Tjolahopp tjolahej!
 
Yes yes, jajemen nu är vi i Schweiz!!
Förra gången jag skrev hade vi precis rullat in i ett varmt Schweiz och befann oss där i Sion.
Första natten spenderades uppe i bergen på en ställplats som vi lämnade tidigt dagen efter då Richard bokat in sig på ett surfpass på Alaia Bay redan klockan 9.00 på morgonen.
Så vi var uppe med tuppen och rullade ner till staden, Richard surfa och jag och Lisa målade och hejade på Richard där han fick åka våg efter våg. 👏😊
 
 Såhär vackra vyer möttes vi av när vi körde över gränsen till Schweiz.
 Det är berg och berg och åter berg överallt, passar mig utmärkt!
 Jag och Lisa målar och hejar på Richard som surfar. 
 Surfpoolen på Alaia Bay.
 Richardo 👏
 
 Här uppe i resturangen kan man hänga om man vill kolla på surfarna, chilla, dricka en öl eller bara vara. 😊
Richard glad och nöjd 😊
 
Efter Richards surf var det dax för lunch och Richard hade hittat en picnic-plats som låg i skuggan.
Välbehövligt då solen stekte och graderna visade långt över 30..
Men som vanligt blev vägen mindre och mindre där vi kom körandes.
Långt uppe bland vinodlingarna hade vi hamnat och vägen blev smalare och smalare och jag bad till högre makter att vi inte skulle få möte.
Någon hörde mig och vi klarade oss och hade en god lunch där uppe bland vinodlongarna.
Snacka om att vi har sett många vinodlingar detta året och fatta hur mycket vin det görs här i världen! 😅
GALET! 😋😊
Dock bra för oss som får njuta av vackra vinodlingar OCH dricka goda viner. 😄
 
 Hamnade på lunch uppe bland vinodlingarna.
 
 
Efter lunchen var det dax att checka in oss på en camping vi bokat för två nätter.
Egentligen ville vi bo på ställplatsen uppe i bergen som både var vackrare och billigare, men i.o.m att Richard skulle surfa en hel del så var det skönt att slippa vakna och dra upp Lisa klockan supertidigt och packa ner tältet för att vi hinna i tid till morgonpassen.
Där låg två campingar på gång-avstånd ifrån Alaia Bay, en mysig och superdyr camping och en camping som var mindra trevlig men också mindre dyr..
 
Så japp, där på den mindre mysiga fick vi checka in oooooch jag HATADE stället! 😂
Vissa ställen klarar jag bara inte av, vet att det bara handlade om två nätter men det känns som en evighet om man står på fel ställe.
Richard har varit och surfat i Sion en gång tidigare, men jag som aldrig har varit här innan trodde att Alaia Bay låg i en mysig liten stad med färgglada och överfulla blomlådor överallt..
 
Nu ligger ju inte Alaia Bay mitt i staden utan lite utanför.
Där är en liten park och en sjö som var smockad till bredden av folk som alla badade i samma sjö (och antagligen kissade, då ingen gick på toaletten), där var även en lekplats som Lisa tyckte var kul.
Låter ju mysigt om det inte vore för att denna lilla plats omges av en väldigt aktiv skjutbana, en styck väldigt trafikerad motorväg samt en flygplats där det startar massa små privatplan var och varannan minut, fatta detta oväsen!
 
Och sen var det ju denna campingen..
Våran plats var omgiven av sand, så varenda steg som man tog så dammade det något otroligt.
Ingen fara så länge som man inte har en fyraåring som ligger i sanden och gör sandänglar..
Platsen vi stod på var murrigare än murrigast och jag hatar murriga platser!
Jag vill ha vyer eller iallafall lite luft, inte en dammig håla..
Ja som ni förstår var jag inget jättefan av utkanten av Sion haha!
Det ända stället jag trivdes på där var på Alaia Bay där dom spelade trevlig musik och där man inte kunde höra varken skjutbana, motorväg eller flygplats, utan allt överröstades av ett härligt vågbruset, gott! 😂
 
Men jag höll ut de 2 dygnen som vi spenderade där hehe!
När Richard surfade hängde jag och Lisa med till Alaia Bay, så länge det inte var supertidiga morgonpass, Richard och Lisa badade i sjön (jag vägrade 😂) och vi hittade en klätterväg till Lisa som hon tyckte var rolig.
 
