Halloj alla goa och glada där ute! 😊
 
Nu ska jag ta och fortsätta att berätta om våra äventyr i landet Schweiz, nu är vi i ett helt annat land men i och med att dagboken är en aaaaaning efter så fortsätter vi i Schweiz. 😂
 
Vi packade ihop oss och drog från Kandersteg och den vackra sjön Oeschinensee.
Planen var att besöka den lite större staden Interlaken och sedan bumma vidare till Lauterbrunnen som skulle vara en mysig liten by.
Sagt och gjort och vi passade på att handla lite käk på vägen.
Hittade en parkering med en liten gräsplätt där vi slog oss ner för våran lunch och precis brevid oss flöt en fin å förbi.
 
Just som vi satt där och tuggade ägg, lax och macka så kom det en person flytandes med strömmen i ån..
Sen kom det plötsligt en till, och en till och sen kom en hel familj flytandes förbi..
Vi blev lite förvånade där vi satt och åt, men det såg ju fantastiskt kul ut.
Var faktiskt Lisa som sa -Jag vill också flyta i ån.
Ja varför inte, vi hade inte så mycket planerat denna dagen så vi bytte om och hoppade i och jag kan säga att detta blev den stora händelsen denna dagen!
Såå kul!
 
Vi gick alla en bit uppför ån också hoppade vi i vattnet och flöt med strömmen tillbaka till bilen.
Löjligt roligt och Lisa fick "åka" tre gånger och var väldigt nöjd. 😄
Lite senare den dagen så träffade vi en snubbe som berättade att folk tydligen åker kollektivt till jobbet och sedan när dom ska hem så har dom med en vattentät påse som dom lägger sina kläder i, också flyter dom hem med ån.
Där snackar vi miljövänligt och KUL haha!
 
 Här kommer jag och Lisa med strömmen i Interlaken, sjukt kul! 😄
 Richard och Lisa tar sig en åktur..
 Lisa ville aldrig sluta "åka". 😄
 
Efter tre "åk" kände vi oss nöjda, iallafall jag och Richard Haha!
Slängde oss i gräset och slappade ett tag i solen innan vi bestämde oss för att åka vidare.
Hade egentligen haft som plan att strosa lite i Interlaken, men storstäder är ju inte våran grej så vi sattsade på att köra vidare till Lauterbrunnen.
 
Lauterbrunnen är absolut ingen storstad utan en söt liten by som dock var packad med turister till bredden, vilket gjorde att det tog ett tag innan vi hittade parkering.
Men turistig eller ej, vilken söt liten by!!
Förstår alla turisters dragning hit, för byn ligger verkligen helt otroligt!
Inklämd mellan massa mäktiga bersväggar och precis i bakgrunden av byn faller ett vackert vattenfall.
Vi strosade lite fram och tillbaka i byn, Lisa var trött och en aning sur men somnade till sist i vagnen och sov ett tag så vi passade på att besöka turistbyrån och få lite tips om området.
 
 Söta Lauterbrunnen
 
 
 Turtist? Javisst! 😂
 
 
 Passade även på att ringa runt till några campingar medans vi satt där utanför turistbyrån.
Men inte en enda hade plats för våran lilla bil, fullt och åter fullt överallt!
Var en överraskning för oss att vi hamnat i ett sådant populärt område.
Till sist fick vi tag på en liten camping som låg i grannbyn Grindelwald som hade platser kvar men som inte tog några bokningar.
Så med gasen i botten körde vi den dryga halvtimmen dit och sladdade in på campingen och haffade en plats.
Och vilken camping!
Egentligen lite i dyraste laget för oss men oj och WOW vilken utsikt vi fick!!
Bokade in oss för tre nätter på direkten, för att ha en styck slappe/städdag och några dagar med lite vandringar på det.
 
Solen sken så vi slog upp tältet och passade på att njuta av våran prima utsikt och av värmen innan solen gick ner bakom bergen.
 
