En liten sväng ut i vackra naturen. 😀
Joutenheimen o Hemsedal

Todeloo!

Tänkte ta och slänga in lite härlga pics ifrån våran förra tur till vårt favvo-land Norge!
Var efter självaste midsommarafton som vi packad bilen och styrde mot Norge och Hemsedal då vi hade några extra dagar ledigt.
Första dagen i Hemsedal tog vi det lite lungan och styrde upp mot fjället på eftermiddagen. Tog en liten vandring ute i fina naturen. Tyvärr var denna dagen inte riktigt med mig då jag tydligen har gått och blivit gravid..
Och illamåendet var där med hela sin underbara styrka..hehe!
Men blev ändå några timmars vandring ute i friska luften innan vi åkte tillbaka till husvagnen och jag deckade resten av dagen i sängen.. blä! 😀

Nästa dag hade vi tänkt ta bilen och vårat tält och dra till min favoritplats Joutenheimen nationalpark. Men i.o.m illamåendet dagen innan sa Richard att jag fick bestämma om vi skulle dra iväg eller om vi skulle stanna i Hemsedal vid husvagnen där det var nära till toa och andra faciliteter..hehe!
Bestämde mig för att det kanske var bäst att vi stannade vid husvagnen med tanke på spy-situationen..hehe!
Men sen tog det 5min och jag sa -NEJ Dethär lilla trollet i magen ska minsann inte redan få börja bestämma vad vi ska och inte ska göra!! Nu drar vi till Joutenheimen och tältar!! Haha!

Så vi hoppade in i bilen och styrde 2tim till vårt fina Joutenheimen. Jag proppade mig full med äpplen och kräm och försökte hålla trollet nöjd.. (Egentligen kallade jag trollet för alien, men det behöver vi ju inte nämna här, känner mig lite taskig nu i efterhand) 😁

Traskade in på turistbyrån i Beitostolen för att få tips på någon lite lagom vandring vi kunde ta oss ann. För jag hade glömt min grymma bok med 125st vandringar i Joutenheimen (som jag en dag ska ha traskat allihopa 😀)
Tjejen i turistbyrån var super!
Vi bad visserligen om någon fin vandring på 3-4tim, men när hon började pratat om Glittertind, norges näst högsta berg och i samma veva nämde något om att man kunde åka stjärtlapp ner på snön så var jag helt såld!

Så vi tog bilen några mil in längs huvudvägen i Joutenheimen efter ett tag svängde vi av på en liten grusväg som ringlade sig in bland naturen.
När vi hade skumpat runt på grusvägen i 45min kom vi till en grind och det tog stopp.
Längre än såhär kom man inte med bilen.
Hoppade ur bilen och valde ut en varsin cykel som man kunde hyra och cykla de resterande 7km in till en turisthytta där vi skulle tälta utanför till nästa dag.
Så hade lite käk och packade sedan cyklarna med det som vi kunde tänkas behövas för en tältnatt.

Hoppade upp på cyklarna och kämpade oss i motvind mot turisthyttan. Richard fick kämpa mest som fick äran att dra vagnen med all packning.. hehe!

Fint i Joutenheimen, här gick det inte att köra bilen längre utan vi fick byta till cyklar.
 Men först lite mat i magen.. 😀

Här rullar vi iväg mot turisthyttan. Vädret var verkligen på topp!

Väl framme vid turisthyttan gick vi in och betalade hyran för cyklarna. Mannen där var väldigt trevlig och lånade oss en varsin stjärtlapp när han hörde att vi morgonen efter tänkta ta oss ann Glittertind.
Haha jag var såååå taggad på världens längsta pulkabacke alltså!

Valde ut en fin tältplats och slog upp vårat tält. Slängde oss sedan i solen och njöt av den vackra naturen och bara låg där och slappade resten av det som var kvar av dagen.. Tog en liten bensträckare på kvällen för att se i vilken riktining vi skulle styra morgonen efter..
Sedan var det godnatt och vi kröp in i tältet.

Slappe i solen efter ha slagit upp tältet.
 En liten kvällstur upp en bit ovanför turisthyttan. Där nedanför husen tältade vi.

Dagen efter var det upp med tuppen!
Hade en härlig frukost kl 06.00 eller ja härlig och härlig.. Jag fick försöka trycka i mig tillräckligt med mat för att klara dagens vandring.. 😀 Mat är ju för tillfället inte min favorit, jäkla troll..haha!
Men morgon-utsikten var det iallafall inget att klaga på. Så vackert och stilla och lugnt..

Frulle i ottan..

Kl 07.00 gav vi oss iväg mot toppen av Glittertind.
Väskorna satt på ryggen och utanpå dom hade vi hängt våra färgglada stjärtlappar.. haha!
Vi vandrade på i sakta tempo, stannade för lite äppla och snacks och energi-påfyllnad.
Men dagen till ära kände jag min endå väldigt pigg! Jihoooo!

Mot toppen på Glittertind, såå redo!
 Uppåt och uppåt..
 Bra vackert! Här kan man ju bara inte må dåligt, så det så trollet!! 😆
 Jag är en jäkel på att hitta stenhjärtan, detta var tyvärr lite för tungt för att följa med hem till åsa. Fick istället pryda stigen upp på Glittertind. 💜
 Kommit en bit upp..
 Vackert!