Richard och Lisa badar i sjön i Sion, här i andra ändan av sjön var lite mindre folk.
Lisa på klätterväggen i Sion.
 
Så kom äntligen dagen då det var dax att checka ut ifrån damm-campingen.
Det ända positiva med vistelsen där var att vi fick laddat våra kylklampar till våran kylbox, vilket var väldigt längesedan, så det var iallafall gott att ha en fungerande kyl igen. 😊
 
Richard var uppe tidigt för att ta ett morgonpass i poolen.
Sen var det min tur att ta ett surfpass, kul, nu skulle här åkas!
Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå bra då det är rätt så svårt att fånga vågorna där i poolen, men några vågor skulle jag väl ändå plocka.. 😬
Men FYFARAO vad det gick dåligt!!
Nog trodde jag det skulle gå lite bättre, EN ÄNDA våg var allt jag fick på en heeeel timme av plaskande i poolen och det var inte ens i närheten av ett bra åk!
Snacka om självförtroende boost i fel riktning, jag har nog aldrig känt mig så kass!! 😂
Dyraste vågen i hela mitt liv då ett pass här nästan går lös på 2000papp nu under sommarsäsongen!
Dom pengarna kunde jag ha haft bra mycket roligare för! 😋
Jag var så jäkla arg, besviken och ledsen när jag kom upp ur poolen och sa till Richard -Jag sätter ALDRIG mera min fot här på Alaia Bay! 😡😅
 
 Jag redo att plocka surfvågor..
 Dyraste vågen i heeeela mitt liv!! 😂 Tacka vet jag havet haha!
 
Det var en mycket besviken Challe som travade med Richard och Lisa hem till hemska campingen och checkade ut, något positivt iallafall, campingen var ännu ett ställe som jag inte kommer sätta min fot på igen haha!
 
Vi åkte till Lidl för lite matshopping och jag gick själv in i butiken för att lugna ner mitt besvikna jag..
När jag kom ut till bilen igen hade jag repat mig en aning och sa till Richard -Jag vill ha revansch.. Haha!
Så, så var det med det! 😂
Jäkla surf!
 
Vi drog upp till våran ställparkering uppe i bergen, äntligen lite vyer och fram för allt mindre damm.
Vi lagade mat, jag dränkte mina surfsorger i kallt rosè (just kallt rosè är verkligen en lyx nu för tiden, blir mest pissljummet annars 😂), spelade Svarte Petter och kollade in den gigantiska stjärnhimlen som kom fram när mörkret lagt sig.
 
 Ställparkeringen i bergen i Sion.
 
Dagen efter tog vi oss ann en vandring, Torrent Neuf.
Skönt att komma ut och vandra och lägga det rötna surfet bakom mig haha!
Torrent-Neuf är en gammal vattenkanal som man följer längs med en bergsida.
Man går högt uppe på träbroar, smala stigar och långa hängbroar.
Vi var lite oroliga för Lisa men tjejen i turistbyrån där på våran ställparkering sa att det gick bra att vandra med barn där, så vi litade på henne.
Vi lät bil och tält stå kvar under dagen då det bara var en halvtimme extra att vandra ifrån ställplatsen.
 
