Hej!
 
Nu tänkte jag ta och berätta hur det kom sig att vi hamnade i underbara Chamonix, när det var Schweiz som vi var på väg till.. 😊
 
Efter vi vinkat hej då till Richards familj beslöt vi oss för att åka tillbaka till Spanien och ta oss till ett ställe som heter Nemina.
Nemina skulle ha vacker natur och bra surf vilket passade oss bra efter några dagar i inlandet.
Vi bestämde oss för att ställa om våran gps och prova att ta betalvägarna dit då det bara skulle ta 3tim.
Men även denna gången var det en himla massa vägtullar och pengarna rullade iväg lite fortare än vad vi har råd med på denna lång-resa, så det är bara till att fortsätta med att ta oss fram på kringel-i krok-vägarna istället.. 😄
 
Väl framme i Nemina var det hiskeligt blåsigt!
Vi käkade lunch på en parkering till en vacker strand men efter lunch beslöt vi oss för att köra till stranden som heter just Nemina då den låg i bättre vindriktining.
Väl framme vid stranden var vi alla helt slut efter gårdagens sena kväll och morgonens tidiga timme för att säga hej då till Gun, Staffan och Gustav.
Lisa hade redan somnat i sin bilbarnstol och jag och Richard tog beslutet att vi också behövde ta en varsin behövlig powernap där i bilen.
Så Richard hoppade bak och la sig medans jag satt och sov brevid Lisa där fram, rätt upp och ner där vid sidan om vägen haha!
Tror vi sov i nästan 1.5tim!
 
Men sen vaknade vi alla upp pigga och glada, såå välbehövlig sömn. 😃
Tog med oss fika och gick ner till stranden och hängde där ett tag innan det blev kvällen och vi parkerade oss och bilen vid en parkering precis vi en strand.
 
 Praia Nemina
 
 Dagen efter hade vi bästa morgonen där vi tog det riktigt lugnt och tog med oss vårat morgonkaffe och te ner till stranden.
Älskar att sitta med fötterna i sanden och känna första värmen medans jag dricker mitt te, är verkligen bästa starten på dagen.😍
Denna dagen var vi lite extra snabba ner till stranden då polisen kom, vi orkade inte ta man-får-inte-campa-här-snacket, så vi skyndade oss ner till stranden.
Men polisen var ihärdig och efter ett tag kom han efter, vi suckade och promenerade på ännu lite snabbare men polisen gav sig inte och han kom efter lika snabbt han..
Sen visade det sig att han inte alls var någon polis som var arg över att vi campade där, utan när snubben väl kom ifatt oss så var han någon naturskyddspolis och förbannad över att vi promenerat rätt över sanddynerna på våran väg ner till stranden, vilket tydligen var strängt förbjudet, oobs.. hehe! 🙄
Så i våran iver att fly från "polisen" för att slippa en möjlig utskällning så skapade vi oss en utskällning istället haha!
Som det kan bli ibland.. 😂🤣
 
Sen packade vi lunch och fika och hade en riktigt härlig stranddag på Nemina, Lisa lekte i sanden, jag fick surfa väldigt roliga vågor och Richard tog sig en barfota löparrunda.
Våran plan var att ha några riktigt slappiga stranddagar där innan vi skulle göra våran långkörning till Schweiz.
Var bara ett trubbel, och det var att det blåste, och kommande natt skulle det börja blåsa jättemycket och hålla i sig i några dagar.
Funkar ju inte med blåst och vårat taktält, så tyvärr fick det räcka med en stranddag, även om vi verkligen var sugna på några till.
Så planerat, sagt och gjort, redan samma kväll satte vi oss i bilen och tog oss de 4:a första timmarna mot Schweiz.
Vi hade ca 22tim att köra på kringeli-krok-vägar så vi tyckte det var lika bra att fly blåsten samtidigt som vi avverkade några timmar.
Tog oss till staden Leon till en ställplats mitt inne i stan, slog upp vårat taktält så tyst som vi kunde då klockan var nästan 01.00, lyfte upp en sovandes Lisa och sa godnatt.
 
 Godmorgon, jag packar ihop vårat tält i Leon, på våran väg mot Schweiz.
 