Första parkett till den storslagna utsikten över Grindelwald.
Underbart!
 
Dagen efter skulle vi ha en ren och skär slappedag efter alla dagar fulla med fart och fläng och äventyr.
Först skulle vi bara städa ur bilen litegrann, gå igenom våra grejer och torka av lite, och det tog fasiken halva dagen!! 😄
Förstår inte att det kunde ta så lång tid, kan dock ha att göra med regnskuren som kom lagom till lunch så vi fick slänga in allt i bilen och hoppa under tak och gömma oss.
Lite lagom efter lunch var solen tillbaka och vi tog det sista som behövde sig en rengöring.
Efter det blev det en löparrunda upp i bergen och efter det en kall öl då vi kunde ladda våran kyl på denna campingen och därmed servera oss kalla öl istället för varma, prima! 😂
 
Lugn och go morgon innan storstädningen drog igång. 😁
Storstädning 😊
 
Dagen efter var vi åter igen redo för äventyr.
Väderleksrapporten sa dock att det skulle regna i några dagar från och med idag, men det passade inte oss alls.. 😂
Så när vi vaknade och solen sken från en klarblå himmel räknade vi med att vädergudarna ändrat sin prognos till våran fördel hehe!
Gjorde oss i ordning och packade lunch och begav oss ner till byn för att ta en lift upp på bergen för att vandra ner.
 
Lisa redo för bergen.
På väg ner till liften.
 
Väl nere i byn på lift-stationen mötte vi världens tråkigaste hjälpreda som vecklade ut en karta över alla vandringar och suckade och stånkade på varenda vandring vi pekade på..
Den ena var för lång och den andra var för svår och 10st suck där i mellan haha!
Hon var nog släkt med tjejen på Alaia Bay som fick mig att avstå sista surfet fast jag stod med betalkortet i högsta hugg (om ni kommer ihåg henne) haha!
Sen var det ju vädret, åska och dunder skulle komma in klockan 14.00 och 20st suck på det.. 😂
Och ja det var väl det som fick oss att börja tveka, för våran blå fina himmel hade börjat att invaderas av stora vita moln..
Ingen hitt att vara uppe på berget med Lisa ifall det börjar åska..
Så vi stod där på stationen och överlade om vi skulle åka upp eller ej, blev till sist det sistnämda och vi bestämde oss för att istället gå och unna oss gött indiskt käk (våran favorit).
 
Gick från stationen i världens längsta uppförsbacke till centrum, gick genom hela centrum till andra sidan för att hitta den indiska resturangen bara för att vända i deras dörröppning haha!
Alltså vi hade räknat med att det skulle kosta extra där i Schweiz, men på riktigt, EN indisk rätt gick loss på 28E, alltså nästan 360spänn!
Alltså indiskt krubb är väldigt gott, men inte så gott att vi var villiga att punga ut en tusenlapp för en lunch haha!
 
Så med väldigt hungriga magar vände vi motvilligt där i dörröppningen med näsorna fulla med dofterna från alla indiska kryddor..
Nu hade det dessutom börjat duggregna och klockan var mycket och vi var tvugna att ge Lisa mat.
Till sist slog vi oss ner på en bänk vid stadens lekplats mitt i mot turistbyrån och käkade våra äggmackor och nudlar i duggregnet!
Alltså tragiskt att gå från spännande vandring till gött indiskt käk till att sluta med kokta ägg ute i duggregnet.. 😂
Efter vi ätit där ute i duggregnet upptäckte vi dessutom att om vi bara hade gått ynka 20 steg till så hade vi hittat en massa bänkar och bord under tak haha!
Hade ju fortfarande varit kokta ägg men iallafall kokta ägg utan regn som krydda haha! 😂
 