Vi begav oss iväg hyffsat tidigt där på morgonen för att hinna tillbaka hem innan temperaturen steg alldeles för mycket.
Lisa var lite svår-startad som vanligt men efter ett tag kom hon igång och hon älskade att gå över de höga hängbroarna!
Rätt så läskiga där dom hänger högt ovanför marken med bara ett galler till golv som man kan se igenom.
Dessutom så gungade broarna rejält när man gick över dom vilket Lisa diggade och hoppade allt vad hon kunde upp och ner för att bron skulle få ordentligt med fart!
Det här med konsekvenstänk är inget som Lisa har börjat med ännu haha! 😅
Men mitt konsekvenstänk är iallafall väldigt bra och jag sprang över broarna så fort som Lisa tog satts för att börja hoppa upp och ner. 😂
Var en annorlunda och rolig vandring och efter 4:a timmar var vi tillbaka vid bilen igen.
 
Tog en slappe-eftermiddag och jag sprang en runda där jag sprang lite vilse som vanligt haha!
Alltså detta börjar bli väldigt pinsamt och det är knappt jag vågar berätta för Richard när jag kommer tillbaka att jag har varit på villovägar haha!
Men han bara tittar på mig och suckar, väl medveten om mitt dåliga lokalsinne. 😂
 
 Vi tog oss ann vandringen Torrent-Neuf.
 Många och långa hängbroar var där.
 
 Gäller att hålla sig på rätt sida om staketet.. 
 
 Lunch innan vi vandrade tillbaka hem igen.
 
 Lisa hoppade så broarna gungade rejält när vi gick över dom. 😂
 
 
 
Sista biten gick kanalen igenom en mysig skog.
 
Dagen efter bar det av mot Zermatt för att skåda de berömda Toblerone-berget, som tydligen har ett annat namn, Matterhorn 4478möh. 😂
Men när Richard skulle slå in Zermatt på gps:en så sa den bara att det inte fanns någon väg dit..
Hmm, efter lite efterforskning så visade det sig att Zermatt visst är en bilfri liten stad och att man därför inte kan ta bilen dit utan måste åka tåg..
Jobbigt.. hehe!
 
Så vi begav oss iväg till närmsta by för att ta kortast möjliga tågresa för billigaste slanten. 😂
Men när vi kom dit var det fulla parkeringar och komplicerade betalautomater och tåget var dyrt, även om vi var i närmsta stad.
Så det slutatde med att vi sket i allt och tog en taxi haha!
För det kan man såklart ta till denna "bilfria" stad, dom vet hur dom ska tjäna kosing på turisterna haha!
En eldriven taxibil för 600spänn och då fick man parkera utanför deras taxicentral och det helt gratis, smidigt!
Så det var för att slippa krångla med parkeringen som vi sket i tåget och tog taxi haha!
Tid är pengar och krångel är jobbigt..
Just nu var vi här och ville åka till Zermatt och det helst innan dagen tog slut. 😊
Så sagt och gjort!
 
Taxin brummade de sista kilometrarna till Zermatt och vi klev av och kollade in staden.
Måste ändå säga att detta med en bilfri stad är lite töntigt när hela staden ändå är full av en massa mini-el-bussar som skjutsar hotellgäster hit och dit.
Så kanske en miljövänligare stad, men aaaabsolut inte bilfri, det kan man ju bara skratta åt. 😄
 
Annars var det en trevlig stad, vi var lite oplanerade som vanligt och strosade lite hit och dit.
Lisa somnade i vagnen och vi passade på att sätta oss i lugn och ro och ta en varsin kall öl samtidigt som våra ögon njöt av utsikten ut över Matterhorn.
Alla linbaner upp i bergen var skitdyra så vi beslöt oss för att hoppa dom då det redan var sena eftermiddagen.
Ska man åka upp med dom tycker jag att man ändå ska passa på att trava lite i bergen och ta sig tid och njuta lite.
Vi kom överens med att vi var färdiga med Zermatt och bestämde oss för att dra vidare dagen efter.
 
