Hej hej hallĂ„ igen 😊
 
Underbara underbara Picos de Europa!!
Jajamen dĂ€r har vi nu varit och vi Ă€lskade det! 😍
 
Men vart var vi förra gÄngen!
Jo just det, vi hade ju precis kommit till den grymma campingen i Oyambre med havs- och surfutsikt ifrÄn vÄrat taktÀlt!
DÀr stannade vi i 4:a nÀtter och bara slappade, hÀngde pÄ stranden och surfa.
Var mest Richard som surfade, jag var ute i vÄgorna en gÄng och dÄ var jag mera under vattnet Àn över..haha!
SÄ jag sket i surfet och höll mig till min löpning, den blir man aldrig besviken pÄ.
Man liksom knyter pÄ sig skorna och det blir nÀstan alltid vad man förvÀntar sig och blir det inte det sÄ Àr det för att det bli bÀttre Àn förvÀntat, jag gillar haha!
 
Men varenda gÄng som Richard kom upp ur vattnet gick han jÀmsides och tjöta med nÄgon han trÀffat i surfet.
Jag var rÀdd att han började bli trött pÄ sitt resesÀllskap, mig haha!
Men Richard försÀkrade mig om att sÄ inte var fallet, utan att alla bara var vÀldigt trevliga.
Var en rysk kille som heter Anton som var dÀr pÄ semester med sin fru och deras tre barn.
Hans minsta barn var en tjej som var 4Ă„r och som heter Elisa. 😊
SÄ nÀstan som vÄran Lisa 4Är.
Han och hans familj bjöd över oss "hem" till deras camp en kvÀll.
Vi har ju inte direkt hÀngt med nÄgon sedan vÄrat sociala maraton hemma i Sverige innan vi Äkte.
SÄ vi var vÀl lite halvt sugna ska vÀl medges, man hamnar liksom i sin egna lilla bubbla hÀr nere.
 
Men oj sÄ trevligt!
Denna ryska familj, nÀst intill Spanjorer dÄ de bott hÀr i Spanien i 20Är var huuuur mysiga som helst.
Bjöd pÄ en massa spanska delikatesser, Àven en spansk cider (sidra) och lÀrde oss en hel del om Spanien.
Bl.a att man tydligen inte fÄr campa utanför campingplatser utan det Àr visst förbjudet haha!
Och vi som stÄtt pÄ sÄ mÄnga fina naturplatser sen vi kom till Spanien.
Men vi Àr inte dom enda, en massa husbilar stÄr utanför campingarna och det vÀrsta som kan hÀnda Àr att polisen kommer och kör bort en.
 
Deras dotter Elisa var vÀldigt nyfiken pÄ vÄran Lisa och ville sÄ gÀrna leka.
Men Lisa Àr lite avvaktande, tar lite tid innan hon börjar leka.
SÄ denna kvÀllen satt hon mest pÄ avstÄnd och beundrade allt Elisa gjorde.
Dock sÄgs vi kvÀllen efter pÄ stranden och medesamma som vi möttes dÀr satte tjejerna igÄng med att busa och hoppa i vÄgorna tillsammans.
 
Richard frÄgade mig innan vi gick dit om hur vi skulle göra med kriget, skulle vi sÀga nÄgot?
Nej nej BIG NEJ, det tar vi inte upp, snacka om stÀmings-förstörare, dom kanske skickar ut oss med huvudena före isÄfall svarade jag haha!
Men dom tog faktiskt upp Àmnet sjÀlva dÄ Anton hade en aning jobbig familjesituation.
Hans pappa bodde kvar i Ryssland och tycker som mÄnga andra ryssar att dom "hjÀlper" Ukraina, medans Antons syster och mamma bodde i Ukraina.
Snacka om jobbiga familjemiddagar.. puh 😅
SjÀlva tyckte dom som resten av vÀrlden att det var helt galet alltihop!
SÄ Àven om vi till en början inte var sÄ sugna pÄ att hÀnga Àr vi glada att vi gjorde det dÄ det verkligen var trevligt, saknade dom allt en aning nÀr vi vinkade hej dÄ till campingen.
 
Vi tog Àven och slÀngde in tvÄ stora tvÀttar en solig förmiddag, fick spÀnna liner överallt för att lyckas med att hÀnga upp all blöt tvÀtt.
Sen bad jag till gudarna att det soliga vĂ€dret skulle hĂ„lla hela dagen, annars visste jag inte vart vi skulle göra med all vĂ„ran blöta tvĂ€tt. 😂
Men vi hade vÀdergudarna med oss och lagom till kvÀllen var allt torrt.
TvĂ€ttdag 😂
 
 En eftermiddag gick vi till nÀrmsta stad och nÀrmsta mataffÀr dÄ vÄrat kÀk började sina.
5km enkel vÀg.
Men vi var alldeles för lata för att fĂ€lla ner vĂ„rat tĂ€lt (pĂ„ riktigt, det tar 5min 😂) sen var vi ocksĂ„ rĂ€dda att nĂ„gon annan husbil skulle sladda in pĂ„ campingen medans vi var ivĂ€g och sno vĂ„ran braiga plats.
SÄ det blev en trevlig eftermiddagspromenad dÀr Lisa till vÄran förvÄning sprang hela vÀgen hem.
Och dÄ menar jag verkligen sprang!
Hon var helt svettig nÀr vi kom hem haha!
Mamma Challe gnuggade hÀnderna och började planera för alla vandringar vi skulle kunna göra i Picos de Europa med ett sÄ promenad-vÀnligt barn haha!
Ja sÄ mycket mer Àn det hÀnde dÀr nog inte dÀr i Oyambre, vilket var bra dÄ vi alla var redo och utvilade för vÄrat besök i Picos de Europa!
 Vi hade verkligen bÀsta platsen pÄ den campingen.
 Underbar morgon dÀr hela stranden lÄg i ett fint skimmer.
 Japp morgnarna var verkligen bÀsta tiden pÄ dagen dÀr. Te och utsikt till frukost uppe i taktÀltet
SÄ kom morgonen dÄ det var dax att checka ut frÄn vÄran camping, jag tog en sista löparrunda pÄ fantastiska Oyambre beach och ett gott bad dÀr molnen hÀngde tunga pÄ himlen.
Jag var sÄÄÄÄ taggad!
Äntligen skulle vi till bergen!
Jag gillar verkligen strÀnder men inget slÄr bergen som ligger mig varmt om hjÀrtat.
Jag pÄ en sista löpartur pÄ Oyambre beach. Underbart!
 
Gjorde en ordentlig mathandling och styrde bilen mot Picos de Europa som Àr en vacker nationalpark hÀr i norra Spanien, full av berg!
Med detsamma började vÀgen slingra sig hit och dit och uppÄt.
LÀngst kanterna pÄ vÀgen stod bergen, alldeles lodrÀta vÀggar av höga berg som slickade vÀgkanten dÀr vi sicksackade i mellan.
Riktigt coolt, och jag blev om möjligt Ànnu mera taggad pÄ detta Picos de Europa.
 
Vi stannade för lunch, lite i senaste laget dÄ vi inte hittat nÄgon bra plats att stanna pÄ tidigare.
Jag började att mÄ lite illa..
Först trodde jag att det var för att jag var sÄ hungrig, jag kan bli lite illamÄende om jag inte fÄr mat pÄ lÀnge.
Tryckte i mig maten sÄ fort vi fick fram den pÄ bordet.
Sen mÄdde jag om möjligt Ànnu mer illa..
Kanske jag hade Àtit för fort, kanske jag hade sprungit för fort pÄ morgonen och dÀrför mÄdde illa, kanske var jag Äksjuk efter de slingriga vÀgarna..
La mig ner pÄ bÀnken för att invÀnta att illamÄendet skulle dra sin kos.
Men det blev bara vÀrre..
Vi Äkte vidare till en liten stad som heter Potes som ska vara vÀldigt fin, dÀr tÀnkte vi ta oss en titt samt gÄ till turistbyrÄn för att hÀmta lite information sÄ vi kunde börja planera vÄrat Picos de Europa-besök.
Men nej, hur taggad jag Àn var sÄ fick jag efter bara nÄgra steg ut i den lilla staden Potes vÀnda tillbaka och lÀgga mig bak i bilen.
Lisa och Richard fick gÄ sjÀlva.
 