Morgonen efter tog vi lite sovmorgon innan vi åter igen drog ut på vägarna.
Dagens mål var Biarritz i Frankrike, i och med att vi inte kunde stanna i Nemina för några stranddagar så tänkte vi att vi kunde besöka mysiga Biarritz igen, då vi ändå körde förbi där på våran väg mot Schweiz.
Ta några slappe- strand- och surfdagar där istället.
Men ojoj OJ när vi kom dit fick vi nästan en chock!
Har ju hört att det ska vara mycket turister i Europa i augusti, men Biarritz var verkligen fullt till bredden och lite till med semesterfirare!
Vi tog sikte på en ställplats som vi stod på förra gången i juni när vi besökte Biarritz.
När vi väl kom fram till ställplatsen var det kaos!
Innanför bommen var det smockat med husbilar och utanför bommen stod det huuur många bilar som helst som väntade på att få komma innanför, galet!
Fanns inte ens en vanlig parkering i hela Biarritz och galenskapet fick oss till att trycka på gaspedalen och köra vidare 😂
Inget för oss folkskygga Åsa-bor haha!
Så, så blev det med dom stranddagarna haha!
Ska ni någon gång besöka Biarritz så undvik att göra det i augusti 😂
 
Så hela dagen körde och körde vi och dagen efter körde och körde vi haha! 😅
Tredje dagen tog vi en paus, iallafall till efter lunch då vi åter satte oss i bilen och körde..
Stannade för att laga lite mat när kvällen kom, men hann inte mer än att stiga ur bilen då vi nåddes av dåliga nyheter hemifrån..
Eller hemifrån och hemifrån, ifrån vårat kära Hemsedal rättare sagt.
Där regnade det i massor och vattnet i älven runt ön som våran husvagn står på hade stigit mer än någonsin!!
Varje år på våren när vattnet smälter i bergen blir det en flom som gör att campingen svämmar över, därför står alla husvagnar där upp-pallade långt ifrån marken.
Men bilderna och drönarfilmerna vi fick över campingen var heeeeelt galna!
Husvagnar som flöt runder överallt, husvagnar som kraschade in i bron när dom for iväg med älven, vatten som gick långt över fönsterna, bara vatten och vatten överallt!!
Vi blev helt chockade, var som att titta på nyheterna över något annat ställe på andra sidan jorden, kändes inte alls som vårat fina Hemsedal.
Fick även bilder där vi kunde se våran husvagn och tillbygge.
Vatten upp till fönsterna på tillbygget och husvagnen hade lossnat och glidit iväg en bit, så antagligen var både tillbygge och husvagn fulla med vatten..
Sååååå otroligt tråkigt och vi blev sååå ledsna..
Saker går ju alltid att ersätta som skidor och utrustning, men våran mysiga och hemtrevliga husvagn med tillbygge är antagligen skroten. 😥
Vi tyckte att vi hade det så himla mysigt där nu, och efter ha kämpat med corona, komunen som vill stänga ner campingen, höjda säsongspriser pga elen så kom till sist detta!!
 
Hela kvällen satt vi uppe och tittade om och om igen på bilderna och filmerna och kunde inte förstå att det var sant, att det var våran camping, men det var det och det är det..
Tänkte att det nu är slut med Hemsedal, men Ola som har campingen skrev att vi nu skulle röja upp, kämpa och inte ge upp, så det är vad vi kommer göra!
Hemsedal ligger oss varmt om våra hjärtan 😍
Vi hade pratat om att ta sista månaden på våran långresa och spendera den i just Hemsedal, men det blir det nog svårt nu, tyvärr..
 
Sjuka bilder som nådde oss där på kvällen, vårat kära Hemsedal..
 
Där är våran husvagn och spiketält inringat på bilden..
Här har iallafall vattnet runnit bort men kaos och förödelse på campingen. Vår husvagn står ju iallafall kvar, men är nog helt förstörd. Vi har fått grannens vagn upp på altanen och en annan grannes spiketält har åkt in i vårat..
 
Trötta var vad vi blev, men vad ska man göra, det är som det är.
Vi lever och vårat hem i Åsa står kvar och vi är på långsemester, finns dom som har det bra mycket värre än så.
Nästa dag kom, vi var fortfarande lite chockade men våran resa fortsatte..
 
Tanken var ju att ta oss till Schweiz, men när Richard satt där på morgonen och tittade på gps:en sa han helt plötsligt -Nämen vi är ju sjukt nära Chamonix, dit måste vi åka innan vi drar över till Schweiz.
Jag som var sjukt inställd på mitt Schweiz tvekade en aning..
Men när Richard sa att Europas högsta berg Mont Blanc ligger i Chamonix var jag snabbt övertalad haha!
Det var jag ju bara tvungen att se, dock inte bestiga då det tydligen kostar 10 000kr 😅
 
Så vi styrde om och rattade bilen mot Chamonix istället, vilket var ett klokt beslut skulle det komma att visa sig senare..
Våran reseförsäkring krånglade nämligen och vi var tvugna att avvakta några dagar med att åka in i Schweiz.
Så det var ju tur för länsförsäkringar att vi redan tagit beslutet att spendera några dagar i franska alperna istället, och att det var dit vi var på väg nu..
(Annars kanske dom hade fått sig en ilsk Challe på halsen. 😂)
Det var ett missförstånd, men bästa försäkringsbolaget som dom är (dom har hjälpt oss så många gånger) så löste dom det för oss, så vi några dagar senare kunde puttra över till Schweiz.
 
