2021/02/07 - 2021/02/21

Tjoooooheeeeej tjolahopp!

Då var vi iväg på äventyr igen!
Klockan 03.15 imorse ringde väckarklockan och tro det eller ej men då var jag redan uppe haha!
Är alltid livrädd för att försova mig när man har viktiga tider att passa mitt i natten.
Så när jag vaknat med andan i halsen 4ggr i timmen halva natten så gick jag upp! Lika bra!
Började natten /morgonen med en te, såklart.😀
Väckte resten av familjen vid 03.30 och kl 04.00 bar det av!
Mitt i corona-tider då folk kollar snett på en när man berättar att man ska ut och resa.
Men vet ni vad, med negativt corona-test och munskydd och 12ton handsprit så känner jag att det är dags att släppa lös äventyraren i mig haha!

På landvetter var det lugna puckar, nästan inga människor.
Var tydligen bara 6st ynka flyg som skulle lyfta från landvetter denna lördagen, vilket fick oss att få riktigt dåligt samvete där vi satt och knaprade i oss våran hemma-gjorda snålfrukost..haha!
Skulle såklart ha gynnat de få restauranger som hade öppet..

Lisa var supertaggad över att äntligen få flyga flygplan!
Hon studsade de folktomma korridorerna upp och ner med massa ny energi från våran snålfrukost som gav henne superkrafter trots den tidiga timmen.😄
Hon upprepade -åka flygplan, åka flygplan.
(Barbie har tydligen inspirerat henne då hon och hennes väninna Teresa flyger till Paris i en bok som Lisa älskar haha!)

Landvetter, nu är vi äntligen här igen!
Lisa taggad över att få flyga!

Steg på Vings charterplan mot Gran Canaria där vi köpt oss en varsin flygstol.
Lisa var nöjd!
Hon läste bok, lekte med pippi, lade pussel, sov och tjatade hål i huvudet på det trevliga paret som satt på raden bakom oss..haha!

Nu flyger vi pippi! 😄
Middagen är serverad 😀

5tim senare landade vi i ett soligt och varmt Las Palmas.
Hämtade ut våran hyrbil och rullade ut från flygplatsen och styrde bilen mot bergen.
OCH sen!! OOOLALALAAAAAAAA!
Jag erkänner: Gran Canaria har då aldrig stått på min önskelisa över ställen att besöka, men när vi styrde inåt land mot bergen..
 Vilka magiska berg, vilken vacker natur!
Trodde inte mina ögon! Är det detta som är Gran Canaria?!
Detta var inte vad jag hade sett när jag googlade Gran Canaria och bilder.
Detta var så mycket bättre!!
Gran Canaria alltså!!
Weiiiiiii!

Jag blev såå lycklig.
Om Lisa varit över-taggad innan så var det nu morsan som satt och hoppade upp och ner i framsätet, över-taggad upp över öronen! Haha!
Och då vill jag också tillägga att när vi lämnade Las Palmas bakom oss lämnade vi även 20grader värme och sol.
Tydligen skiljer sig vädret här på Gran Canaria väldigt kraftigt beroende på vart man befinner sig på denna lilla ö.
Det som mötte oss, där vi steg i meter över havet var regn, blåst, moln och bra mycket kallare grader.
Tackade mig själv att jag packat ner underställ och fleecebyxor till Lisa.

Men trots duggregn och moln så var det jag såg utanför bilrutorna såååå lockande!
Är verkligen en sådan härligt vacker natur med mysiga hus och byar emellan!
Är någon blandning av bergen i Laos och de vi vandrade i Italien med det lummiga gröna och sköna från Sri Lanka och en och annan ormbuske från Nya Zeeland 😀

Gran Canaria överraskar STOOOORT! Jag är så taggad på att få se vad som döljer sig bakom alla moln!! 😄

Så medans mina ögon var klistrade på miljön var Richards ögon klistrade på vägen framför oss som bara blev smalare och smalare och brantare och brantare med tighta kurvor.
Var en extremt brannt backe upp som jag gömde mitt ansikte i händerna och tänkte att detta klarar bilen aldrig haha!
Men jojomen vi klarade både backarna, som var som stup uppför och alla snäva kurvor och kom fram till en liten bergsby som heter Tejeda.

Närmar oss Tejeda där vi nu ska bo de tre första nätterna.

Alltså denna bilden jag knäppte på Richard.. En kille med munskydd, mitt uppe i bergen, en kall dag med en surfingbräda under armen..haha! 😂

Här i Tejeda hade vi bokat in oss 3nätter hemifrån Sverige.
En hemtrevlig lägenhet med utsikt som heter duga och med ett riktigt trevligt spanskt värdpar.
Dock pratar de bara spanska så det var ju skit att min spanska-kurs ställdes in efter halva tiden.. 😄
Men med gester och leenden och lite spanska så löste vi det.
Stör mig lite på att Richard har bättre spanska än jag, jag som ändå tagit 5st lektioner.. haha!

Iallafall.. det är inte ofta boenden överträffar vad man tror man bokat..
Imorgon blir det till att avsluta dagen med ett glas rödvin ute på balkongen med denna fina bergsutsikt och förhoppningsvis efter en riktigt solig och fin dag ute i bergen.

Utsikten från våran balkong i Tejeda.

Lisa slocknade på 2 sekunder efter att vi lade ner henne i sängen och nu är det nog dax för mig och richard att ladda batterierna inför kommande dagar och äventyr!
Tänk att Gran Canaria kunde överraska så! ( Och då har vi bara sett några ynka procent av ön och det i duggregn.. 😁 )