Men medans Richard var på tjottahejti satt jag och kollade på en vandringskarta som jag fått tag i över alla Zermatts berg och liftsystem.
Hmm, hittade en vandring som såg riktigt trevlig ut och som skulle fungera bra att gå med Lisa.
Kanske en bra plan för morgondagen ändå..
Så när Richard kom tillbaka la jag fram den nya idèn och Richard nappade.
Hela daxutflykten med taxi och linbana skulle gå lös på 1800papp, så först var vi lite tveksamma..
Ända tills vi kom på jämförelsen, 1800kr för en heldag i bergen eller 1800kr för en timme i surfpoolen haha!
Ni vet ju vad jag föredrar.. haha!
Vi är ju i Zermatt här och nu och vi lär ju aldrig komma tillbaka, såvida vi inte vinner på lotto eller triss haha!
(Vinna på lotto och åka tillbaka och dra lite skidor nerför bergen, det hade varit bra coolt! 🤑)
 
Så vi valde att leva i nuet, vi får väl äta nudlar resten av resan eller något i den stilen haha!
Nä så illa är det inte. 😂🤣
Så vi betalade ölen, köpte en glass till en nyvaken Lisa som la kommentaren -Jag är trött på att titta på gammla berg! Haha!
Har blivit en himla massa berg och fler kommer det säkert bli till Lisas besvikelse hehe!
 Efter att vi tittat färdigt på de "gamla" bergen tog vi taxin tillbaka till våran bil. 😄
 
 Vet inte om jag vill kalla Zermatt en bilfri stad då den är full av elbilar.. 😂
 
 Där har vi det, Tobleroneberget Matterhorn.
 Lisa sover, kall öl och bergsutsikt. 😋
 
Dagen efter kom och det var dax att genomföra våran planerade vandring.
Lisa vaknade upp och sa -Jag tycker det är tråkigt att vandra!
Oj då, sa jag och frågade Lisa varför det var tråkigt?
Lisa svarade att det var för att trekking-kläderna är så fula! 😂
Jag skrattade inombords och sa att det var lätt fixat, och frågade om det skulle vara roligare att vandra med fina trekkingkläder, vilket Lisa svarade ja på.
Så med regnbågsfärgad-kjol och lila-blommigt linne var Lisa mer än nöjd och hon fick många glada heja-rop och positiva kommentarer under dagen av trevliga vandrare. 😍😂
 
Vi tog ytterligare en taxi till Zermatt då vi kollat upp att tåget nästan kostade lika mycket som taxin och då var det bra mycket smidigare med gratis-parkering och en bekväm taxi-resa.
 
Blev avsläppta i Zermatt och promenerade genom byn och tog en låååååång linbana upp, har aldrig förr åkt en sådan lång linbana, kändes som vi aldrig skulle komma fram. 😄
Zermatt blev bara mindre och mindre där nere i dalen men till sist kom vi upp till våran ändhållplats och kunde stiga av.
Planen var att ta linabanan upp och vandra tillbaka ner till Zermatt.
Var dock liiiite längre än vad vi trodde, så Lisa fick springa en hel massa kilometer den dagen, dock gick alla kilometrarna i en gigantisk nedförsbacke vilket underlättade en aning iallafall.. 🙄😊
 
När vi klev ut från stationen möttes vi av en fantastisk utsikt ut över Zermatt och mamma Challe plockade fram Tobleronen som jag köpt för att visa Lisa chokladberget.
Efter lektionen hamnade studiematerialet i våra magar och vi tog oss istället ann Matterhorn Glacier Trail.
 
 Uppåt går det för att ta oss ann dagens vandring.
 
Låååångt där nere ligger Zermatt och dit ska vi ta oss i en gigantisk nedförsbacke.. 😊
 
 Toblerone-berget eller Matterhorn som det egentligen heter. 😄
Såklart ska man käka Toblerone när man är vid Toblerone-berget. 😂
 
Var en fantastiskt fin vandring där naturen var otrolig och där vi kom supernära Matterhorn.
Rätt så mäktigt att nästan befinna sig vid foten av berget som är 4478möh!
Vi vandrade på, stannade för lite lunch, stannade för en trotsig Lisa, stannade för lite mutor. 😂
Bl.a fick vi muta med en klubba när vi kom till en gigantisk uppförsbacke, men med löftet om en klubba och med handen i pappas så kämpade sig Lisa upp och blev belönad med sin klubba.
Men vi rullade ändå på i en hyffsad bra takt nedför berget och solen stekte och det var en underbar vandring som vi hamnat på!
Vilken tur att vi bestämde oss för att göra den!
 