Men nu puttrade vi istället vidare mot Chamonix, som jag efter vårat besök har börjat kalla Underbara Chamonix! 😄😍
Vi hade hittat en ställplats som låg uppe i bergen, ca 30min från Chamonix och där bokade vi in oss två nätter för lite lugn och ro efter våra låååånga dagar i bilen ifrån Portugal.
Ställplatsen hade underbar utsikt ut över bergen och redan där kunde vi skåda Europas högsta berg Mont Blanc, dock inte första dagen då toppen gömde sig i molnen. 😊
 
 Fullt med solrosor på våran väg mot Schweiz, vi körde förbi hur många fält som helst,alla lika fulla med gula solrosor!
 Vi närmar oss aaaaalperna!
 Underbar ställplats uppe i bergen 30min ifrån Chamonix.
Inte varje morgon som man vaknar upp till denna utsikten 😍
 
Hade en riktig slappedag, där Lisa kunde springa runt och leka, jag läste ut min bok, där vi bara var och njöt av lugnet samtidigt som vi kollade in alla skärmflygarna som startade från gräsmattan framför oss.
Richard behövde ta en powernap då han var trött så jag och Lisa begav oss iväg för att se oss omkring lite.
Hamnde på en liten stig som alla människor verkade följa, så det gjorde vi med.
In i skogen bar det och efter 2km i nedförsbacke kom vi fram till en fin liten sjö.
Hängde runder där ett tag innan vi begav oss tillbaka hem, men nu var det istället 2km i uppförsbacke.. 😂
Richard hade både hunnit somna och vakna OCH undra vart vi tagit vägen innan vi kom tillbaka hem igen. 😄
 
 Jag och Lisa kollar in alla modiga skärmflygare. 
 Ser bra härligt ut!
 Sjön som jag och Lisa hittade efter 2km nedförsbacke. 😊
 
Efter kvällsmaten pussade jag Lisa godnatt, sa hej då till Richard och gav mig av på en liten kvällsrunda upp i bergen.
Jag har nämligen väldigt svårt för att sitta still på rumpan och se alla roliga berg som är såå nära.
Jag var helt enkelt sjukt nyfiken, så det var bara till att snöra på promenadskorna också tog jag mig en runda på 2tim där på kvällen.
Om jag ska vara ärlig så såg jag inte jättemycket mer än vad vi redan sett ifrån våran fina ställplats.
Men det var härligt att komma ut i bergen och få känna på bergsluften och få prova vandringsbenen lite.
Gjorde lite ont i hjärtat då bergsluften påminde mycket om Hemsedal, men blev en trevlig liten kvällsrunda ändå.
 
 På en liten kvällstur i bergen.
 
Bergen "brinner" i solnedgången.
 
 Dagen efter kom och startade storartat med morgonte framför Mont Blanc som nu stod där utan att toppen gömde sig i några moln. 👏
Var en otrolig morgon med bästa vädret, vilken underbar dag vi skulle ha!
Och en underbar dag hade vi ända tills Lisa skickade iväg en vattenflaska uppifrån tältet rätt ner i mitt huvud.
Hon var sur och arg över något och vi bråkade och den där vattenflaskan var sista droppen som fick min bägare att rinna över, jag blev så ARG! 😤
Jag blev så arg och sur och jag kunde verkligen inte släppa det!
Vet inte om det var besvikelsen över att vi nu ääntligen var i alperna, det som jag så länge suktat efter och aldrig förr besökt, och vädret var det bästa och jag hade i min tanke att vi denna dagen skulle vandra och ha en riktigt kul dag ihop, men istället bara bråkade vi..
Jag vet ärligt talat inte om det var Lisa eller om det var jag som var barnet denna dagen.. 🙄😂
Jag var verkligen sur, och trots Lisas försök till att kramas och säga förlåt så var och förblev jag på riiiiiktigt dåligt humör!
Liiiiite jobbigt att bo på 8kvadrat just då, inte så många ställen att fly undan till.. 😄
 
Eftermiddagen kom och Lisa och Richard fick dragit med sin sura fru och mamma på en liten vandring.
Blev väl ingen supervandring då vi mest hamnade på en stig som gick i skogen, men Lisa hade som vanligt sjukt kul och den sura mamman började mjukna en aning.. 😂
När vi kom tillbaka efter 3-4:a timmar hade naturen gjort sitt och jag kunde släppa min tråkiga surhet.
Alltså jag kan typ skämmas nu i efterhand, men ibland får man bara nog!
Om det var något bra som kom ur det hela så är det att Lisa iallafall har varit som en ängel efter den dagen, och jag med för den delen haha! 😂
Jag är som dom flesta antar jag, inte alltid den perfekta morsan (och frugan).. 😊
 
Hade en mycket fin kväll ihop där vi tog och gjorde den bästa familjekramen, lagade tacos (med krydda levererad från Sverige) och öppnade en flaska vin ifrån vårat besök i Portugal. 😍
 
 Bästa morgonen med klart väder och Europas högsta berg som underhållare. Är den höga snöiga toppen där på bilden.
 