 Lunch ute i regnet, sådär mysigt.. 😁
 
Jag vet att jag skrev i förra inlägget att vi haft sådan sjuk tur med vädret sedan vi kom till Schweiz, skulle jag inte skrivit.. 😄
För våran ägg-lunch där ute i regnet följdes visserligen av en solig kväll men efter den kvällen kom regnet!!
Dagen efter regnade det, dagen efter det öste det ner HELA dagen och dagen efter det regnade det, tre och en halv dag utav regn.
Låter kanske inte så farligt med tre dagar regn, men bor man som vi gör så suuuuuuger det och då känns det som bra mycket mer än tre dagar när man vaknar morgon efter morgon och det regnar.
Det värsta var ändå inte regnet utan det var temperaturen!
HUR är det möjligt att det ena dagen är 30°C grader och sol och den andra dagen man vaknar upp till bjuder på regn och 7°C!!!!!
Alltså 7°C ingen skön temeperatur att kombinera med regn, blött och fukt..
Hur kan det sjunka 23°C grader från en dag till en annan..
Gick från högsommar till höst och bergen runt oss blev vita av snö..
 
Detta var första gången sen vi lämnade Sverige med bilen i maj som vi verkligen kände att nu ville vi ta in på hotell och parkera våran bil utanför.
Vi lusläste booking.com och airbnb om och om igen..
Fanns inte ett enda boende under 2500kr/natt, och visst hade vi kunnat pröjsa det för att undkomma kylan om det bara hade varit trevliga hotell.
Men för 2000-2500kr/natt i Schweiz får man ett skabbigt hotellrum med röd läskig helteckningsmatta och några vingliga möbler..
Och då kände vi alla att vi hellre stannade i våran kalla bil.
 
Var ju en nedrans otur att nu när vi verkligen ville checka in på hotell för några nätter så befann vi oss i ett av världens dyraste länder.
Hade det bara varit en regndag hade vi såklart stått ut, men väderprognosen visade ju bara regndag på regndag.
Men men var inget att göra, var bara till att dra ner våra varma sovsäckar samt mössar, vantar och underställ ifrån takboxen hehe!
 
Första dagen klädde vi ändå på oss våra regnställ och begav oss iväg på en skogspromenad, Richard skulle tydligen leta efter svamp, nu hittade vi ingen svamp men fick oss iallafall en trevlig promenad i regnet. 😂
 
Lisa med sitt "paraply" och sin "fackla. 😊
 
Andra dagen öste det ner heeeela dagen, så då packade vi ihop oss.
Ingen idè att stå på extra dyr camping för utsiktens skull när utsikten bara var en vit dimma haha!
Dessutom behövde vi göra något mer än att häcka i vårat tält.
 
Inte så mycket till utsikt längre..
 
Så vi tog bilen till Burger King och käkade.
Var så jäkla gott att komma in i värmen, där var så himla mycket varmare än i våran bil, sen var det inte helt fel att kränga hamburgare och glass. 😊
Fördrev lite tid i våran affär Decathlon och med lite matvaru-shopping innan vi checkade in på en mycket billigare camping i Interlaken.
Där gömde vi oss i tältet och kollade BÄSTA filmen "Sunes Sommar", har det någoonsin och kommer det någon gång att göras en bättre film?
Nä skulle inte tro det haha! 😂🤣
Tredje dagen började vi verkligen lessna på regnet men fram för allt kylan..
Jag tog mig en mustig löparrunda upp för ett berg för att försöka hålla humöret på topp och efter det drog vi till Interlakens simhall.
 
Frågade damen i simhallens reception -Har ni några rutschkanor?
Men nej det hade dom inte.
Då frågade vi -Har ni några leksaker man kan leka med?
Men nej det hade dom inte.
Dessutom var bastun avstängd, den som vi suktat lite efter.. 😂
Tro det eller ej men vi betalade inträde och gick in, vi hade ändå lovat Lisa ett simhallsbesök..haha! 😂
Blev ändå ett mysigt besök och Lisa hade jättekul, OCH dom hade faktiskt en rolig trampolin som vi kunde ha kul med.
Nybadade drog vi tillbaka till Grindelwald då väderprognosen äntligen visade att det skulle bli bättre väder kommande dag, som vi längtade!
Nu skulle vi äntligen kunna utforska bergen runt Grindelwald.
 