Vi ger oss iväg på den långa vandringen.
Hela tiden med mäktiga Matterhorn i blickfånget.
 
 Matterhorn 4478möh
 
 
 
 
 En gigantisk uppförsbacke som behövde belönas med en klubba vid toppen. 😊
Det är väl egentligen ifrån denna vinkeln som Matterhorn är avbildad på Tobleronen.
 
Efter några timmar kom vi ner till en lift vart det låg en härlig resturang.
Vi hade precis tänkt att slå oss ner och ta en paus för fika.
Men när vi såg resturangen slängde Richard ur sig att han kunde bjuda på en bira.
Wow, jag har alltid haft en liten dröm om att sitta på en av alla dessa härliga uteserveringar i bergen och dricka en bira samtidigt som jag steker mig i solen och njuter av den vackra bergsutsikten.
Så jag blev lycklig och ropade JA till svar! 😂
 
 Där.nere låg första liften som vi passerade på våran väg ner.
Bästa 😍
 I väntan på oss andra lite långsammare.. 😄
 
 Richard bjöd på kall bira på bergsresturangen 😋
 Spillevink 😊
Fantastiskt att sitta här och klunka öl och njuta av solen och bergen.
 
Efter sol och öl-paus fortsatte vi våran vandring ner.
Nu byttes Matterhorn-utsikt till vyer ut över Zermatt och de omkring-liggande bergen.
Otroligt vackert!
Vi stötte på kossor som betade och hade det bra där i bergen, Lisa sa att hon var så trött så hon kunde dööööö, och vi blev lite oroliga då vi verkligen gick långt, mycket längre än vad vi hade tänkt!
Men i nästa andetag studsade loppan fram och gjorde glada tjolahoppsan-steg samtidigt som hon sprang fram på stigen..
Så sädär jättenära döden var hon nog ändå inte haha! 😂
Svårt att läsa av barn, men en sak är iallafall säker, barn kan så himla mycket mer än vad man kan tro!
 
Vi fortsatte nedåt, plockade en massa goda hallon, Lisa gjorde paraplyer av blad och låtsades att det regnade, passerade en härlig skog som var full av fina lärkar och efter 6tim var vi åter igen nere i Zermatt.
Vilken hej-dundrandes vandring!
Och vilken hej-dundrandes Lisa till att gå hela vägen, med (för det mesta) ett glatt leende och spring i benen.
Måste säga att både jag och Richard var helt slut när vi kom ner, både fötter och lårmuskler var bra trötta!
 
Vi är åter igen på G efter lite fika-paus.
Fortfarande en bit kvar ner till Zermatt..
 Vackert så in i bängen!
Två andra vandrare som kämpar sig uppför.
 Kossor som har det bra.
 
 
 Vi passerade en underbar skog full av lärkar.
 Här kommer Lisa farande med sitt "paraply" 😄
 En mysig by som vi kom förbi när vi nästan var nere.
 Sista kilometrarna!
 