Vilken besvikelse, nu var jag ju Àntligen hÀr, som jag lÀngtat, ocksÄ fick jag ligga bak i en mörk och varm bil i fosterstÀllning..
Efter en timme kom spyan!
AlltsÄ alla som Àr Àckelmagade fÄr sluta lÀsa nu..
..Men alltsÄ jag fick ju ta en liten brödpÄse dÄ jag inte hade sÄ mycket annat att tillgÄ..
Och jisses vad man spyr mycket!!
Jag tÀnkte, slutar jag inte spy snart sÄ tar pÄsen slut, dÄ jag kÀnde hur den blev tyngre och tyngre..
Man mÀrker inte vilka mÀngder det Àr nÀr man spyr i en toalett, inte konstigt man blir hÀngig efter man lagt en spya, hela veckans matsedel kommer ju upp..haha!
 
Precis nÀr jag lade sista finishen pÄ spyan sÄ drog Richard upp dörren och jag kollade lÀttat pÄ min man som dykt upp i precis rÀtt sekund och som snÀllt tog min "lilla" pÄse och gick ivÀg och slÀngde den.
Japp det Ă€r sĂ„dant man gör för varandra nĂ€r man varit ihop i 20 Ă„r 😍😂
Richard sÄg att jag inte var sÄ pigg och att jag inte var sÄ sugen pÄ att varken kolla stad eller berg, tyvÀrr.
SÄ vi körde till första bÀsta camping och checkade in.
Piggnade till lite mot kvÀllen och jag och Lisa kollade filmen Shrek och mös i tÀltet.
Senare hade jag en pÄse chips och en pÄse lakrits som jag ÄterhÀmtade mina energi-nivÄer med haha!
Japp det var första dagen i Picos de Europa, blev inte riktigt som jag tĂ€nkt mig 😂
 
Dagen efter blev sÄÄÄÄ mycket bÀttre! Haha!
Vaknade alla upp och mÄdde bra, hade en lugn morgon dÀr vi la planerna för dagen.
Planen blev att köra till en liten bergby som heter Mogrovejo, ta vandringen Bajo los picos, 9km och som skulle ta 3tim.
Ett tips frÄn den snÀlla tjejen i campingens reception, dÄ hon tyckte den var bra att gÄ med barn.
AlltsÄ redan nÀr vi körde in i den lilla bergsbyn var jag nöjd över dagen dÄ bara bilturen dit hade bjudit pÄ fina vyer över dessa underbara berg.
Bergen hÀr Àr verkligen coola dÀr dom sticker högt upp med sina lodrÀta sidor dÀr det vÀxer trÀd och grönt pÄ kanterna.
Tydligen Àr det ovanligt gröna berg hÀr i i Picos de Europa just för att det ligger sÄ otroligt nÀra kusten.
SÄ grönt och fint pÄ bergen hÀr i Picos de Europa, tydligen för att bergen ligger sÄ nÀra kusten.
Packade vÄra vÀskor med lunch och begav oss ivÀg, hann inte mÄnga meter upp i backen innan Lisa sa -Jag orkar inte, jag Àr trött i benen..
Jag hann bara tÀnka tanken att detta börjar ju jÀttebra, inte..
Innan Lisa helt plötsligt började leka Tingeling.
Lisa var Tingeling, jag var Rani (en fe utan vingar), Richard var hĂ€xan och han fick Ă€ven spela Tristan som Ă€r en spaningsĂ€lvan, sĂ„ han hade att göra haha! 😂
Dessa gestalter Àr frÄn en bok som vi brukar lÀsa dÀrhemma.
Lisa var sÄ inne i sin lek att hon pÄ riktigt sprang hela rundan runt utan att klaga en Ànda gÄng!!
Jag bara kollade pÄ Richard och vi var lika förvÄnade bÄda tvÄ!
Undan gick det, dÀr hon sprang och letade efter sitt Àlvguldstoff, sprang fram!
Vet inte ens om hon la mÀrke till att det var uppförsbacke dom första 4.5km haha!
HÀr i bergsbyn Mogrovejo började den 9km lÄnga vandringen.
LÀmnar byn bakom oss och börjar klÀttra uppÄt..
Liten och söt vandrare. 😍
PĂ„ riktigt! Lisa SPRANG hela rundan haha! SĂ„ inne i sin Tingeling-lek đŸ’Ș😂
 
Vi stannade för lunch pÄ en liten underbar Àng dÀr vi hade fin utsikt ut över nÄgra berg.
Var mysigt att sitta dÀr i grÀset och Àta och vila benen.
Men det dröjde inte lÀnge innan Tingeling började tjata om att vi skulle gÄ vidare sÄ leken kunde fortsÀtta haha!
 
Efter lunchen fixade Richard fina ormbunke-vingar pÄ Lisas rygg och hon var mer Àn nöjd över sina vingar och sprang vidare.
Lill-fia var sÄ inne i sin lek att hela vandringen bara flög förbi i ett rasande tempo.
Tror inte jag och Richard hade vandrat sÄ mycket snabbare om vi gÄtt sjÀlva, nu fick vi springa ifatt Lisa nÀr hon drog ivÀg dÄ man aldrig vet vad som döljer sig bakom nÀsta svÀng.
Lisa sprang och sprang men till sist sa hon -Mamma jag Àr trött..
Heeeelt förstÄeligt, trodde den kommentaren skulle komma bra mycket tidigare.
Dock hann vi inte mer Àn att ta en sista backe och svÀnga runt ett krön innan vi helt plötsligt stod vid bilen igen, tillbaka vart vi hade börjat och Lisa hade sprungit hela rundan pÄ 9km.
Bra jobbat!
 GÀller att vara snabb om man ska hÀnga pÄ Tingeling haha!
Richard har gjort ormbunke-vingar till en mycket nöjd Lisa.
Komplett Tingeling 😄
Underbart lunch-stopp pÄ en grön Àng.
Passerade en annan by pÄ vÄran vÀg tillbaka.
Byns namn var REDO, klockrent! DĂ€r vill jag bo. En annan dag nĂ€r vi var ute och körde hĂ€r i Spanien passerade vi orten OTUR, dĂ€r vill man inte bo haha! Hellre dĂ„ i SURIS i Frankrike 😂
Jag och Richard var riktigt imponerade av vÄran lilla tjej sÄ det fick bli glass och dricka i byn som en fin avslutning pÄ en underbar vandring!
Var vĂ€l ingen 10poĂ€ngare till vandring nĂ€r det kom till utsikten, men en riktigt 100poĂ€ngare för att vi hade sĂ„ otroligt kul allihop, vilken fantasi hon har vĂ„ran Lisa, mer inlevelse i leken Ă€n vad hon har Ă€r knappast möjligt att uppnĂ„ 😂
Man mÀrker ocksÄ vilken energi och glÀdje Lisa fÄr av att vara ute och röra pÄ sig, mamma upp i dagen hehe!
Underbar dag!!
SÄ vÄran andra dag i nationalparken Picos de Europa levererade bra mycket bÀttre Àn den första dagen iallafall haha!
 Glass till bĂ€sta vandraren nĂ€r vi kom tillbaka. 😊
 Mogrovejo var en liten men vÀldigt söt by.
Dagen efter blev minst lika bra den!
Vi var uppe med tuppen för att klockan 9.00 stÄ redo i den lilla byn Funte De för att ta första linbanan upp till bergen.
SÄ pÄ 4:a minuter tog vi oss upp till 1850m.ö.h, snabbt och lÀtt!
Dagens vÀder var strÄlande och vi hade tÀnkt ta oss ann en vandring som heter Horcados Rojos.
En vandring upp till en bergstopp pÄ över 2500m och hela vandringen skulle var full av vacker utsikt.
Dock var den vandringen rÀtt lÄng, 11.4km, sÄ man fick nog rÀkna med en 4-5tim iallafall.
Nu tÀnker ni att vi Àr galna som drar med Lisa ut pÄ detta.
Men nej sÄ galna Àr vi inte, vi förstÄr att en fyraÄring som dagen innan vandrat 9km i bergen inte pallar en monsterdag till (och vi vill ju inte skrÀmma henne ifrÄn bergen) sÄ planen var att vi alla tre skulle börja vandra en bit men att sedan jag skulle ta sista biten sjÀlv.
Min underbara man förstÄr att hans fru Àlskar bergen sÄ han lÀt mig solovandra medans han hÀngde med Lisa.
 Uppe med Linbanan pÄ 1850m.ö.h. Lisa Àr iallafall inte höjdrÀdd, kan sÀga att det var bra högt dÀr under det gallret haha! Jag vÄgade typ inte gÄ ut dÀr, tills Lisa drog ut mig haha!
 