Och nästa dag regnade det INTE!
ÄÄÄÄÄÄÄntligen så skönt!
Var kanske inte det allra bästa vädret men att slippa regnet var helt underbart!
 
Nu skulle vi minsann inte spilla mer tid på dåligt väder, utan nu skulle här vandras.
Richard promenerade iväg upp på bergen och jag och Lisa tog liften upp och så skulle vi mötas uppe på toppen.
Sagt och inte gjort haha! 😂
 
Jag och Lisa åkte den gigantiska liften upp, rätt cool faktiskt, 26st säten så det var en stor kabin som dundrade uppför berget.
När vi klev ur liften var det väldigt roligt att hamna mitt uppe i all snö, jag funderade ett slag på om jag valt fel kläder där jag stod i mina shorts, men det visade sig att det inte var någon fara då snön reflekterade solen och det blev varmt och gott.
Lisa tyckte det var mycket roligt att helt plötsligt få leka i snö så vi passade på att ha lite snöbollskrig medans vi väntade på Richard.
 
 Jag och Lisa på väg mot liften.
 26st säten, rätt så stor lift. 😊
 Miljön ändrade sig drastiskt längs med åkturen upp.
Snöööööö! 😄
 
Efter snöbollskrig och ätande av snö (Lisa älskar snö haha!) så kom jag på den bra idèn att jag och Lisa ju kunde börja gå  vandringen vi skulle göra för dagen.
Om vi gick sakta skulle Richard lätt hinna ifatt oss och jag och Lisa skulle avverka en bit ner mot Lauterbrunnen som var vårat mål för dagen.
Skickade sms till Richard och berättade åt vilket håll vi gick, Richard skickade tillbaka och svarade att det gick bra.
Så jag fortsatte att skicka sms till Richard om vilka skyltar vi följde och vart vi svängde, så jag trodde att Richard var hack i häl och snart skulle komma ifatt oss.
Jag och Lisa stannade och byggde en snögubbe precis på snögränsen innan snön byttes ut mot gräs, bra roligt! 😂
Efter ett rätt så bra tag satte vi oss ner och började äta lunch och jag tänkte, snart kommer Richard, han måste vara nära nu..
 
Jag och Lisa börjar med våran vandring ner till Lauterbrunnen.
 
Våran snägubbe!! Lisa döpte den till Flinga. 😍
Inget regn med rätt så molningt.
Lunch
 
Vi käkade våran lunch och fortfarande ingen Richard..
Då ringde jag Richard och frågade vart är du, vart har du tagit vägen?!
OOOOobs då visade det sig att Richard bara hade fått mitt första sms, dom andra hade inte gått fram.. Så han var på en helt annan sida på berget haha!
Vi bestämde att jag och Lisa skulle fortsätta att gå ner mot Lauterbrunnen också kunde vi mötas på vägen.
 
 
 
Stackars Richard sprang det fortaste han kunde ner för att inte missa oss för att sedan få vända och springa upp igen..
Jag vet inte hur mycket han sprang upp och ner och fram och tillbaka där på berget innan vi till sist efter ett antal timmar helt plötsligt möttes i en korsning där jag stod vid en skylt och funderade över vilken stig som var den rätta.. haha!
 
Richard kom i precis rätt stund där jag stod förvirrad av mitt lokalsinne och tyngd över eget ansvar över Lisa, tycker alltid det är tryggt att vara två och därmed ha delat ansvar när vi är ute i bergen med Lisa, p.g.a växlande väder, stup, avstånd och mindre grejer så som skavsår tex..hehe! 😊
Såå det var verkligen skönt att se våran Richard och Lisa sprang fram och kastade sig i hans famn. 😍
Också gick vi alla tre tillsammans ner de sista timmarna mot Lauterbrunnen.
Väl där nere var klockan redan 18.30 och vi tog vi tåget tillbaka till Grindelwald, tillsammans 💚😄.
 