Klockan var redan 18.00 när vi tog taxin tillbaka.
Vi lagade lite mat och sen körde vi 1.5tim tillbaka till Sion.
I och med att vi ändå skulle passera Sion på våran fortsatta väg i Schweiz så ville Richard ta ett sista surfpass.
Så sent på kvällen rullade vi in på våran ställplats i bergen, slog upp vårat tält och sa godnatt med en väldigt fin dag i bagaget. 😊
 
Dagen efter hoppade Richard i surfpoolen klockan 10.00 på morgonen och tog sig ann sitt sista surfpass på en hyrd bräda, då han drämt sin egna bräda i väggen föregående pass.. 😬
Också var det ju dethär med min revansch..
Jag stod verkligen i kassan med betalkortet i handen och skulle boka in min revansch, kosta vad det kosta ville.
MEN tjejen i kassan var världens sämsta säljare samtidigt som hon kan ha varit världens mest Opeppande och Oinspererande person, vilket fick mig att i sista sekund skita i allt.. 😂
Var nästan så jag blev besviken en andra gång, jäkla Alaia Bay! Haha!
En dag kommer jag komma tillbaka och j#####klar vad jag ska plocka vågor då haha! 😂🤣
 
Vi begav oss vidare in i Schweiz till en liten ort som heter Kandersteg, 3.5tim i bilen där vi rullade fram med vyer av berg, kullar och små byar.
Väl i Kandersteg parkerade vi bilen på en ställplats som låg vid en backhoppningsarena.
Helt okej ställe, det ända som störde en aning var de 5 kossorna som gick på bete en bit därifrån.
Nu kanske ni undrar varför dom störde och varför vi (läs jag) inte tycker det är mysigt med kossor där vi sover.
Jo det ska jag tala om för er.
Det är nämligen såhär att här i Schweiz är varenda kossa i hela landet utrustad med en gigantisk bjällra runt halsen, alltså inte en kossa i varje flock, utan ALLA kossor.
Vilket gör att det låter VÄLDIGT mycket om kossorna här, pling pong pling plong!! 😂
Och visst är det mysigt när man är ute till fjälls, men inte där man kvällshänger och verkligen inte där man ska sova! 😂
Kossorna var en bra bit iväg, men ändå var allt man hörde dessa bjällror.
Alltså jag tycker lite synd om kossorna här i Schweiz som ska behöva leva i detta oväsen, måste väl ändå kallas en aning djurplågeri, för kossorna måste ju bli helt galna över att vistas i detta oväsen.
Jag hade inte klarat en timme med en sådan bjällra runt halsen, tur jag inte är en Schweizisk ko.. 😂🤣
 
 Fint längs med vägarna när vi åker genom Schweiz.
 
 Prima ställplats vid backhoppnings-anläggningen med kossor som underhållning 😂
 
Dagen efter kom och våran plan var att ta oss upp i bergen och besöka en sjö, Oeschinensee och ta en vandring runt den.
Richard och Lisa tog liften upp och jag körde ett morgonpass i backarna upp.
Gick i en väldans fart och jag var uppe på ett kick.
 
 Där nere ligger Kandersteg.
 
Mötte upp med Richard och Lisa och vi stod ett tag och tittade på alla som åkte rodel, då det fanns en bana där.
Lisa sa att hon ville åka så Richard köpte biljetter också ställde sig Lisa och Richard i kön för att hoppa på en bil.
Men ungefär i mitten av kön ångrade sig Lisa och bangade så det bidde ingen rodel.. hehe!
Utan vi svängde istället upp våra ryggsäckar på ryggarna och började vandra mot starten på rundvandringen runt sjön.
Var otroligt vackra berg som stack upp här runt Kandersteg och solen lös som vanligt och gjorde det till en riktigt fin sommardag.
Det gick trögt för Lisa, hon ville inte alls gå idag trots att hon fått ett glittrigt glass-linne till trekkingkläder.. 😂
 
Men vi fortsatte att kämpa på och tog oss en halvtimme upp i backarna, Lisa var fortfarande emot att vandra och det gick saaaakta uppför.
Vi stannade för lite lunch och tänkte att lite mat gör susen.
Men även efter lunch protesterade Lisa till att fortsätta att gå så vi gjorde något vi aldrig gjort innan, vi bestämde att det fick bli en reträtt för Lisa. 😄
Vill hon inte så vill hon inte, dumt att tvinga och få bergen och vandringar till något dåligt.
Tror att Lisa hade behövt någon mer dag emellan monstervandringen i Zermatt och denna, tror fortfarande hon var seg i benen för det var både jag och Richard.
Så Richard och Lisa vandrade tillbaka ner och gick till sjön och badade, medans jag fortsatte vandringen runt sjön.
 