Men vi startade iallafall dagen ihop och vandrade pÄ en bra bit, sÀkert en timme iallafall.
Sen började Lisa klaga pÄ att hon var trött i benen och dÄ kÀnde vi att det inte var nÄgon ide att pressa lÀngre utan Richard och Lisa fick sig en varsin puss och kram och sedan vinkade dom av mig dÀr jag fortsatte uppÄt och dom vÀnde ner igen.
 Vi började vandringen Horcados Rojos ihop.
DÀr nedanför berget gÄr stigen. NÀr man ser den fÄr man ett hum om hur höga bergen Àr.
 Lisa kÀmpade pÄ uppför gott och vÀl en timme iallafall.
 Men sen fick jag en puss och familjekram sÄ fortsatte jag sjÀlv mot toppen och Richard och Lisa vÀnde ner igen.
 
Jag vandrade pÄ och njöt av bergen för det var verkligen sÄÄÄÄ vackert!
Verkligen en vandring i min stil, berg, berg och underbart vackra berg!
Svetten rann, solen sken och jag njöt. 😍
Tog fel i en korsning och kom upp till en övernattningsstuga, tog in utsikten dÀr i nÄgon minut innan jag vÀnde tillbaka ner för att svÀnga Ät rÀtt hÄll i korsningen och ta sista biten upp till toppen.
Sista biten upp till toppen var verkligen brant sÄ inget stÀlle som vi hade kunnat ha med Lisa pÄ.
Den mÀrkta stigen försvann och man fick försöka hitta sin egna vÀg upp mot toppen.
Och vÀl nÄgra meter ifrÄn toppen blev det brantare Àn brantast!!
Jag kollade pÄ stupet dÀr man var tvungen att klÀttra pÄ en bergsvÀgg över och tÀnkte medesamma, ALDRIG!
SÄ viktigt Àr det inte att ta sig de sista metrarna till toppen att jag tÀnker riskera mitt liv!
KlÀttarde istÀllet upp pÄ en sten brevid och sÄg att dÀr kunde jag ganska sÀkert ta mig över till toppen.
Om jag ramlade hÀr skulle jag iallafall bara falla nÄgon meter och inte ner i ett avgrundslöst stup..
SÄ sagt och gjort, lite svettig (nervös) om hÀnderna tog jag mig över sista biten upp till toppen.
Med underbar utsikt slog jag mig ner och njöt av min lunch, Richard-pankakor, mums!
Jag fortsÀtter vandringen mot toppen. SÄ fint att vandra dÀr pÄ stigen till höger pÄ bilden.
 Vackert!
 Gick fel i en korsning dÀr stigen delade sig och hamnade hÀr vid en övernattningsstuga, var bara att vÀnda tillbaka och vÀlja rÀtt stig. 
 SĂ„hĂ€r glad Ă€r jag nĂ€r jag fĂ„r vara ute bland mina berg ocg gĂ„ upp pĂ„ toppar 😂
 HÀr Àr stupet som folk klÀttrade pÄ vÀggen över, alltsÄ halkar snubben dÀr sÄ Àr det slut pÄ det roliga kan jag lova! Jag valde en annan vÀg..
Toppen som bĂ„de i bergstoppen och jag mĂ„r toppen haha!Â đŸ˜‚đŸ€Ł
 Andra vandrare som stÄr och lurar pÄ hur dom ska ta sig sista biten över till toppen.
Efter en lagom paus gav jag mig av ner igen.
Nu var det efter lunch och solens lÀge pÄ himlen gjorde det om möjligt Ànnu vackrare Àn nÀr jag gick upp!
Var sÄ himla fint, och inget av detta fina fick jag att rÀttvist fastna pÄ nÄgot foto.
Är verkligen svĂ„rt att fĂ„nga dessa vyer, speciellt nĂ€r man inte har nĂ„gon Richard eller Lisa med pĂ„ bilden som man kan referera till sĂ„ man ser bergens storlek och avstĂ„nd.
 
Jag flög nedför berget, hÀrligt att ta ut svÀngarna medans man kan hÄlla sin egna takt utan att behöva tÀnka pÄ nÄgon annan.
Var fantastiskt att fÄ solo-vandra lite, men mÄste ÀndÄ medge att dÀr i farten pÄ vÀgen ner saknade jag faktiskt min Richard och Lisa lite.
Sjukt, för vi spenderar ju sĂ„ mycket tid tillsammans men det Ă€r som det gamla talesĂ€ttet sĂ€ger "Delad glĂ€dje Ă€r dubbel glĂ€dje" 😍
Men samtidigt försökte jag verkligen vara i nuet och njuta, för naturen visade sig verkligen frÄn sin bÀsta sida.
 Ser ni de pyttesmÄ vandrarna dÀr nere, nÀr man ser dom förstÄr man vad högt berget Àr!
VÀl nere igen började jag leta efter Richard och Lisa.
Försökte ringa men tÀckningen var sÄdÀr..
Till sist gick ett samtal fram och Richard fick hackigt fram att dom redan stod i kön för att ta linbanan ner igen.
Även Richard och Lisa hade haft det kul.
Richard hade lovat Lisa att han skulle visa henne hur man klÀttrar dÄ hon hela tiden var pÄ vÀg upp pÄ nÄgon sten nÀr vi vandrade ivÀg pÄ morgonen.
SĂ„ dom hade klĂ€ttrat (vilket Lisa numera Ă€lskar, sĂ„ fort man vĂ€nder bort blicken hittar man henne pĂ„ vĂ€g upp pĂ„ nĂ„gon klippa eller berg, sĂ„ det gĂ€ller att INTE vĂ€nda bort blicken nu för tiden 😂😅) sen hade de haft picnic med utsikt och haft det riktigt mysigt.
 BergsklĂ€ttraren 😊
DÀruppe Àr hon, bra nöjd!
Jag stÀllde mig pÄ plats dÀr linbanans kabiner gick ut och vinkade glatt till Richard och Lisa dÀr dom susade ivÀg nedÄt.
KnÀppte av en bild pÄ dom innan jag sjÀlv gick och stÀllde mig i kön för att fÄ Äka ner.
Ännu en toppendag i Picos de Europa som avslutades med att vi alla tre provade poolen pĂ„ campingen.
 Jag lyckades fĂ„nga en bild pĂ„ Lisa och Richard nĂ€r dom for ner tillbaka till Funte De. (Även om man inte kan se dom haha!)
Hon vet hur man ska posera. 😄 Sötkorven 💕
 