Dagen efter blev sååååå mycket bättra, dock inte så svårt att toppa föregående dag haha!
Vaknade upp till ännu en strålande dag med klarblå himmel!
Jag satt och funderade på vad vi skulle hitta på för något roligt under dagen.
Där finns en lift i Chamonix som går riktigt högt upp i bergen för att få bästa utsikten, dock är den liften apdyr!
Men vädret var så klart så jag tänkte, skit samma vi bokar!
Precis när jag höll på att boka vaknade Lisa och jag slängde över mobilen till Richard och sa att han kunde boka.
När jag kom ner från taktältet hade Richard bokat 2 styck prima biljetter till oss, dock såg jag att det var något helt annat han bokat då kalaset bara gick loss på 75Euro och inte de 150Euro som finliften skulle ha kostat oss.. 😅
Aj då, jaja var bara till att svälja, idag ska vi minsan ha en bra dag! 😂
Vi hade inte en aning om vad det var Richard hade bokat, men det skulle vi väl kunna ta reda på haha!
 
Packade ihop oss och startade bilen, vi hade varit lite slöa när vi åkte hit och skjutit på tankningen.
Skulle vi inte ha varit.. 😬
Innan vi tog monsterbacken upp hit till ställplatsen hade bilen visat att den hade 5mil kvar att köra, men uppförsbacken hade sugit bra med bensin och nu när vi startade bilen såg vi att displayen bara visade 2.5mil kvar att köra!
OOOOObs inte bra! 🙈
Vi hade dock "bara" 12km till närmsta bensinstation och dit var det en låååång nedförsbacke, så det borde gå..
Bra nervösa för bensinstopp rullade vi iväg, 17min skulle det ta.
Men bara efter 5km gick visaren ner till 15km..
När vi hade 7min kvar att köra gick visaren ner till 0km, ingen bensin kvar!! 🙀
Snacka om att vi var nervösa, hade ingen lust att ringa bärgaren här i Frankrike, det hade varit en riktigt dålig start där på morgonen.
Trots att bilen visade att vi hade noll bensin fortsatte vi att brumma vidare, sakta, sakta körde Richard, glada för varenda meter som vi närmade oss bensinstationen.
Och wolla, tro det eller ej men vi kom hela vägen fram på en "tomm" tank haha! 😂
🙏
Bra skönt, biljettstrul och bensinstrul, nu fick det minsan räcka för denna dagen haha!
 
Med full tank styrde vi mot Chamonix, Richard hade klurat ut att med biljetterna vi köpt kunde åka vilken lift vi ville, förutom dyrgripen förstås.
Så vi slängde en blick på kartan och valde den liften som gick högst upp av alla.
Här kommer motgång nr 3 för dagen haha!
Liften skulle gå ända upp till de snöklädda bergen, men när vi om upp visade det sig att vi inte alls stod ibland de snöklädda bergen.
För det var tydligen vägarbete högst upp och därför gick inte liften hela vägen haha!
Jaja, det var tur att vi haft en så himla dålig dag dagen innan, för vårat positiva humör gick inte att rubba trots felbokningar, tomma bensin-tankar eller sketna vägarbeten haha! 😂
 
Så vi kanske inte hade någon snö att trampa i men vi gav oss iväg på en liten vandring.
Var otroligt vackert där uppe och vi njöt av vyerna över alperna.
Lisa studsade på och efter lunch och någon timmes vandring kom vi fram till en glaciär.
Solen stekte och lite då och då lossnade snön från glaciären med ett himla brak!
Är det naturligt för årstiden eller är det klimatförändringarna? 😬
 
Vi hade en underbar dag där uppe på fjället, vi hade köpt macarons till fikat (nu när vi åter igen var i Frankrike), Lisa fick klättra på sina stenar, vi käkade blåbär och solen sken och alla var vi nöjda och glada! 😍

 Godmorgon till en mycket bättre dag! 😊
 Vi tog liften upp på bergen för lite vandring.
Fint trots att vi inte kom så högt upp som vi tänkt oss.. 😄
På språng. 
 