 Väldigt vackert när vi kom upp med liften.
 Vi tar oss ann en vandring med utsikt över sjön Oeschinensee.
Lisa gjorde reträtt ifrån vandringen och gick ner och badade i sjön istället, trött i benen efter Zermatt.
 
Vandringen gick egentligen inte runt sjön utan var en rundvandring där man gick uppe på bergen för att sedan gå ner och vandra en bit längs med sjön, en vandring med utsikt över sjön i alla håll och riktningar.
Och OJ vad vackert det var, verkligen en speciell vandring!
Sjön var helt otrolig, aldrig förr har jag sett en sjö med den blå färgen, helt galet!
Sjön var verkligen underbar och hela vyn var som ett vykort där de snöklädda bergen ramade in den turkosa sjön med vattenfall som föll ner för bergsidorna.
 
Jag gick där och njöt, knäppte bilder på den vackra omgivningen, lyssnade på kossorna som lät otroligt högt med sina kobjällror dinglandes runt sina halsar. 😂
När jag kom tillbaka ner till Richard sa jag till honom -Detta är en must-do, denna vandringen måste du bara göra. 😊
 
 Oeschinensee, turkosare sjö får man leta efter.
 
Otroligt!
 
 
 
Naturens färger.. 😍 
 
 
 
Väl nere hoppade jag i plurret med Richard och Lisa, gott att svalka sig efter vandringen och otroligt härligt att få slänga sig i det turkosa vattnet med bergen som ridå.
Vi slappade alla lite i gräset innan det var dax att ta oss tillbaka till liften innan den stängde.
 
När vi kom tillbaka till liften frågade vi Lisa en gång till ifall hon ville åka rodeln, och denna gången svarade hon modigt ja. 😊
Vi hade fortfarande biljetterna kvar så det var bara för Richard och Lisa att ställa sig i kön.
Och denna gången bangade Lisa.. INTE! 👊😂
Richard och Lisa swischade ner för backen och Lisa tyckte det var hur skoj som helst och ville åka en gång till när dom väl kom ner.. hehe!
Men nu var det dax att ta oss tillbaka hem, jag och Lisa tog liften ner och Richard fick sig en go promenad.
 
 Gött bad.
 
 Dax att ta oss tillbaka hem.
 
 Till sist vågade Lisa ta en tur med rodeln. 😊
 Här kommer dom! 
 
 Dagen efter var det Richards tur att ta den fina sjö-vandringen.
Så vi följdes åt till liften där jag och Lisa åkte upp och Richard tog sig en promenad upp för berget.
Väl uppe rullade jag och Lisa ner till sjön för en riktigt go "stranddag" medans Richard tog sig ann den fina vandringen.
Solen sken och jag och Lisa badade, spelade svälta räv och lekte med My little Ponnys. 😂
Riktigt gott att bara ligga och slappa och njuta av den vackra sjön.
 
Tillbaka vid sjön för att bada, hänga och mysa.
 
Vid 13-tiden kom Richard ner från bergen och hela familjen tog ett dopp tillsammans.
Jag hade med mig mina löparskor för en eventuell löparrunda eller vandring.
Måste säga att jag nog suktade lite mer åt det sistnämda.
Så klockan 14.00 bar det av på ännu en runda i bergen, kände att jag ville passa på nu när vi var här i Schweiz och omringade av vackra berg.
Hade en aning dåligt samvete för att jag lämnade min familj vid sjön och gick på vandring istället för att stanna och ha en mysig familjedag..
 