Dagen efter blev lite annorlunda haha!
Jag hade nÄgon idé om att vi skulle ha en slappedag vid poolen efter vÄra tvÄ aktiva dagar.
Richard var dock inte sÄ sugen och i.o.m att det var mest jag som gjort lÄng-vandring dagen innan sÄ gjorde vi som Richard ville, drog vidare.
Hade en mysig morgon innan vi packade ihop oss och checkade ut frÄn campingen.
Planen var att idag bila till en annan del av Picos de Europa.
Gps:en sa att det skulle ta ungefÀr en timme, super!
SÄ japp stÀllde in gps:en och brummade ivÀg.
Dröjde inte lÀnga innan vi körde pÄ en liten bergsvÀg som slingrade sig högt upp, kom fram till en liten by med en trÄng passage dÀr det stod en stor skylt som sa "Gps:en visar fel!"
Var bara till att försöka backa och vÀnda pÄ denna pyttelilla vÀg.
Vi var antagligen inte den första bilen som kom hit och fick vÀnda, med tanke pÄ att dom t.o.m satt upp en skylt Haha!
Nedrans gps haha! 😂
 
Men vi gav inte upp..
Richard slog ytterligare en gÄng in vÄran destination pÄ vÄran gps och vi fick en ny vÀg.
Visade sig dock att Ă€ven denna vĂ€gen var fel.. 😅
Gps:en tror tydligen att alla pyttevĂ€gar som gĂ„r över bergen Ă€r körbara vĂ€gar, och visst det Ă€r dom vĂ€l om du Ă€ger en fyrhjuling, inte en bil och absolut inte en husbil 😂
SÄ japp, efter en timme var vi tillbaka exakt dÀr vi börjat dagen, pÄ vÀgen utanför vÄran camping..
suck..
Var bara att ta fram min inhandlade Europa vÀgatlas och lÀmna det tekniska som absolut inte funkade hÀr.
Passade i och för sig mig (stenĂ„lders-challe) bra haha! 😂
Efter en snabb titt pÄ kartan sÄg vi att det inte Àr möjligt att köra över Picos de Europa utan man mÄste köra vÀgarna runt istÀllet.
Vi tog nya tag, handlade lite god lunch, hittade en skylt som sa utsiktspunkt och tÀnkte att dit kör vi och avnjuter vÄran lunch och tar en paus.
Bara att det nog tog en halvtimme pÄ slingriga vÀgar för att komma till denna utsiktspunkt som visade sig vara en halvbra utsiktspunkt som dessutom molnen hade ockuperat haha!
Lisa var sur och vÀgrade gÄ av bilen.
SĂ„ jag och Richard tog en snabb titt pĂ„ utsikten och molnen, parkerade bilen pĂ„ en parkeringsplats och slĂ€ngde fram krubbet. Haha! 😅
 
Med mat i magen tog vi nya tag, började köra mot vÄran slutdestination för dagen som vi skulle varit framme pÄ för lÀnge sedan om vi bara kört rÀtt frÄn början.
Lisa började bli trött pÄ att Äka bil, sÄ nÀr vi Äkte förbi en skylt med ett bynamn vi kÀnde igen som skulle ha en liten vandring sÄ svÀngde vi av dÀr.
VÀgen gick Äter igen upp i bergen och vÀl framme tooookvÀgrade Lisa att gÄ!
Vilket jag kan förstÄ med tvÄ vandingsdagar i benen pÄ lill-loppan.
Lisa ville bara leka i bilen, sÄ jag föreslog att Richard skulle gÄ vandringen sjÀlv.
Var bara en liten rackare pÄ 5km, 2tim.
Men nej, det ville han inte.
Vi började bli lite trötta efter dagens vÀndningar och till sist nÀr jag satt dÀr i bilen lÀngs vÀgen och flugorna attackerade mig sa jag
-Jag tÀnker iallafall inte sitta hÀr! -Sa ju att vi skulle legat vid poolen idag! -SÄ dÄ gÄr vÀl jag dÄ!
OcksĂ„ slĂ€ngde jag ner lite grejer och traskade argt ivĂ€g haha! 😠😄
 
Kom inte lÄngt innan jag kom fram till en hage med en liten grind man skulle passera.
Jag tvekade en aning, gillar ju inte djur, men men det gÄr nog bra..
Hann inte mer Àn att stÀnga grinden bakom mig och ta 10steg in i hagen innan jag stog öga mot öga med en STOR ko med vÀldigt STORA horn som hade en kalv brevid sig.
Jag vÀnde pÄ klacken och var ute ur hagen pÄ 1.5sekund Haha!
DÀr igenom tÀnkte jag dÄ rakt inte gÄ!
Fasiken, skulle jag redan behöva vÀnda tillbaka och jag kÀnde ilskan bubbla inom mig.
-JĂ€kla dag!
Hittade en annan hage som lÄg lite högre upp med en markskillnad pÄ 1.5m ner till den farliga kossan.
DÀr kunde jag ju gÄ, inte kan en kossa hoppa sÄ högt upp iallafall.
Dock var grÀset i den hagen vÀldigt högt och strÀckte mig upp över lÄren, tÀnkte att nu blev jag ju inte ko-mat men nu kommer jag vÀl bli orm-mat istÀllet, pest eller kolera.
Jag sket i vilket och travade pÄ haha!
Men jag kom över och stötte inte pÄ fler kor eller nÄgra ormar för den delen sÄ jag vandrade vidare.
Molnen hÀngde tunga och vandringen var sjuuukt svÄr att hitta, vet inte om mÀrkningen av leden kunde ha varit sÀmre!
Stod vid en stolpe som sa vandringens namn, men som hade 5stigar bakom sig, alla i olika riktningar..
Gick fel bÄde en och tvÄ gÄnger, sÄ njaa var vÀl ingen toppenvandring precis haha!
 
Höjdpunkten var nÀr jag nÀstan var tillbaka, vad jag iallafall trodde att jag var, jag var inte riktigt sÀker..
DÄ hittade jag mig ett litet vattenfall, klÀdde av mig naken och tog mig ett dopp.
Var inte sÄ vÀrst kallt och blev en riktigt hÀrlig naturupplevelse dÀr i bergen med de vita molnen.
 
Gick sista biten ner för att hitta en tom bil, Richard och Lisa hade gÄtt för att möta mig och som sagt var det en vÀldigt dÄligt mÀrkt led, sÄ bara efter nÄgra meter hade de gÄtt Ät fel hÄll och missat stigen haha!
NĂ€r jag vĂ€l hittade min Richard och Lisa hade de plockat en stor bukett med blommor till sin arga mamma. 😍
Richard trodde nog att lite vandring skulle göra mig pÄ gott humör, men dock inte denna vandringen haha!
Men med en fin bukett blommor blev allt bÀttre och nu nÀr Lisa fÄtt en liten paus (tur vi inte gick rundan med henne, var pÄ tok för jobbig Àven om den "bara" var 5km lÄng) sÄ kunde vi köra sista timmen till en parkering vi hittat i appen park4night i byn Las Arenas.
VÀl dÀr visade det sig var en jÀttefin parkering med bergsutsikt, sÄ dagen slutade ÀndÄ bra trots alla vÄra felkörningar haha!
Men kommer ni till Picos de Europa nÄgon gÄng sÄ akta er för vandringen Penas de Bejes, det sÀger jag Haha!
PÄ röten vandring haha!