 Glaciär
Fika-paus
Med magen full av macarons fick Lisa fart och härjade runder bland stenarna. 😄
Bästa fika-platsen!
  Här ser man mer av glaciären.
 Många blåbär-plockar-pauser blev det 😄
Och med dom kom en blå tunga.. 😄
 
När vi kom ner med liften till bilen igen var det redan sena eftermiddagen.
Richard frågade om vi skulle prova en annan lift för att bara åka upp och ner och titta på utsikten?
Jag anade allt att han var lite revansch-sugen och ville få ut lite extra valuta för våra felköpta lift-åkpass haha! 😂
För det visade att liften vi åkt var billigare om vi bara köpt en tur och retur biljett på plats. 😂
Jag skrattade och vi slängde oss i bilen och gasade iväg till en annan lift på andra sidan av dalen.
Klockan var nästan fem och liften skulle ha sista nedgång kl 18.00 så frågan var om vi skulle hinna.. 😂
Men vi hann och utsikten som visade sig uppifrån denna liften var MAGISK!! 🙏
Jag som aldrig förr varit i alperna var överlycklig att äntligen få skåda dessa mäktiga berg!
 
 Vi tar "revansch" och tar ytterligare en lift upp för dagen haha!
 Bra nöjd 😂
MAAAAAGISK utsikt som mötte oss när vi kom upp!!
 
OCH vi hann inte bara med att ta en lift upp, utan när vi kom upp med första liften visade det sig att där även fanns en sittlift som man kunde fortsätta upp med.
Med raska steg styrde vi dit och frågade om vi kunde åka upp.
Jajemen det skulle vi hinna svarade personalen, var en halvtimme kvar innan sista turen gick ner.
Så väl på plats i sittliften blev utsikten om möjligt ännu bättre!!
 
Väl uppe hittade vi snö och Lisa blev överlycklig över att hon ändå till sist fick sätta fötterna i den vita snön, trots att våran första lift för dagen stannat nedanför de snötäckta bergen.  😃
Hann både att spana in vyerna och leka lite på snön innan vi tog liften ner igen.
Detta var bästa avslutet på en riktigt bra dag, jag var så glad att äntligen få vara ute i dessa mäktiga berg!
Eller avslut och avslut, nää det var det inte riktigt..
 
När vi kom upp med den första liften råkade vi lova Lisa glass där i resturangen, men det var innan vi såg att man kunde ta ytterligare en lift upp så då vi fick skjuta på glassköpet.
Och det var minsan inget som Lisa glömde i första taget haha!
När vi väl kom ner igen var resturangen stängd, där nere var vi stod parkerade fanns inte någon glass vart vi än tittade!
Klockan var såå mycket och vi var såå hungriga, så vi fick skjuta på glassköpet och kanske vi hoppades på att lill-fisen skulle glömma bort det.. 😄
 
Hittade en ställplats på en parkering mitt inne i Chamonix, parkeringen var under renovering så där kunde vi husbilar stå för tillfället och det helt gratis, perfekt!
Lagade mat och Lisa glömde inte sin glass även om vi försökte locka med -Du kan få chips istället, -Du kan få TVÅ glassar om du väntar tills imorgon istället?
Men nepp, Lisa skulle ha sin glass och det idag eller rättare sagt ikväll... 😂
Och har man lovat så har man ju lovat..suck haha!
Så klockan 20.00 rullade vi den lååååånga nedförsbacken ned till byn och köpte kvällsglass 😂
Blev dock ett trevligt avslut på dagen där vi strosade runder inne i den fina byn med blomsterlådor fulla till bredden med blommor och bergen som reste sig bakom dom fina husen.
Lisa fick sin glass och när det började mörkna tog vi den gigantiska uppförsbacken tillbaka till parkeringen och våran bil och så var det godnatt. 😊
 
Ännu en lift, snäppet högre upp.
 
 Jag njuter..
 Där uppe hittade vi snö till Lisas glädje 😊
 Glad eller övertrött, roligt hade hon iallafall haha! 😂🤣
 På väg ner igen och såhär glad blir man när det utlovats glass.. 😄
 😍
 
På glass-jakt 😄
 
 Dagen efter var jag uppe med tuppen och smidde planer för dagen.
Lisa hade ju vandrat dagen innan och behövde en paus så jag hade frågat Richard om det fanns någon möjlighet för mig att kanske ta mig en solovandring, nu när jag äntligen var i mina alper.
Snällaste mannen sa förstås ja och nu drack jag te och kollade ivrigt kartan över bergen.
 
Bestämde mig för att jag inte ville ta några liftar upp på bergen, utan jag ville ta mig för egen maskin både upp och ner samt gå en runda där uppe i bergen.
Kollade lite olika alternativ och bestämde mig för en rutt där jag skulle börja där vid bilen, ta mig uppför bergen, vandra en rejäl tur uppe i bergen för att sedan vandra ner vid liften vi besökt föregående dag, och om jag var riktigt snäll så kanske Richard och Lisa kunde hämta upp mig där med bilen. 😊
Hade även en liten tanke på att ta en bergstopp på vägen, men jag fick avvakta och se hur tung vandringen var som jag planerat..
 