Äntligen hittade vi varandra där på berget! Så skönt!
 
 
Lisa var rädd för lamorna och sprang förbi dom det snabbaste hon kunde.. hehe!
Alltså kolla in denna blomsterprakt! Husets dam satt ute på en bänk i solen och njöt av sina blommor. Gjorde hon helt rätt i. 😊
Nästan nere i Lauterbrunnen och Lisa har hittat två pinnar och "åker skidor" ner. 😄
 
Dagen hade väl inte bjudit på allra bästa vädret och vandringen hade väl inte bjudit på allra bästa utsikten.
Men ändå en mysig dag UTAN regn och med snögubbe och en glad Lisa, så trots en vilsen Richard så kunde vi summera ihop till en bra dag.
 
Dagen efter tog vi en lugn dag då både Richard och Lisa var trötta i benen efter monstervandringen dagen innan, Richard hade ju typ sprungit berget upp och ner två gånger
om haha!
Egentligen skulle jag ha solovandrat, men himlen var fortfarande lite vit så jag ville vänta till kommande dag då tydligen högsommaren med klarblå himmel och 30°C skulle återvända.
Så vi bestämde oss för att ta bilen tillbaka till grannbyn Lauterbrunnen och ta liften upp till en liten vandring som gick på grusväg till en liten by där uppe i bergen.
Då kunde vi låta Lisa åka vagnen och vila benen och sin fot som hon fått lite ont i.
Sagt och gjort! 😂
 
Richard och Lisa tog liften, jag mölade timmen uppför backarna och mötte upp med Richard och Lisa uppe vid liften.
Inga kommunikationsproblem denna dagen iallafall haha! Phu.. 😂
Richard och Lisa hade varit inom turistbyrån innan de hoppade på liften och fått reda på att det fanns en detektiv-vandring där vi skulle gå.
Kul för Lisa tänkte Richard och damen på turistbyrån förklarade hur det funkade.
Så hela vägen till byn Murren som vi var på väg till letade vi hus och bänkar och allt möjligt med Lisa, allt enligt instruktionerna av damen på turistbyrån.
 
Vi promenerar till den lilla byn Murren.
 
Väl framme i Murren skulle man gå till turistbyrån där och hitta skattkistan, vilket vi gjorde.
Lisas ögon lös när vi hittade skattkistan, vad kunde dölja sig där under locket undrade Lisa nyfiket.
Dock så skulle man visst slå in en kod för att öppna kistan, vilket damen nere i Lauterbrunnen helt glömt av att berätta för Richard, man skulle tydligen ha samlat på siffror längs vägen..
 
Lisa var jätte-nyfiken och jag och Richard snackade lite engelska över huvudet på Lisa och sa att vi fick fråga efter koden av tjejen där i receptionen.
Så vi alla tre travade över och förklarade situationen för tjejen, att vi missat att ta med oss siffrorna för att damen nere på turistbyrån i Lauterbrunnen missat att informera oss om det.
Men att Lisa gått hela vandringen och hittat alla "bilder" längs med vägen, också hintade vi lite om att hon kanske kunde ge oss koden så att vi kunde öppna kistan för Lisa.
 
Men jäkla sur-tjej rent ut sagt!
Vad är det med alla tjejer vi möter på denna resan!
Har dom ätit sur-piller hela bunten!
Hon bara himlade med ögonen och tittade på Lisa och sa om och om igen -You have to have a code..
Alltså på riktigt, jag var såååå nära att hoppa över disken och strypa henne.
Lisa är liksom 4år, och stollt över sin prestation och nyfiken på kistan som vi "hittat" till sist.
Tjejen sa att Lisa istället kunde få ta en liten klubba där på disken..
Nu blev Lisa glad över det och accepterade läget, men på riktgt, vad fasiken kan kistan innehålla, typ en chokladpeng?!
Det var ju liksom ingen kö eller rusning till kistan utan vi var antagligen dom enda som gjort detektivleden denna dagen nu när alla barnfamiljer har slut på semester.
Okej kanske lite långt utlägg om denna kistan, MEN jag var bara tvungen att spy lite.. haha!
Jäkla brud! 😤 😂
 
