Ljuvliga Härliga Indonesien

2016/03/07 – 2016/04/07

Då var vi här, Indonesien, Bali, värmen och det goda livet! =)

Andra dagen och bomullen i huvudet ifrån den långa resan har släppt! Har kanske inte riktigt blivit sams med värmen ännu men det kommer.

Vi har ställt ac:n i rummet (japp japp denna gången bor vi fin fint i kuta bali med ac och allt) på 27grader och då känns det isande kallt när man kommer in efter ha varit ute.

Personalen som hade städat vårat rum på morgonen hade ställt ner den till 22 grader, tok-kallt! Gick då verkligen inte att ha den så lågt..haha! Och då tror jag, att jag och Richard har en medeltemperatur på cirkus 18-19grader hemma i huset..

Richard fick en svett-attack idag när vi satt och åt lunch, det t.o.m pärlades av svett på hans ovansidor av händerna och ut på fingrarna, de tyckte jag var väldigt roligt haha! Stackars Richard! =)

Men som sagt vi vänjer oss.. =)

Resan hit var en pärs! Vet inte riktigt vad vi tänkte på när vi bokade..

Började ju som vanligt med att krama om mamma och pappa i Laholm och vinka hej då ifrån tåget. (och såklart pussa lennart hej då)

För en gångs skull hade vi faktiskt tagit tåget i god tid, och skulle anlända på köpenhamns flygplats 3tim innan avgång. Med tanke på all snö som kommit på natten tänkte vi att det fixar sj aldrig!

Plus att den där extra timmen lockade på flygplatsen, ni vet, man checkar in slappnar av och bästa känslan infinner sig när man sätter sig ner och ta sin första semester-öl och något riktigt gott att käka.

Tåget rullade på och vi åkte för första gången genom 19miljarders tunneln genom hallandsåsen, när vi kom ut på andra sidan i skåne var där ingen snö. Nähä vad bra tänkte vi med tanke på vårat tåg-åkande.

Men till Malmö kom vi, sen sa det stopp!!

Något krångel med en tunnel så vi fick snällt gå av, för nu gick inte tåget längre.

Och visst jag fattar att det kan krångla, men snälla Sj, lite hjälp, lite information kanske. Det ända dom sa i högtalarna var –Tåget mot köpenhamn kl 13.13 är inställt.

Jaha så efter mycket om och men så hittade vi en buss det stod Hyllie på, så den hoppade vi på och kunde hoppa på ett nytt tåg på andra sidan tunneln som tog oss över till flygplatsen, exakt en timme sena!

Fick köa en hel det på flygplatsen så det var bara hej då, god bye, merci till våran Härliga-känslan-första-semester-öl! Jäkla Sj!! =)

Tycker lite synd om dom som inte varit söderut innan, hur skulle de kunna veta vilken buss de skulle ta. Kunde ju sänt ut någon i en orange väst med lite info kanske.

Kanske att jag ska börja jobba på Sj och styra upp det hela lite, jag menar kan ju inte vara första gången ett tåg stannar..

Challe- första Sj chef!! Haha! =)

Hoppade på flyget mot Dubai.

Tror att det kan ha varit det största flyg vi någonsin flögit!!

Var i 2 våningar och inte i närheten av klastrofobi när man steg på. Var hur stort som helst!

Och jag och Richard pinnade ombord, vi får alltid platsen längst bak, fråga mig inte varför, kanske att alla andra förbokar sina platser vilket vi inte bryr oss om.

Så vi vandrade bakåt i ren vana tills en flygvärdinna frågade om våra platser och vinkar oss framåt igen. Satt nästan längst fram! Riktigt gott att slippa motorljudet, var nästan helt tyst!

Vårat superduper stora plan!
Massa filmer! Såg Everest filmen, supersorlig så var tvungen att kolla bästa filmen Frost efter det! Hehe! =)

Anlände till Dubai där vi trodde vi skulle vänta i 7tim. Känns alltid som en lättare sak att vänta i 7tim när man sitter framför datorn att bokar än när man faktiskt anländer till flygplatsen efter en 6timmars flygning.