Så jag gav mig av och tog mig an den gigantiska stigningen "under" liften upp till bergen.
Gick mest genom en mysig granskog men till sist kom jag upp ovanför trädgränsen och vyerna började att visa sig.
Fick nypa mig i armen där jag gick, tänk så många gånger jag längtat att få komma ut i alperna och vandra och nu var jag här!!
En massa skärmflygare kom swischande förbi då det var många som hoppade från liftstationen lite högre upp, såg otroligt härligt ut när dom kom flygandes över mig.
Efter 1tim och 40min var jag svettig men äntligen uppe vid liftstationen.

 Vyerna visade sig när jag kom ovanför trädgränsen. 
 Massa färgglada skärmflygare.
Uppe vid första liften efter 1tim och 40min i kraftig uppförsbacke.
 
Tog upp min karta och granskade den noga, jag hade minsan inte tänkt gå vilse idag.
Stod och granskade skyltarna då några killar frågade om de kunde hjälpa mig?
Jag visade dom på kartan vart jag tänkte gå och dom pekade uppåt stigen och sa att det var här.
-Bara till att följa denna stigen också viker du av mot din vandring lite längre fram, sa dom.
Jag packade ner min karta då jag litade på killarna, alla vet ju hur mitt lokalsinne funkar och killarna kom ju precis ifrån samma stig så dom om några borde ju veta.
 
Traskade iväg, uppåt och stadigt uppåt gick det, efter ett tag började stigen att svänga åt ett helt annat håll än vart jag skulle gå.
Men jag kom fram till att det kan finnas berg i vägen som man kanske inte kan gå runt utan måste gå över för att kunna ta mig åt rätt håll.
Jag började ändå tveka och kollade min karta både en och två gånger, frågade två andra sällskap som var på väg ner om jag var på rätt håll, jajemen svarade alla (dock är inte engelska fransmännens starka sida 😂)
Efter 45 min kom jag upp till en bergskamm och där var en skylt, och jag kände inte igen något av namnen..
Suck..
Visade sig att jag var på väg mot den där toppen som jag övervägt att ta på morgonen.
Men stigningen upp till första liften var hårdare än jag trott och jag förstod då att det var en lång vandring jag planerat och bestämde mig för att någon topp skulle jag varken orka eller hinna med!
Men nu stod jag här och hade tagit mig 2/3 mot toppen, suuuuuck, var bara till att vända hela vägen tillbaka ner till liften igen.
Göra om, göra rätt! 😂
Snacka om att jag blev trött på mig själv, en hel timme hade mitt lilla snedsteg tagit OCH en massa benmuskler.
Om vi nu ska hitta något positivt med det hela så var det väl dom extra vyerna jag fick. 😂
 
 Här går liften upp till toppen som jag omedvetet var på väg upp till. 😂
 
  Fin stig iallafall, på min timmes "feltur". 
 Andra vandrare som kämpar sig upp, förhoppningvis är dom på väg mot rätt topp haha!
Bara till att traska heeeela vägen ner till liften igen, göra om, göra rätt! 😂
 
Väl nere tog jag fram min lilla karta igen och granskade skyltarna NOGA.
Såg nu att jag valt heelt fel stig, dock såg det ut att vara helt rätt om man kollade på min lilla turistkarta, dom hade verkligen ritat ut stigen dumt på den.
Ringde Richard och beklagade mig över att jag lagt en hel timme på att gå i fel riktning.
Richard svarade att det var lugnt och att han och Lisa var och gjorde stan och någon marknad.
 
Jag samlade mina krafter, dubbelkollade skylten, tog ett foto av den för att vara på den säkra sidan också begav jag mig av igen haha!
Det gick åter igen upp och upp och mina benmuskler var allt lite möra efter morgonens stigning upp till liften OCH efter att ha varit mer än halvvägs upp till den där bergstoppen.
Men jag kämpade på och var åter igen glad över att vara ute och vandra i alperna, underbart!
Resten av vandringen flöt på, var några ställen jag tvekade på men hittade kloka människor som jag fick bra och framför allt rätta svar från haha!
 
När jag väl kom ner från berget var hälarna fulla med stora skoskav, jag var heeeelt slut i benen, jag hade gjort en monstervandring i bergen på 8tim, men framför allt så var jag bra lycklig över att ha haft en fantastisk dag! 😍
 
Äntligen på rätt stig. 😊
 
Fler än jag som är lyckliga över att vara i alperna.
 
  Lunch-paus de luxe.
 Vilka färger!
GLAD 😊
 Sjön Lacs Noirs 2540 möh.
 
 
 Underbart!
 På min väg ner från bergen.
 
 
Där var 11st hundar som vaktade en hel gigantisk klunga av får, jättesöta!
 
  Nere vid sista liften, "bara" en nedförsbacke kvar. 😄
Sista biten gick genom skogen, riktigt mysigt efter alla vyer.
 