Efter ett tag byttes stenen vi vandrat på ut mot snö.
Rätt så tungt att vandra upp på den mjuka snön, fram för allt väldigt varmt när solstrålarna reflekteras tillbaka på den vita ytan.
Men gick ändå väldigt bra när vi ändå visste att vi på vägen ner skulle kunna swisha ner med våra stjärtlappar..haha!

Här börjar snön..

Jag var bara tvungen att kasta lite snöboll såklart! haha!
 Shorts, snö, sol och vackra vyer! kan inte bli bättre!
 Ägg-macke-paus med varm choklad, mmmm..
 Några andra vandrare. Man ser verkligen vad storslaget allt är när man ser hur små de ser ut där de vandrar fram.

Efter några timmar stod vi där på den snöklädda toppen, så var Glittertind check!
Gällde att inte gå för nära stupet ifall snön bestämde sig för att ge vika..hehe!
Vi fattade inte riktigt medesamma att vi stod på toppen då den nästan alltid är utmärkt på något vis.. Men här ligger nog snö året runt på denna toppen så svårt att märka ut den med någor specielt.

Nästan uppe på toppen!

På andra sidan av Glittertinds topp. Träffade på ett snällt norskt par som tog en bild av oss.

Efter lite häng runt toppen och en liten trevlig pratstund med de norska paret så började vi att vandra nedåt.
Vi fick att traska en liten bit ner innan vi kunde sätta oss på våra stjärtlappar och flyga utför.
Var tvungna att komma ner så det blev en hyffsaf raksträcka ner då det är svårt att styra..hehe!
Men sen så, så bar det av!
Richard var duktig och tog på sig sina regnbyxor. Men jag tänkte att det är inte var dag man får tillfälle att åka stjärtlapp i bara shorts..haha! Speciellt inte i juni..
Och SWISH så bar det av ner för en ända lång nerförsbacke!!
Var bara såååå kul och fort gick det när man väl fick upp farten, så fick trycka fötterna i ibland för att sakta ner lite..haha!
Och blöt blev jag men lika glad var jag för det! 😀
Det ända jobbiga jag märkte av nu när jag är 33år gammal var att det var väldigt tungt att hålla upp benen.. Det var aldrig något som bekom en när man var 7år och drog runda efter runda i pulkabacken därhemma..haha!
Vet inte om det var mina 33år som gjorde det tyngre eller att just denna backen var mega-lång så man behövde ha kraft att hålla upp benen riktigt länge!

Så ner kom vi, väldigt mycket fortare än vad det hade gått upp..haha!
Var lite ledsna när snön åter igen blev till sten och vi fick packa ner våra stjärtlappar..
Men kul var det, så in i norden!! haha! Och väldigt annorlunda!

Sååååå redo!

Och iväg bar det! 😜
 Här går det undan!! Gick mycket fortare ner än upp..😀 Man tog också en annan väg ner än upp som innehöll ännu mera snö!
 Här kommer Richardo!

Näj! Här tog det roliga slut..

Men vi gick sista biten ner och var nere vid klockan 13, 6 timmar efter vi lämnat för att gå mot toppen.
Hade ett varsitt svallkande men iskallt dopp innan vi drog ner tältet och packade cyklarna för att cykla 7km tillbaka till vår bil.
För att där lasta bilen och köra heeeela vägen tillbaka hem till åsa.
Men vilken kanondag! Vi var så nöjda! 😃

Nästan nere och tillbaka vid tältet igen.
 Ett iskallt dopp för att svallka av oss lite..

Gäller att doppa sig fort medans man fortfarande ha känslen kvar i fötterna..haha!

Tillbaka vid bilen igen och redo för hemfärd mot Åsa.. Men hade gärnat stannat några dagar till.. hehe!
Lunch-paus på vägen hem.

Det var lite om våran tur till Norge nu i juni.

Men måste också visa några bilder från våran vinter vi hade i Hemsedal nu i år.
Vi lyckades pricka in några riktiga kanondagar i Hemsedal!
Bl.a så var 1maj, sista helgen dom har öppet i skidsystemet helt kanon alltså!
Alldra alldra sista dagen innan de stängde bjöd på en massa puder!!!!
Andra gången vi åker puder 1 maj, man blir bara såå lycklig och överraskad!

En underbar dag på hundsemfjället
 Richard är supernöjd över sitt nya utekök haha! 😀
 Fin kväll
 Hoppsan, dethär med längdskidor asså haha! 😀
 Denna dagen var heeeelt otrolig när vi åkte runt harahorn. Hur vackert liksom!

Denna backen skojar man inte bort! Och den fortsätter längre upp än vad man kan se.. Hehe! Benmusklerna får kämpa kan jag lova..
 Vi 💜

Var ju även tvungna att ta toppen på Harahödn när vi ändå skidade runt berget.. 😁

Hemsedal
 På väg neråt igen till vart vi parkerat våra skidor. Vågade inte ta längdskidorna hela vägen upp..

Ännu en solig dag, på väg till våffelstugan för en varsin våffla på holdeskaret. 😋
 Näst sista dagen i backarna..
 Och sista dagen, 1maj, var sinnes galet kul!! Puder puder och nästan själva i backarna och skogarna!
 Shit vad vi röjde!! 😀

Ja livet är bra trevligt! ✌️