Dagen efter tog vi en riktig vÀlförtjÀnt slappe morgon.
Efter det körde vi med bilen Ànnu högre upp i bergen till en liten by som heter Poncebos, tog vÀl 10-15min att köra frÄn vÄran övernattningsparkering.
DÀr hade jag lÀst om en vandring man kunde göra som skulle gÄ upp till en liten by.
Byn heter Bulnes och till den byn finns inga bilvÀgar sÄ antingen fÄr man vandra 4km eller ta en tÄgbana dit som gÄr genom bergen.
Hade lÀst att det skulle vara en plan vandring pÄ 4km som skulle gÄ lÀtt genom en liten skog.
SÄ det tÀnkte vi att vi allihop skulle klara, i vÀrsta fall kunde vi ju alltid Äka tÄget ner.
SĂ„ vi satte av!
Lisa hade bestÀmt att dagen till Àra bÀra sin ballerina klÀnning till vandringen.
Ja varför inte Haha!
Är Lisa nöjd sĂ„ Ă€r vi nöjda, man vĂ€ljer sina fighter Haha! 😂
 Ballerina-klĂ€nning pĂ„ dagens vandring, varför inte liksom haha! 😂
Det gĂ„r stadigt uppför, men den lilla ballerinan kĂ€mpar pĂ„. 😊
 
Vi vandrade pÄ och det gick minst lika bra som första dagen dÀr i Picos de Europa.
Lisa började medesamma att leka en Törnrosa-lek och jag och Richard lekte med, Lisa var Törnrosa och jag och Richard var fÚerna, jag den rosa och Richard den blÄ fen.
Lisa bar pÄ stora stenar som tydligen var födelsedagstÄrtor till Törnrosa.
Jag och Richard tyckte det sĂ„g lite tungt ut att gĂ„ och bĂ€ra pĂ„ dĂ€r i uppförsbacken men Lisa skulle minsan ha sina tĂ„rtor.. 😂
 
Efter nÄgon kilometer började det bli vÀldiga branta kanter som stupade ner i en dal.
Jag förstod ganska snabbt att jag nog förvÀxlat denna vandringen med nÄgon annan, dethÀr med en plan 4km vandring som gick genom en skog var det iallafall inte!
Utan nej hÀr var det stup!
Obs..
Var bara till att försöka hÄlla Lisa pÄ den smala stigen och hÄlla hÄrt i handen.
KÀnde mig som min egna mor som alltid höll krampaktigt hÄrt om handen sÄ fort vi var i nÀrheten av höjder eller hav nÀr jag var liten.
Var vÀl ca 1km dÀr det var som vÀrst, och det gick vÀldigt bra, och helt plötsligt var vi framme vid lilla bergsbyn Bulnes.
 Vi hittade en liten grÀsplÀtt och slog oss ner för lite lunch.
GÀller att hÄlla pappa i handen dÄ det började bli vÀldiga stup. 
 NÀstan framme i byn Bulnes.
Efter lunchen tog vi en snabb titt i den lilla byn och Lisa fick sig en glass, belöning för att hon vandrat pÄ sÄ bra.
Överlade om vi skulle vandra tillbaka ner tillsammans eller om jag och Lisa skulle ta tĂ„get.
Var lite skeptiska till att dra ut Lisa pÄ stigen igen i.o.m att det var sÄdana stup.
Dock hade det ju gÄtt vÀldigt bra upp och nu var det dessutom nedförsbacke hela vÀgen och Lisa verkade full av energi efter lunch och glass-pÄfyllning.
SÄ efter mycket övervÀgande kom vi fram till att vi alla skulle promenera ner ihop.
DĂ„ligt beslut skulle det senare visa sig..
 
SÄ vi satte pÄ en extra omgÄng solkrÀm i vÄra ansikten och promenerade ivÀg nedÄt.
Gick hur bra som helst och Lisa var glad som en lÀrka.
Lisa höll oss duktigt i handen dÀr det branta började.
Jag gav över Lisas hand till Richard och bad dom gÄ i förvÀg dÄ jag bara skulle stanna och ta ett foto.
Richard och Lisa gÄr i förvÀg pÄ den branta stigen och helt plötsligt ser jag bara hur dom stannar och att Richard till sist tar upp Lisa i famnen som sprattlar vilt!
Jag springer ikapp dom och fattar ingeting!
HÀr lÀmnar jag över en sprudlande Lisa till Richard och helt plötsligt Àr hon helt galen!
FrÄgade Richard vad som hÀnt, och han svarar bara att Lisa inte ville hÄlla handen lÀngre..
Lisa Àr heeeelt rabiat
Richard fÄr hÄlla fast henne, för vi vÄgar dÄ rakt inte slÀppa ner henne pÄ den smala stigen med vÀrsta stupen ner i dalen.
Jag och Richard Ängrade sÄÄÄÄ mycket dÀr och dÄ att vi inte satt Lisa pÄ tÄget ner istÀllet.
FruktansvÀrt att ha en galen unge nÀr man stÄr en 50cm frÄn vÀrldens stup, vi kÀnde oss som vÀrldens sÀmsta förÀldrar dÀr och dÄ.
Vi blev bÄda superrÀdda och börjar skrika och skÀlla pÄ Lisa om vartannat, och Lisa bara sprattlar och sparkar och vill loss frÄn Richards stadiga grepp om henne.
UppÄt Àr det stup och nedÄt Àr det stup, sÄ dÀr sitter vi och skÀller och gormar ett tag, tills vi lugnar ner oss och börjar prata sansat med Lisa.
Helt plötsligt vÀnder hon, lika fort som hon blev rabiat blir hon nu sitt vanliga jag.
Puh sÄ skönt och jag och Richard tittar pÄ varandra och andas lÀttade ut.
Antagligen Àr det vad vi sÄklart skulle ha gjort redan frÄn början, pratat lugnt och fint med henne, men man blir sjukt nervös av att stÄ med en arg fyraÄring vid sidan av ett stup utan nÄgon utvÀg.
 
SÄ hela madröms-scenen tar lika plötsligt slut som den lika plötsligt började och Lisa hÄller mig i handen och vi gÄr vidare ner..
KĂ€nde oss inte som vĂ€rldens bĂ€sta förĂ€ldrar dĂ€r och dĂ„ kan jag sĂ€ga.. 🙈
Grejen med smÄ barn Àr ju att dom inte förstÄr, vi kan sÀga till Lisa att dÀr Àr ett stup och om du ramlar ner dÀr sÄ dör du.
Men hon förstÄr ju ÀndÄ inte faran, eller sÄ fÄr hon helt plötsligt syn pÄ en fjÀril eller liknande och springer efter..
SÄ det var vÀldigt skönt nÀr vi fick henne till att hÄlla handen och gÄ pÄ insidan bort frÄn stupet resten av vÀgen ner.
Vet inte varför jag berĂ€ttar detta, egentligen skulle man ju bara knipa, men vet ni vad, vi gör alla vĂ„rt bĂ€sta som pĂ€ron och för det mesta blir det vĂ€ldans bra 💜
Det Àr sÄdanthÀr som hÀnder utanför instagram-vÀrlden dÀr allt Àr sÄ perfekt.
KĂ€nner att det Ă€r bra att dela med sig av sĂ„dant som ibland inte blir sĂ„ bra, kanske fĂ„r det nĂ„gon annan stackars mamma och pappa dĂ€r ute att kĂ€nna att dom kanske inte Ă€r sĂ„ kassa dom heller 😊
 
NÀr vi kom ner rullade vi tillbaka till den braiga gratis parkeringen i Las Arenas och hade en underbar kvÀll i solen med hummus, rödtjut och hamburgare.
Lisa fick en glass till för förĂ€ldrarnas dĂ„liga samvete..haha! 😂
SÄ Lisa var nöjd och förutom den lilla incidenten pÄ berget sÄ blev det ytterligare en finfin dag dÀr i Picos de Europa att lÀgga till minnet.
LÀngst ut pÄ denna stigen fick Lisa sig ett utbrott och jag och Richard kÀnde oss som vÀrldens sÀmsta förÀldrar.. Usch!
 Stup var ordet..
 Alla goa och glada igen och vi fortsÀtter vÄran vandring ner.
 VĂ„ran lilla rabiat 😅😂
Go kvÀll pÄ vÄran parkering i Las Arenas.
 