Annars var det en trevlig promenad till byn, tog väl ungefär en timme för oss.
Strosade runder i byn och tittade på utsikten och alla fina hus, fikade lite också vandrade vi timmen tillbaka till liften (utan att få veta vad kistan innehöll) haha!
 
 Söta byn Murren.
 
 
 
 
 Tåget som gick mellan liften och byn ifall man inte ville promenera.
 
Dagen efter bjöd på sol, sol och sol, klarblå himmel och solovandring. 😊
Dagen innan hade vi åkt till en camping som låg nära min start på vandringen, så när dagen kom var jag uppe i ottan för att smyga iväg och ta första tåget uppför berget kl 07.30.
Jag hade gärna vandrat uppför berget av egen maskin, men dels var stigen avstängd plus att jag nog hade fått lägga till 3-4tim på en vandrig som redan var 6tim lång.. hmm..
Så denna gången blev det tåget.
 
Det var inget X2000 till tåg utan någon gammal antik grej som slingrade sig uppför berget i snigelfart.
Jag funderade ett tag på om jag skulle hoppa av och springa brevid haha!
Nä skämt åsido men tåget tog 45min för att komma upp till sin slutdestination och min startpunk, Schynige Platte.
Men väl där slängde jag upp min väska på ryggen och gav mig iväg.
 
Det jätte-långsamma tåget upp till Schynige Platte.
 
Vandringen gick uppför och jag kom upp till en bergsrygg som jag följde en bit.
När jag gick där hade jag en fantastisk utsikt ut över Interlaken och dess två fina sjöar, den ena blå och den andra turkos.
Jag var nästan helt själv första timmen och det enda som sällskapade mig var kossornas bjällror, och till skillnad ifrån när man ska sova så var det underbart att gå här och höra alla dessa bjällror samtidigt som ögonen vilade på den fina naturen.
 
 Underbar start på min vandring.
 
 
 Här ser man de båda sjöarna i Interlaken, den ena blå, den andra turkos.
 
Det var bra ljudnivå på ko-bjällrorna när jag passerade korna, fast här uppe i bergen är det bara härligt! 😄
 
Vandrade på i min egna takt och efter några timmar kom jag upp till snön.
Var rätt tungt att gå i snön då det var både halt och lite som att gå i djup sand, men jag kämpade på tills magen skrek lunch!
 
 
Snön börjar dyka upp.
 
Tog en lunchpaus innan jag tog stigningen upp på berget Faulhorn, väl där möttes jag av en faaaaantastisk utsikt och inte bara utav det utan även en bergs-resturang där man kunde beställa goda öl.
Så jag tog mig en god öl och slog mig ner och bara njöt. 💜
 
 Lunch-stopp innan stigningen upp till Faulhorn.
 
 Bra skyltat så jag gick inte vilse haha!
 Här är Faulhorn med den lilla resturangen på toppen. 😋
 Här kan man se pyttesmå vandrare på väg upp till toppen.
 Väl uppe på Faulhorn var utsikten fantastisk! Även här kan man se pytte-pyttesmå vandrare på stigen längst ner på fotot. Då ser man vart mäktiga alla berg är.
 Paus, sol, berg och bira. 😍
 I brist på vandrings-kompanjon att fota fick istället ölflaskan agera modell haha! Underbar uteservering.
 