Vi tog bilen till en mack och duschade, jag hade svettats en heeeel del under dagen hehe!
Sen drog vi tillbaka till våran ställplats uppe i bergen då macken låg närmare den än gratis-parkeringen inne i stan.
Hade en underbar kväll där vi satt ute och njöt, Richard lagade sina pizzor som smakade bättre än någonsin!
Lisa och Richard hade köpt hemmagjord tapenade på marknaden som Richard hade sjuuuk ångest över då den visst hade kostat nästan 350spänn!! Haha! 😂
Kanske lite mycket pengar för tapenade, men jisses vad sjukt god den var!!
Helt klart värt det!
Blev pricken över de goda pizzorna och rödvinet vi öppnat, mums!
 
Kvällsmys med riktigt god tapenade. 😊
 
Dagen efter vaknade vi upp till ännu en dag full med sol, vi har såååå tur med vädret nu sedan vi lämnade norra Spanien bakom oss.
Idag var dagen då det var Richards tur att vandra och röra på sig.
Hade en mysig morgon innan vi packade ihop oss och drog ner till liften där Lisa och Richard hämtat upp mig föregående kväll efter min långa vandring.
Idag var planen så att jag och Lisa skulle ta två liftar upp på berget, väl uppe skulle vi vandra 1tim och 15min till en sjö.
Richard skulle få lite motion och vandra hela vägen upp också skulle vi mötas vid sjön då vi skulle ta olika vägar dit.
Sagt och gjort!
Jag och Lisa vinkade hej då till Richard som satte fart uppför medans vi traskade till liften och köpte biljetter.
Tog första liften upp, stannade och njöt av utsikten ett tag då det är sjukt vackert där uppe!!
Tog oss den lilla promenaden till sitt-liften och åkte sista biten upp.
 Väl uppe på berget var det hög tid för lunch och jag och Lisa slog oss ner och käkade med bästa vyerna som sällskap.
 
 Nyvaken trollonge 😊
 Ställplatsen i bergen.
Jag och Lisa tog liften upp och Richard fick vandra.
 
 Lunch med bästa utsikten.
Skön nudel-ätar-stil 😄 
 
Sen bagav vi oss mot sjön Lac Blanc, väldigt populär och turistig vandring men var ändå helt okej när det kom till antalet människor.
Gick lite trögt i början då Lisa ville klättra på alla stenar samtidigt som hon lekte någon lek där vi tydligen skulle stanna stup i ett då där var farliga "fällor" på stigen.
Men mamma Challe fick styrt om leken till att istället leta efter elaka isbjörnar och troll och då fick lill-loppan fart!
Hon sprang på med sådan fart att vi körde om alla, gamla som unga som andra barnfamiljer haha!
Jag var faktiskt riktigt imponerad över vilket tempo hon höll!
Men till sist kom en sista ganska lång uppförsbacke och där tog det stopp, nu ville hon inte alls vandra mer..
Jag fick locka med fikan och kanske att hon kunde få en klubba om hon tog sista backen upp till sjön.
Efter mycket peppande och en aning (mycket) mutande så kom vi upp och fram till den vackra sjön. 😂
 
 Vi ger oss av mot sjön Lac Blanc för att möta Richard där.
Full fart framåt!
 Och lite paus på det. 😂
 
 💛 💛 💛
 
Den lilla vandraren. 😊
 
 
Lac Blanc var en supervacker alldeles grön fjäll-sjö som låg där bland bergen.
Förstår verkligen varför denna vandring är så populär!
Hyffsat lätt att ta sig till, vyerna är oslagbara ut över bergen och att sedan mötas av denna vackra sjö är ju helt otroligt!
Man var ju bra sugen på att hoppa i plurret, men det var tydligen förbjudet för att bevara sjön vilket jag tycker är toppen.
Så vi nöjde oss med att slå oss ner där på en sten och plocka fram den utlovade fikan samt en klubba. 😊
Hann inte mer än fika klart så dök Richard upp, snabbaste bergsbestigaren haha!
 
Lac Blanc   
 Fika
 
Alltså sicken färg!! Galet!
Mötte upp med våran Richard där vid sjön.
 