Dagen efter var en sÄÄÄÄÄ bra dag!
WOW sÀger jag bara haha!
NÀr jag första morgonen i Picos de Europa satt och googlade efter vandringar som vi skulle kunna göra ramlade jag över denna Cares Trail.
Var dock ingen led man tar med Lisa pÄ dÄ den Àr 24km fram och tillbaka och kantas av vÀrldens stup lÀngs hela leden.
T.o.m jag förstod redan dÀr och dÄ att denna skulle bli för brant med ett litet barn haha!
SÄ lite vett som förÀldrar har vi, sÄ ni kan vara nÄgorlunda lugna..haha!
SÄg nÄgon bild av leden som sÄg helt otrolig ut dessutom kallde dom den för Spaniens bÀsta led.
Detta var verkligen inget jag kunde missa och frÄgade snÀllt Richard om jag kanske skulle kunna fÄ vandra den solo nÄgon av vÄra dagar dÀr i Picos de Europa.
SnĂ€ll som Richard Ă€r fick jag sjĂ€lvklart det. 😍
 
SÄ dagen var kommen dÄ jag skulle ta mig ann denna Cares Trail.
SÄ spÀnnande!
Var uppe med tuppen och stekte Àgg och kokade te till lunch och packade min vÀska.
Leden började pÄ samma stÀlle som gÄrdagens dÀr vi gÄtt till Bulnes, men för att slippa vÀcka Lisa och dra upp henne i ottan sÄ hade vi bestÀmt att jag skulle ta bussen till Poncebos och starten.
SÄ klockan 08.00 klev jag pÄ bussen och Äkte de 10min till Poncebos.
Hade redan dagen innan tittat ut vart leden började sÄ jag begav mig ivÀg.
Och oj oj oj oj vilken vandring!!
Heeeeelt otrolig!
Alla som kommer i nÀrheten av norra Spanien mÄste stanna hÀr och göra denna!
Naturen var helt galet vacker!!
Höga, höga berg som var tĂ€ckta i hĂ€rliga gröna fĂ€rger stack upp mot himlen, nĂ€stan som bergen i filmen avatar (Ă€ven om de inte var flygandes berg hĂ€r 😂)
LÀngst ner i dalen flöt en flod som skimrade i solen.
Och dÀr mitt i allt detta fina vandrade man pÄ en smal liten stig som var uthuggen högt upp i berget.
Leden Àr byggd för lÀnge lÀnge sedan nÀr man byggde en vattenkanal dÀr, han som byggde den hade inte en susning om att den en vacker dag skulle bli en vÀldigt kÀnd och populÀr vandringsled för turister..hehe!
 
NÀr jag startade dÀr pÄ morgonen var solen pÄ vÀg upp och ramade in alla berg i ett hÀrligt morgonljus.
Önskar sĂ„ att jag fĂ„tt allt det vackra att fastna pĂ„ bild, men det gick bara inte!
Bergen Àr för höga för att man ska fÄ med bÄde dom och djupet i dalen, samtidigt som man ska fÄnga denna coola utgrÀvda stig mitt i bergen dÀr man hamnar nere i floden om man tar ett felsteg..
GÀllde att stanna till om man ville titta pÄ utsikten..
Lovade Richard och Lisa att hĂ„lla mig ifrĂ„n stupen och gĂ„ pĂ„ insidan av stigen hela vĂ€gen hehe! (precis som vi lĂ€rt Lisa dagen innan😊)
Leden börjar med en 45min uppförsbacke men sedan gÄr den nÀstan plant hela vÀgen till byn Cains.
Först hade vi tÀnkt att jag bara skulle gÄ en vÀg och att Richard och Lisa skulle hÀmta upp mig i Cains.
Men leden gÄr över bergen och ska man köra bil dit sÄ Àr det över 10mil pÄ slingriga vÀgar.
SÄ dÄ bestÀmde vi att jag skulle gÄ fram och tillbaka, vilket jag Àr sÄ glad över att jag gjorde dÄ hela naturen och bergen och fÀrgerna skiftar med solen ju mer timmarna gick under dagen.
SÄ min plan var att knata pÄ i ett rÀtt sÄ bra tempo hela vÀgen till Cains, för att pÄ vÀgen tillbaka sÄsa, stanna, kÀka lunch, dricka te och bara totalt njuta av allt det vackra nÀr jag tog mig de 12km tillbaka till Poncebos.
SÄ efter 2.5tim nÄdde jag Cains och var helt övervÀldigad av allt det vackra jag sett och denna annorlunda och roliga vandring.
 Okej, dÄ kör vi!
LĂ€mnar Poncebos bakom mig.
HÀr kan man se hur stigen Àr uthuggen högt upp i bergen.
GÀller att hÄlla ena ögat pÄ stigen..
SĂ„ grönt och vackert 😍
 Coolt hur trÀden vÀxer dÀr pÄ bergen.
VÀl i Cains sken solen högt pÄ himlen och byn lÄg vackert inbÀddad bland alla högar berg.
Jag slog mig ner pÄ en resturang för att vila fötterna en stund och bestÀllde in en kall och vÀlförtjÀnt bira.
Riktigt mysigt att sitta dÀr och bli lite öl-snurrig och njuta av allt Haha!
Framme i Cains.
 VĂ€lförtjĂ€nt öl-paus 😊
 
 Efter en timme av öl-snurreri sÄ begav jag mig av tillbaka mot vart jag hade startat dagen.
Nu stod solen Ànnu högre upp pÄ himlen och bergen klÀdda i smÄ gröna trÀd sÄg helt magiska ut.
Försökte att hÄlla nere pÄ tempot (jag har en tendens att gÄ vÀldigt fort nÀr jag Àr sjÀlv) för att verkligen kunna ta in allt och för att kunna komma ihÄg denna natur resten av mitt liv.
Försökte ta mig en titt över kanten frÄn stigen för att se stupet ner mot floden, men det var bara för högt sÄ jag backade samma sekund som jag strÀckte huvudet mot stupet haha!
 
Var nÄgra arbetare som lagade stigen dÀr den hade rasat en bit.
Dom hade satt upp en provisorisk bro till oss vandrare över hÄlet i stigen och under denna bro hÀngde tvÄ snubbar som höll pÄ att laga stigen.
AlltsÄ att hÀnga och dingla i rep pÄ den höjden över dessa stup hade jag aldrig gjort!
Jag hoppas verkligen att dom fick bra betalt haha!
 
TillbakavÀgen flöt pÄ, stannade för lite lunch vid första bÀsta skugga dÄ det började bli ganska hett att gÄ dÀr uppÄt bergsvÀggen.
Stötte pÄ nÄgra bergsgetter, snacka om smidiga, dom promenerade lÀtt runt pÄ dessa sluttningar utan minsta problem, förstÄr inte att dom inte trillar ner.
Riktigt coola.
Var tillbaka dÀr jag startat ca 6.5tim efter att jag promenerat ivÀg.
Och jag var inte besviken pÄ vandringen, tvÀrt om, helt övervÀldigad, vilken dag!
Och vilket vÀder jag haft, blÄ blÄ himmel hela dagen.
  Var en bit med tunnlar genom bergen. 
Ser ni stigen till nere till vÀnster, underbart att gÄ dÀr.
HÀr lagade dom stigen, hÀngde och dinglade i rep högt över stupen, bra lÀskigt men vacker arbetsplats iallafall hehe! 
Ser nÀstan ut som nÄgon som anlagt en grÀsmatta dÀr uppe i bergen, sÄ grönt!
Floden nere i dalen.
 DenhĂ€r lilla geten har det allt bra 😄
Richard och Lisa kom med bilen och hĂ€mtade upp mig och jag sa till Richard -Du MÅSTE göra denna vandringen, den fĂ„r du bara inte missa! 😄
Vi Äkte alla tre till en by och fikade pÄ en utsiktspunkt.
Utsiktspunkten var vÀl inget vidare, mest trÀd som vÀxt upp framför utsikten haha!
Men den lilla pyttebyn Camarmena var fin och dÀr hade jag Àlskat att ha mig ett litet sommarhus, mitt ibland alla hÀrliga berg haha!
Tillbaka till parkeringen i Las Arenas, tog vi en liten promenad i byn innan vi slog oss ner i skuggan och drack rödvin och kÀka hummus, vÄran nya favorit haha!
  Vi hade en fika vid en utsiktspunkt i staden Camarmena.
 Mysig by, hĂ€r skulle man haft sig en liten sommarstuga 😁
 