När jag satt där och drack min öl och kollade ut över bergen och Grindelwald kunde jag konstatera att jag nu sett dessa berg ifrån alla håll och kanter.
Kände mig mycket nöjd med att sitta där på denna fantastiska uteservering och avsluta hela Grindelwald-kapitlet med denna utsikten.
Ett kapitel som innehållit både regn, 7°C, vilsna pappor, fincamping, oöppnade kistor, vackra utsikter, coola liftar, vackra byar och roliga vandringar. 😂
 
Efter ölen begav jag mig vidare och nu byttes uppförsbacken som jag vandrat i ända från starten till en lång nedförsbacke.
Vandrade förbi en fantastiskt vacker sjö och höll utkik efter Richard och Lisa som lovat att komma upp och möta mig.
Men jag såg ingen Richard och ingen Lisa så jag gick sista halvtimmen till liften med namnet First och inväntade min familj som efter några minuter kom flygandes upp med en lift.
 
Dax att vandra vidare..
 
 Otrolig fin natur som mötte mig på vägen ner.
 
 
 Ännu en vacker sjö. 😍
 
Efter 6tim var jag framme vid liften First.
Här kommer Richard och Lisa flygandes upp. 😊
 
När Richard och Lisa väl var på plats gick vi en cliff walk som fanns där vid liften.
En promenad längs med berget med ett golv av nät där man kunde kika ner mellan fötterna på stupet eller upp på den vackra utsikten om man hellre föredrog det haha!
 
Efter "promenaden" runt berget gick vi och slog oss ner i gräset en bit upp för lite fika.
Promenad och fika var allt vi hann med innan det var dax att ta sista liften tillbaka ner till Grindelwald.
Både jag och Richard var sugna på att ta vandringen nedför berget, men i och med att jag redan fått lufta mig i 6tim så var det inte mer än rätt att Richard fick susa ner för backen och njuta av de sista bergen i Grindelwald.
 
Här är den lilla cliff-walken som vi gick.
 
 Jag och Lisa där. 😊
 
 
 Fika
  Glad tjej 💜
 Dax att gå tillbaka till liften.
 
Så jag och Lisa tog liften ner, var en liten kabin-rackare som vi delade med två tjejer ifrån Malaysia.
Solen stekte in genom rutorna och liften dinglade hit och dit och för mig var åksjukan ett faktum.
Var ju otur att just denna liften verkade vara den längsta vi åkt, tog aldrig slut, vi bara åkte och åkte..hehe!
Men till sist kom vi iallafall ner. 😄
 
Tillbaka nere i Grindelwald igen. 
 
Väl nere kollade jag och Lisa buss-tidtabellen, nä ingen buss försen om en timme, den väntar vi inte på utan vi får trava genom hela staden till stationen och se om vi kan hitta en annan buss hem till campingen.
Så jag och Lisa travade på där i värmen, för några dagar sedan var man iskall i 7°C och nu var vi stekande heta i närmare 30°C, oklart vilket som är bäst haha!
 
Drog inom mataffären och köpte bröd till kvällens varma mackor, och väl framme vid busstationen fick vi vänta i en evighet på en buss.
När vi väl hoppade på en buss så gick den i fel riktning och vi fick åka genom hela staden för att sedan vända och åka samma väg tillbaka (och för övrig information så var detta den bussen vi inte orkat vänta på från början 😂).
 
Men väl tillbaka på stationen hade bussen en paus på 10min för att sedan vända och köra i rätt riktning, och vem hoppade på bussen där på stationen om inte Richard haha!
Han hade liksom vandrat nedför hela berget, vilket säkert tog honom 1.5tim gott och väl och ändå lyckades han ta samma buss hem till campingen som vi haha!
Jag vet inte vad det var som hände, eller inte hände kanske..haha!
Jag och kollektivtrafik, lika illa som mitt lokalsinne verkar det som.. 😂
 
Detta var väl allt om vårat lilla äventyr i bergen runt Lauterbrunnen och Grindelwald. 😊
Mer om våran fortsatta färd genom Schweiz tar vi i nästa inlägg.
 
Haaaaaa det göööööött! 😘
Grindelwald, Interlaken, Lauterbrunnen, Schweiz,

Kommentera

Publiceras ej