med all denna fina natur bakom husknuten!

Ljuvligt!

Alltså checka in färgen på detta vattnet!! Gaaaalet! haha!

Hade lite lunch innan vi svängde av från kusten och in i landet.
När vi närmade oss Klipisjärvi stötte vi på en hel flock renar som blockerade vägen i båda riktningarna..Haha!
Blev resans sista renar..
Kände nu när vi börjat transportera oss söderut på allvar att resan närmade sig mot sitt slut och att vi nu verkligen var på väg hem.
Nu skulle vi egentligen bara bränna av alla milen mot åsa och komma väl hem till våran älskade lilla Lennart som vi saknade..

Hade planen att ta oss till Piteå och sova där för natten.
Stannade och tankade i Vittanagi och brände sedan iväg på småvägarna genom skogarna där uppe i norr..
När klockan slog 00.00 så bestämde vi oss ändå för att stanna och slå upp tältet trots att vi hade en bit kvar till Piteå.
För först sprang en älg över vägen, sen dröjde det ca 5min sen stod en älg med kalv vid sidan av vägen vilket följdes av en flock renar, en flock hjortar och hel hög kaninungar varav en av lill-kaninerna var halt så Richard fick stanna och hjälpa den över vägen till sina oroliga kanin-kompisar. 😀
Sen korsade en räv vägen och då bestämde vi oss för att natten var lite väl djurrik för att ligga och köra på vägarna.
Så då slog vi upp vårat tält en bit ifrån Överkalix och övernattade där innan vi krockade med något oskyldigt litet/stort djur..

Lunch-stopp innan vi lämnar den norska kusten och far innåt land.

Diskat och klart! 😀
 Här var det ordentligt trafikstopp! 😀

Dagen efter var en riktig nu-ska-vi-hem-dag.
Tror vi bilade söderut i 8 eller 9 timmar!
Körde genom sol och regn och lyssnade på en himla massa musik och en hel del poddar och sommarpratare!
Lagom till kvällen sladdde vi in i närheten av Bollnäs och hälsade åter igen på våra kära vänner familjen Lindholm.
Fast denna gången besökte vi dom i deras härliga sommarstuga i Bollnäs.
Hade lite trevligt häng och käk innan vi kröp till kojs i deras gäststuga.
Innan när vi åkt till Bollnäs från Åsa har vi tyckt att det varit världens sträcka.
Men nu när vi anlände dit tyckte vi båda -Men nu är vi ju nästan praktiskt taget hemma..haha!

Anna på deras härliga sjötomt vid stugan. Tack för att ni tog hand om oss ännu en natt. 😀
Inte ofta vi ses 2ggr på 2veckor när vi har 70mil mellan oss, så lite lyxigt var det ändå!

Dagen efter hade vi frulle ihop också gjorde vi en liten utflykt till pyttebyn Alfta.
Där gick vi på loppis och käkade pizza ihop innan det åter igen var dax att kramas hej då..
Sen brände vi på hemmåt, redo att komma hem till Åsa efter vårat äventyr.

Efter 7tim, kl21.00 på kvällen rullade vi in i vårat älskade Åsa.
På uppfarten satt Lennart på Richards biltak och väntade på oss.
Lennart blev såå glad över att ha oss hemma och vi var glada över att åter igen vara på hemmaplan.

Men vilken resa! 💜
534mil av äventyr visade mätaren i bilen när vi stod på uppfarten åter i Åsa. 😀

Tjolahopp tjolahej mot nya äventyr!! 😄