 Dagen efter var ingen jÀttespÀnnande dag.
Blev mer en slappe och fixardag.
Hade en lÄng morgon pÄ vÄran parkering i Las Arenas innan vi packade ihop oss och vinkade hej dÄ.
StÀllde in gps:en pÄ vÄrat nya mÄl och kollade kartan för sÀkerhets skull ifall gps:en skulle balla ur igen hehe!
Mysmorgon
 
Tog oss till en annan del i Picos de Europa, och kom till en stad som heter Cangas de Onis.
DÀr fyllde vi vatten och tömde toa, handlade mat, besökte turistbyrÄn och kikade runder.
Bort mot eftermiddagen tog vi in pÄ en camping i nÀrheten, och till Lisas lycka hade denna camping en inomhus-pool.
SÄ bad och en dusch och dagen var fullÀndad haha!
 
Dagen efter var vÄran plan att besöka ett omrÄde med nÄgra sjöar som skulle vara vÀldigt fina.
Hade hört oss för om detta pÄ turistbyrÄn och dom hade informerat oss om att man var tvungen att ta en buss dit i bergen dÄ vÀgen stÀngs av kl 07.30 varje morgon.
Detta för att inte orsaka trafik-kaos pÄ de smÄ bergsvÀgarna nÀr alla bilar ska upp och ner (eller för att tjÀna en extra slant pÄ turisterna haha!)
Men man kunde ocksÄ gÄ upp i ottan och passera bommarna dÀr dom stÀnger av vÀgen och hoppas pÄ att bli en av de bilarna som slÀpps igenom innan de tvÄ parkeringarna uppe vid sjöarna blir fulla och dom stÀnger vÀgen för dagen.
Vi hade verkligen ingen lust att Äka buss, mycket skönare att kunna Äka bil och sjÀlva kunna avgöra nÀr man vill Äka ner igen OCH slippa betala en massa för bussen.
SÄ klockan 05.45 ringde vÄrat alarm denna dag och klockan 06.15 var vi pÄ vÀg.
Vi gled lĂ€tt igenom bommarna dĂ€r dom stĂ€nger av vĂ€gen som en av de första bilarna för dagen, vi var sĂ„Ă„ nöjda haha! 😂
 Vi bilar upp i bergen tidigt pÄ morgonen, mot Covagonga lakes.
VÀl pÄ plats hade vi lite frulle och hoppades pÄ att de tunga vita molnen skulle lyfta lite sÄ vi skulle kunna se nÄgot av allt det fina hÀr uppe.
Men det blev nÀstan vÀrre vÀder Àn bÀttre sÄ vi bestÀmde oss ÀndÄ för att starta den 5km lÄnga vandringen som vi tÀnkt genomföra.
Trots den tidiga timmen var Lisa pÄ ett strÄlande humör och Àven denna vandringen blev ett litet fantasi-Àventyr för henne, tillbaka var Tingeling och hÀxan igen haha!
 
Kanske att molnen lyfte lite och dimman slÀppte en aning men solen ville aldrig riktigt titta fram.
Det gjorde visserligen inte sÄ mycket.
Vi hade sÄ mÄnga kanon-dagar bakom oss sÄ att vi "missade" dessa Covadonga-sjöar gjorde inget.
Blev ÀndÄ en riktigt mysig vandring dÀr Lisa var glad och vi hade alla sÄ kul ihop!
Vi fikade, Lisa fick klÀttra lite och vi njöt av att vara ute i naturen.
  Vi ger oss av pÄ vandringen runt sjöarna trots dimmigt vÀder.
 RÀtt sÄ fint ÀndÄ.
 Fikapaus
SÄ cool fÀrg pÄ dessa blÄ blommor.
 Covadonga
  Lisa fick till sin glĂ€dje klĂ€ttra lite 😃
 
 Sen bar det av en sista tur i Picos de Europa.
Efter att vi var fÀrdiga med vandringen tog vi vÄran egna bil (inte bussen haha!) och rullade ner för bergen.
Körde 1.5tim pÄ vÀÀÀldigt slingriga smÄ vÀgar till byn Posada de Valdeon.
DÀr checkade vi in pÄ en fin stÀllplats med bergsutsikt, gick och köpte glass till Lisa för att hon vandrat sÄ duktigt och planerade morgondagen.
 Paus pÄ de vÀldigt slingriga vÀgarna mot Posada de Valdeon.
 Posada de Valdeon
KvÀllsmat pÄ den fina stÀllplatsen dÀr.
 
Dagen efter var dagen dÄ det var Richards tur att gÄ den super vackra Cares Trail, den som jag vandrat nÄgra dagar tidigare.
HÀr ifrÄn vÄran stÀllplats i Posada de Valdeon var det inte lÄngt till byn Cains dÀr Richard skulle starta.
Det var i Cains som jag haft mitt lilla öl-stopp och Richard skulle alltsÄ gÄ vandringen i motsatt riktning mot vad jag gjort.
Vi var uppe tidigt och körde den lilla biten pÄ de smÄ fina bergsvÀgarna till Cains.
Jag och Lisa följde med Richard en bit i början pÄ vandringen dÄ första biten hÀr ifrÄn innehÄller en massa roliga tunnlar, men nÀr tunnlarna byttes ut mot stup kramade vi hej dÄ och önskade Richard lycka till.
Första gÄngen Richard gör nÄgot helt pÄ egen hand i sitt liv haha!
SpĂ€nnande! 😄
 Fina slingriga vÀgen till Cains dÀr Richard skulle vandra Cares Trail.
Mysig hej dĂ„ kram till pappa 😍
 
Jag och Lisa gick tillbaka genom tunnlarna och gick vidare upp i nÄgra berg, lekte Äter igen leken med Tingeling och hÀxan..
Mamma challe börjar kunna denna leken nu haha! 😅
Fast denna dagen "byggde" vi Ă€ven en grym robot som skulle kunna fĂ„nga hĂ€xan Ă„t oss 😂
Efter robot-byggandet gick vi och kÀkade lite hamburgare, slog oss ner pÄ en resturang och hade tjej-mys.
Efter det tog vi vÄra badklÀder och gick dit dÀr vi vinkat av Richard tidigare pÄ morgonen.
DÀr hade jag nÀmligen sett en hÀrlig liten naturpool som jag tÀnkte skulle bli perfekt att ta ett bad i medans vi vÀntade pÄ att Richard skulle komma tillbaka.
 
Vi hann inte bada jÀttelÀnge innan Richard kom vandrandes tillbaka frÄn sin 24km-tur pÄ Cares Trail.
Även Richard fick sig ett svalkande dopp och efter det toppade vi med lite fika.
Jag var nyfiken pĂ„ vad Richard tyckte om Cares trail och Ă€ven Richard var sjuuuukt imponerad av vandringen och dĂ„ Ă€r han mycket svĂ„rare att imponera pĂ„ Ă€n mig, nĂ€r det kommer till cool natur. 😂
HÀngde kvar dÀr vid naturpoolen ett tag dÄ dÀr var sÄ mysigt.
Sedan begav vi oss tillbaka med bilen till Posada de Valdeon och jag tog mig en kvÀllsrunda i bergen (man fÄr ju passa pÄ, inte alltid man har sÄ vackra omgivningar att springa i)
 Vackra Cains
Hamburguesa 😋
PÄ vÀg till en liten naturpool för ett bad.
 Kallt men underbart! Lisa gillade det och doppade sig flera gÄnger.
 DÀr nere lÄg den lilla naturpoolen fint.
 Vackert pÄ vÀgen tillbaka till Posada de Valdeon och vÄran braiga stÀllplats. 
 Hittade en liten Ă€ng som sĂ„g ut som en bit ifrĂ„n mitt Ă€lskade Öland, en Ă€ng full med blĂ„eld. 😍
HÀr ligger alla byar sÄ fint, omringade av berg.
KvÀllsmat efter en fin dag.
 