Och ooooooobs var inga 7tim utan bara 9tim!!

Försökte sova i en av alla dessa sjukt obekväma flygplats-stolar, vi fick turas om 2 stolar för när man suttit och lutat sig mot Richard i någon timme på ena hållet så liksom somnade ens ena stjärthalva så då fick vi växla.. =)

Men är så tacksam över våran nackkudde-investering dagen innan vi åkte. Tack och lov! =)

9 timmar senare och med lite mat i magen gick vi på sista flyget (där vi satt nästan längst bak) och flög de resterande 9 timmarna.

Landade på bali sent på kvällen, hämtade ut våra väskor och pratade om hur gött det faktiskt var att vi för en gångs skull faktiskt förbokat ett ställe att bo på.

Bara att hoppa in i en taxi så skulle vi vara där.

Men i.o.m att det var nyår dagen efter då man inte får gå ut så hade de redan börjat stänga av en massa gator. Så taxin fick släppa os ca 1.5km ifrån där vi bodde.

Var bara att traska iförda långbyxor och sockar och skor kånkandes på väskor och surfingbrädor i detta tropiska klimat.

Jag överdriver inte om jag säger att jag drööööp av svett när jag kom fram!! =)

Hoppade i duschen och sedan i sängen. Richard tyckte vi skulle fira med en varsin öl, men jag tackade nej, richard blev förvånad..haha!

Så igår var första dagen och det var nyår här och vi var då inlåsta på rummet i.o.m att man inte fick gå ut.

Men var faktiskt rätt gött om jag ska vara helt ärlig. Richard sa det innan vi åkte –Konstigt men jag ser nästan fram imot att inte få gå ut, utan bara ta det riktigt lugnt första dagen.

Vi fick hänga vid poolen till kl 18, låg mestadels i skuggan men solen fångade mig när jag plaskade i poolen och brännde mina axlar en aning..

Vi badade, slumrade till i solstolen, läste och hade en iskall öl! Plöjde en hel bok, helt fantastiskt gött!

Vårat boende La Walon

Idag var jag uppe tidigt tänkte gå och väcka och säga hej till min kära bror och brorsdotter Desiree och Irene som också är här.

Men de var tydligen uppe ännu tidigare och stod i receptionen när vi anlände till deras hotell.

Hade frukost ihop och jag levererade de svenska kaffet som Irene glömt hemma och önskat sig, jag förstår henne, har själv en hel låda frukte med mig hemmifrån.

Skojar inte om jag blev glad när jag upptäckte att vårat rum även innehöll en tekokare! Lyckan var total! =) haha!

Mycket trevligt att ha en del av familjen här!

Hann dock bara säga hej innan de drog vidare.

Men tanken är att jag och Richard ska möta upp med dem senare och hänga lite.

Måste ha koll på min singel-brorsdotter, hade tydligen varit ute med någon Indones på en massa klubbar till kl 3 på natten!! Oj oj tur att faster ha anlänt, ja jag vet att hon är 25, men ändå! =)

La Familja!

Annars idag checkade vi in stranden, kollade surfarna, Richard lämnade in sin trasiga bräda för lagning, trasig efter vi flög hem med hemska Brittish airways ifrån Usa!

Vi har inhandlat 35 filmer ifall vi skulle få tråkigt någon kväll, och näj vi ska inte plöja 35st filmer. Jag slår vad om att kvaliteten på 15 av dom är så dålig att det inte går att titta på! Hehe! =)

Och nu har Richard lånat min bräda och är och provar surfet medans jag tar det lugnt här på ballkongen med en öl.

Stannar kanske en dag till här i Kuta bali om vi inte drar vidare imorgon, vi får se. Tar dagen som den kommer, dock..

NO STRESS IN PARADISE.. som dom säger här.. =)