Men det var en viss topp som hägrade, dock låg den enligt kartan 4.5timmes promenad iväg.
Men jag tänkte att jag kunde vandra en bit och sedan kanske vända..
Dock så vet vi ju alla att vända inte finns med i mitt vokabulär haha! 😂
Så jag pinnande på med en bra fart och med toppen i sikte!
Jisses vilken gigantisk stigning det var upp till toppen!
Hela vandringen var megauppför hela tiden, för att sista 1.5kilometern gå mega-mega-mega-uppför haha!
Och det råkar jag ju veta för näpp jag vände förstås inte haha!
 
Efter lite mer än 2tim hade jag tagit mig hela vägen upp, nu sprang jag på rätt fort, men vi har lärt oss under våra veckor här att skyltarnas tider inte stämmer så bra för oss, kanske om vi vandrar med Lisa.
Ofta gör vi vandringarna på halva tiden mot vad det står på skyltarna, så dom som skrev ut tiderna måste ha haft ett gäng pensionärer eller ett gäng Lisor med sig i släptåg haha!
 
Så japp jag var upp och ner på under 4.5tim, när jag kom tillbaka till sjön hoppade jag i plurret.
Nu var det bara sista halvtimmen ned från sjön till Richard och Lisa vid bilen.
MEN.. Jag tog såååååklart fel stig nedför berget och hamnade på heeeelt fel sida av Kandersteg..
Vilse och fel ute som vanligt och det tog bra mycket längre än 30min haha!
Ingen är väl förvånad? Inte ens jag är det haha!
 
Men när jag kom ner där på heeeelt fel sida av Kandersteg vägrade jag bara att vara fel ute och vägrade att gå runt hela berget där nere i byn.
Så jag for upp en bit på berget igen och tänkte att jag måste hitta en annan stig som tar mig rätt.
Vet inte om jag kan kalla det rätt men närmare liftstationen kom jag iallafall efter ha fått traska genom knähögt gräs, åkt rutschkana ner för några slänter, brutit mig in genom en grind för att till slut gena genom en fårhage där jag fick klättra över ett trästaket för att ta mig ut.. 😂
 
Det roliga är att hagen gränsade till en camping, så medans jag kravlade mig mindre smidigt över trästaketet hade jag ett antal familjer som satt och åt kvällsmat samtidigt som dom tittade med stora ögon på den osmidiga tjejen som kom inifrån fårhagen.
Jag kände att jag behövde säga något så jag sa att jag visst tagit heeeelt fel väg ner från berget.. 😬😄
Dom svarade med att skratta och säga att dom lovade att inte skvallra haha!
 
Vid sjutiden där på kvällen kom jag hem-släntrande till Richard och Lisa som precis satt sig ner för att äta.
Så det var bara för mig att slå mig ner samtidigt som jag fick mig en puss av något orolig Richard, som börjat undra vart jag tagit vägen haha!
Men han känner ju mig, finns där en bergstopp så måste jag upp. 😂🤣
 
 Vackra vyer som mötte mig på min vandring upp till Blumlisalphutte.
 
 Glad trots en rejäl stigning hela vägen upp.
 Svårt att se men där längst upp till höger ligger stugan jag är på väg till.
 Uppe och jag slog mig ner för lite banan och te-paus. 😊
 
 Vackert på min väg ner igen.
 
 Otrolig miljö!
 Ser ni de två vandrarna nere i hörnet till vänster? Då får man ett humm om hur mäktig miljön är. 😊
 Fler kossor som har det bra.😊
 
Dagen efter kände vi oss färdiga med Kandersteg och drog vidare, men mer om det får ni veta i nästa inlägg.
 
Tjolahopp tjolahej svejs! 😘
 
Ps: Här har ni en liten film jag tog på fjället när jag vandrade.
Mysigt på fjällen men inte när man ska sova 😂🤣 ????
 
 
 
Alaia Bay, Blumlisalphutte, Kandersteg, Matterhorn, Oeschinensee, Schweiz, Sion, Torrent-Nuef, Zermatt,

Kommentera

Publiceras ej