Dagen efter skulle vi egentligen Äkt vidare och lÀmnat Picos de Europa bakom oss.
Men vÀdret var sÄ fantastiskt och bergen dÀr runt Posada de Valdeon och Cains var sÄ himla fina att vi bestÀmde oss för att stanna ytterligare en dag.
Dessutom hade vi till Lisas fasa glömt hennes mjukiskanin Ninni nÄgonstans i Cains.
Vi mĂ€rkte det nĂ€r Lisa bad att fĂ„ henne nĂ€r hon skulle sova kvĂ€llen innan.. 😬
SÄ vi var i vilket fall som helst tvugna att Äka tillbaka till Cains en gÄng till, stackars oss..haha!
 
Jag hade hittat ytterligare en vandring, tÀnkte att jag kunde gÄ pÄ ena hÄllet och Richard och Lisa pÄ det andra för att mötas upp nÄgonstans pÄ vandringen och kÀka lunch ihop.
Sagt och gjort!
Jag vandrade ivÀg pÄ mitt hÄll och Richard och Lisa pÄ sitt.
Det var vÀldigt brant och jag hann med att gÄ vilse en svÀng pÄ de tvÄ timmarna det tog innan jag mötte upp med Richard och Lisa igen haha!
Bara som vanligt dĂ„.. 😂
Men till sist hittade jag rÀtt stig (denna stigen var inte sÄ vÀltrampad som den pÄ Cares Trail) och jag fick feeling och började springa.
Var fantastiskt att flyga fram dĂ€r i bergen och nĂ€r jag flög fram som mest sĂ„ höll jag pĂ„ att flyga rĂ€tt in i Richard och Lisa som dolde sig bakom en svĂ€ng. 😃
Var nÀstan i slutet av vandringen, de hade inte kommit sÄ lÄngt utan mest klÀttrat och lekt och haft sig, skönt för Lisa med Ànnu en vilodag.
Richard och Lisa gÄr Ät ena hÄllet och jag gÄr Ät andra för att mötas pÄ mitten av vandringen.
 DÀr nere ligger Cains vackert.
Hade lite lunch ihop och dÀr i nÀrheten sÄg jag ytterligare ett litet vattenfall med en liten naturpool.
SlÀngde av mig klÀderna och hoppade i, skönt att bada bort svetten frÄn löpningen.
Just nÀr jag stod dÀr med rumpan i vÀdret och lufttorka kom en man gÄendes förbi haha!
AlltsÄ jag hade inte mött mer Àn en enda familj under mina tvÄ timmar pÄ vandringen men just nu i detta lÀge skulle en man lunka förbi haha!
Ja, ja jag tror inte han brydde sig sÄ vÀrst.. haha!
FrÄgade Lisa om hon ville bada och jajemen hon gick raka vÀgen mot vattnet, klÀdde av sig och hoppade i, detta med kalla naturpooler Àr tydligen hennes grej hehe!
Även Richard tog sig ett bad och wolla sĂ„ var hela familjen nytvĂ€ttad haha!
 Lisa superglad över att vi hittat ytterligare ett badstĂ€lle i bergen 😄
Dax att gÄ tillbaka.
Blev en mysig eftermiddag dÀr vid naturpoolen innan vi vandrade sista biten tillbaka till Cains.
Nu var det dax att leta efter den bortkomna kaninen Ninni..
Började pÄ resturangen dÀr vi kÀkat hamburgare, de pratade inte ett ord engelska men vi gjorde vÄrat bÀsta att förklara vÄran situation med gester och de fÄ spanska ord vi kan, men dom fattade ingeting! Haha!
DÀr fick vi för vÄra gester och spanska haha!
Men vi tÀnkte att hade dom haft Ninni i förvar sÄ hade de sÀkert förstÄtt, sÄ vidare mot mitt och Lisas "robot-bygge"..
Och tĂ€nk dĂ€r pĂ„ stenen eller ursĂ€kta mig , dĂ€r pĂ„ roboten lĂ„g Lisas Ninni, sĂ„ glad Lisa blev, stackars Ninni som fĂ„tt spendera natten ute i bergen helt sjĂ€lv. 😂
Att Ninni var tillbaka var skönt, att denna kanin överlevt alla vĂ„ra Ă€ventyr och resor under Lisas 4.5Ă„r Ă€r ett under. 😂
I Indonesien höll Ninni pÄ att fÄ spendera natten i en skoaffÀr..haha!
Lisa var glad, vi var glada, alla var nöjda inklusive Ninni fÄr vi hoppas haha!
Ninni fÄr sig en ordentlig kram efter ha spenderat en natt i bergen.
 
Stannade till pÄ en fin utsiktspunkt pÄ vÀgen tillbaka till vÄran stÀllplats.
Vackert som det var knÀppte jag nÄgra kort pÄ Richard och Lisa, Richard tog nÄgra bilder pÄ mig och Lisa och sjÀlvklart ville Lisa ocksÄ fota sÄ hon fick ocksÄ knÀppa nÄgra bilder.
Det roliga Àr att det var Lisas bilder som blev bÀst haha!
Och dÄ Àr det vÀrt att nÀmna att flickan knappt orkar hÄlla upp min tunga kamera framför ögat, utan fÄr kÀmpa rejÀlt haha!
SĂ„ frĂ„gan Ă€r om hon ska bli vandrande bergsget eller forograf nĂ€r hon blir stor, eller tandfe, drottning eller ballerina dĂ„ förstĂ„s haha! đŸ˜‚đŸ€Ł
 Lisas foton, sÄ duktig! 
 Snacka om att Lisa fĂ„ngade stunden 😊
Och wolla vi drog inte vidare dagen efter heller.. haha!
Richard hade fÄtt blodad tand nÀr det kom till att hitta pÄ saker pÄ egen hand sÄ han hade bokat in sig pÄ att klÀttra en ferrata i bergen med en guide och en grupp andra turister.
Det Àr verkligen inte min grej, bra lÀskigt med höjder, men det behöver jag ju inte erkÀnna för jag kan ju bara sÀga att jag behövde vara hemma och passa Lisa dÄ det var 13Ärs-grÀns pÄ att klÀttra, tur för mig haha!
SÄ medans Richard var och klÀttrade hade jag och Lisa en riktig slappedag istÀllet.
Jag stÀdade bilen, ja typ riste mattan och rensade lite i vÄra lÄdor, sen var den storstÀdningen av vÄrat hem avklarad haha!
Vi lekte pÄ lekplatsen och hade det riktigt chill.
NÀr Richard kom tillbaka dÀr pÄ eftermiddagen drog jag ivÀg pÄ en löpartur.
Hade fĂ„tt syn pĂ„ en vandring dagen innan vid utsiktspunkten vi besökt, och den kunde jag inte slĂ€ppa tanken pĂ„ och drog ut i bergen. 😄
Heeeeelt fantastisk tur!
13km av backar som gick upp och ner, helt klart bÀsta löparturen hittills pÄ resan!
Bara sĂ„Ă„Ă„Ă„ kul! (och svettigt 😅)
Det var vÄran sista dag dÀr i Picos de Europa, 10 underbara dagar blev det dÀr i bergen.
Om ni nÄgon gÄng har vÀgarna förbi sÄ stanna och njut, för Picos de Europa Àr fantastiskt!
Höres gott folk!
Kram till er alla och fortsĂ€ttning följer.. 😃
Oyambre, Picos de Europa, Spanien,

Kommentera

Publiceras ej