Spenderade lite tid uppe vid sjön och vandrade runt och kikade.
Sen var det dax att börja att ta oss ner till första liften, gällde att inte missa den då den skulle stänga kl 18.00.
Så vi alla tre gjorde sällskap ner.
Lisa fick för sig att hon och Richard skulle komma först ner till liften, att det var en tävling.
Jag kan ha sagt att vi tävlade mot pappa vem som skulle komma först till sjön.. 🙄
Och nu sprang hon i nedförsbacken som aldrig förr, hon drog med sig Richard i handen och dom for fram!
Med gårdagens ömma tår hade jag inte en chans att hänga på och vevade med armarna att det skulle vänta på mig!
Men Lisa ville inte alls och blev helt galen när Richard stannade, hon skulle springa!!
Men när jag väl kom ikapp den skenande Lisa, fick vi lockat med att vi kunde stanna och plocka lite blåbär och jag fick snabbt dragit fram lite jordnötter som gjorde susuen i Lisas mage och hon lugnade ner sig haha!
Tur det, Richard och Lisa höll på att springa ner varenda kotte på stigen som var på väg ner haha! 😂
 
Lisa drar nästan omkull Richard i sin sprint nerför berget.. 😄
Fick till sist stopp på den skenande Lisa och stoppade i henne lite jordnötter, som gjorde susen för humöret haha!
 
UNDERBART 💚
 
 
Vi fortsatte ner med en mycket lugnare och mer harmonisk Lisa. 😅
Nästan nere vid liften pussade vi hej då till Richard som gick i förväg för att ta sig ner för fot ifrån bergen medans jag och Lisa unnade oss ännu ett åk med liften.
 
Lovade Lisa glass efter sin grymma insatts på dagens vandring, men tyvärr hade resturangen stängt och jag blev livrädd att vi även denna kväll skulle få flänga runt som tokar och leta efter glass haha!
Men när jag frågade om hon ville ha glass eller chips så var chipsen mer åtråvärda, vilket var perfekt då vi hade fullt av det i bilen! 😄
Puh.. 😂
Vi kom ner, Richard kom ner, Lisa fick sina efterlängtade chips och vi kunde summera till ännu en lyckad dag där i Chamonix. 😍
 
 Vi fortsätter ner mot liften..
..Med en massa blåbärs-stopp 😊
 Blåbärs-tungor 😝
 Fotograf Lisa ville fånga våra blå tungor. 😂 Har sagt det innan och säger det igen, hon är grym på att fota! 😄
 
 
 Där nere är liften.
Tillbaka vid liften och vi hann med att äta upp de sista jordnötterna innan vi tog en av de sista Kabinerna ner.
 
Morgonen efter vaknade vi upp inne på gratis-parkeringen i Chamonix.
Tog en lugn morgon efter många roliga och händelserika dagar.
Tog en promenad ner till stan och strosade lite, Lisa fick glass, Richard köpte sig en snygg skjorta och jag fick kolla in alla dessa fantastiska blomlådor som pryder alla balkonger!
Dessa blomlåder är verkligen något underbart, sååå vackra där dom verkligen exploderar av blommor i alla dess färger, är verkligen en fröjd att gå och titta på.
 
 Gratis-parkeringen inne i Chamonix. Toppen!
 Sämre kan man ha det. 😊
Chamonix
Härliga blomlådor!
  
  
Efter lunch startade vi bilen och satte gps:en på Sion i Schweiz.
Nu bar det av!! 😊
Nu var reseförsäkringen fixad och vi var redo att ta oss ann Schweiz.
45min hade vi till Sion där Alaia Bay ligger, en surfpool man kan surfa i om man sitter inne på en miljon eller två haha!
Skitdyrt! 😂
Men Richard hade sett fram emot detta riktigt länge, så till Sion bar det av i några dagar så mannen min fick surfa våg efter våg.
Det var han värd! 💚
 
När vi lämnade Chamonix låg temperaturen på lagom 26grader, när vi anlände till Sion visade termometern i bilen 36.5grad!!
Sjukt varmt, vad hände liksom, 45min med bilen och tempen höjs med 10grader!
Bra svettiga gav vi Alaia Bay ett besök för att kolla in området.
Slog oss ner i resturangen där man har bästa utsikten över surfarna, beställde en varsin öl och Lisa fick till sin glädje pommes med massa ketchup och majonäs. 😂
Var riktigt gott att sitta där och dricka öl, lyssna på soft musik, kolla surfare, njuta av bergsutsiken och en och en annan palm.
Hängde där ett tag och Richard bokade in sitt första surfpass dagen efter.
Drog sedan till en ställplats uppe i bergen där temeperaturen sjönk samtidigt som åskan brakade lös och vi mös in oss i vårat tält.
 
Alaia Bay och vi kollar in surfarna.
 
Det var allt om vårat oväntade lilla besök i Chamonix, vilken tur att vi råkade hamna där!
Nu är vi i Schweiz och klättrar i bergen, men mer om det i nästa inlägg.
 
Här kommer en länk som ni kan trycka på ifall ni är sugna på en liten husvisning. Filmade våran kära bil när vi var i Picos de Europa då det var många som var nyfikna på vårat lilla mobila hem. 😊
 
 
 
Tjabba och ha det BÄST! 💜
 
 😂🤣 Snacka om att vi hittade rolig pasta i mataffären haha! Såå kul! 😂
 
Chamonix,

Kommentera

Publiceras ej