Hejsan alla!
 
Jo vart var vi nu igen..
Jo just det!
Vi vaknade upp för våran sista morgon där i Schweiz och planen för dagen var att ta oss över till Österrike och fortsätta vårat äventyr där.
Satt hela morgonen och kollade efter roliga grejer att göra och se, skrev ner allt och ritade upp en karta över Österrike för att ha extra bra koll.
 
Vinkade hej då till Schweiz och alla våra roliga äventyr som vi haft och körde över gränsen till Österrike.
Nytt land, nya äventyr, weeeiiiii så roligt, eller..
Stämningen i bilen var lite avslagen, istället för att vara pepp på ett nytt land kände vi att vi var lite ointresserade, vi visste inte riktigt vad det var..
 
Kom över till Österrike och körde igenom en stor skidort med höga berg, men varken jag eller Richard reagerade något speciellt.
Slog oss ner för lite lunch och började prata om Österrike och kom fram till att vi kanske skulle stryka några grejer på våran att-göra-lista och bara koncentrera oss på det allra roligaste..
Hmm..jaa..kanske det.. 🤔
 
Jag tog upp min mobil och googlade på hur många timmar det var till kroatien, bara 6tim!
Så då var det jag som sa det -Vet du vad?
-Vi skiter i Österrike!! Vi drar till Kroatien och solar och badar istället haha!
Sagt och gjort!
 
Även Österrike är ett land jag drömmer om att besöka men kanske dumt att göra det precis efter vi spenderat nästan en månad i grannlandet Schweiz som innehåller nästan exakt samma saker, mäktiga berg, vackra sjöar och mysiga byar. 😄
Vi kände faktiskt att vi var färdiga med bergen för att tag, T.O.M jag, bergsälskaren nr 1 kände att jag behövde en paus från bergen. 😂
 
När man sett fööör mycket vackra berg så blir man lite avtrubbad och synd att åka genom Österrike i det läget och inte ge Österrike det engagemanget som landet förtjänar, då jag tror det har tonvis med grejer att se och göra.
Även våra benmuskler var faktiskt en aning sletna..
 
Så efter ha haft en låg och lite avslagen stämning i bilen så var det verkligen det motsatta när vi ställde om våran gps och körde vidare med bilen.
Gick från avslaget till partystämning haha!
Äntligen hade vi hittat vad som gnagde och nu styrde vi istället bilen mot Italien.
 
Även om vi denna gången hoppade bergen i Österrike så var jag inte villig att hoppa bergen i Italien, de berömda och annorlunda Dolmiterna som jag suktat efter i så många år.
Dit hade vi lite mer än 3tim och när vi satt där i bilen och granskade kartan så hittade vi ju ett stycke Venedig där på våran tänkta bilväg till Kroatien.. 😁
Nämen trevligt, det kan vi ju inte missa, så ett litet Venedig-besök slängde vi också in i våra nya planer.
 
Nu blev det Dolmiterna, Venedig och Kroatien, istället för Österrike, snacka om att det kan hända grejer över ett lunchstopp i familjen Ljungberg/Reimertz haha!
Detta är verkligen Richard och jag i ett nötskal, men jag älskar det, vi tar dagen som den kommer och planerar inte längre än morgondagen.
 
Vi rullade över ett bergspass, lämnade Österrike bakom oss och körde in i Italien.
Man kan tro att man inte märker någon skillnad där man kör över gränserna, men faktiskt att varje land har sina hus och speciella byar som gör att man verkligen känner att man kört över en gräns.
Vi hittade en trevlig ställparkering och slog upp vårat tält och tog kvällen.
Vilken dag!
Vi hade frukost i Schweiz, lunch i Österrike och kvällsmat i Italien haha!
Inte konstigt att jag fick frågan från Lisa en morgon när jag kammade hennes hår -Mamma, vilket land är vi i idag? 😂
Stackars barn haha!
 
 Österrike i backspegeln..
 Mitt uppe på ett bergspass låg gränsen till Italien och vi lämnade Österrike efter bara några timmar.
 
 Vi rullar ner i Italien.
 
Dagen efter körde vi sista 1.5timmen till Dolmiterna.
Kollade in en liten by samt besökte deras turistbyrå där dom var sådär lagom intresserade över att hjälpa..hehe!
Fick inte mycket tips utan satte oss i bilen och körde en bit på vår egna känsla.
 
Men så fort vi lämnade byn Selva bakom oss och klättrade uppåt med bilen så började de toppiga bergen visa sig.
Stannade för lite lunch och fyllde våra magar innan vi drog ännu högre upp med bilen.
 
Kom upp till bergspasset Sella och härifrån kunde man se ut över alla de taggiga och spetsiga bergen, nu kändes det verkligen att vi kommit till Dolmiterna.
Richard var ju inte jätte-pepp på att åka till ännu fler berg efter att vi lämnat Schweiz och dissat Österrike, men t.o.m han medgav att detta var något annorlunda och speciellt och uppskattade vårat Dolmiterna besök. 😊
 
Denna dagen tog vi det rätt lugnt, kollade på bergen ifrån bilen och tog små promenad-avstickare upp på små kullar och annat.
Men måste säga att bara efter en dag i Dolmiterna så var jag redan mycket nöjd över allt vi fått se.
Tänk att jag fick komma till mitt Dolmiterna, ännu en dröm som gick i uppfyllelse! 😍
 
Lunch i Dolmiterna.
 
 
 
Äntligen här! Ännu en dröm som går i uppfyllelse. 💕
 
När vi satt där på en bänk och kollade ut över bergen kom vi fram till vilken vandring vi ville göra tillsammans dagen efter.
Åka med en liten lift upp, gå ner imellan några berg för att sedan runda dom tillbaka till bilen.
Det borde vara en lagom runda för oss och Lisa.
Jag ville absolut att vi alla skulle vandra tillsammans här då jag verkligen saknat Richard och Lisas sällskap på min sista solovandring i Schweiz.
 
När planen för morgondagen var satt rullade vi vidare nedåt med bilen till en camping som hade en ställparkering precis i anslutning till campingen.
Campingen hade en väldigt rolig lekvåning några trappor nedanför receptionen som Lisa äääälskade!
En hel våning fylld med leksaker, klätterställningar och allt vad man som barn kan önska sig.
Så där hängde vi i någon timmme till Lisas lycka!
Dock så hatade jag stället då det var murrigaste nedervåningen utan några fönster och med en gosig heltäckningsmatta. 😂
 
Men vad gör man inte för sina små, det var bara att smila upp sig och leka doktor och leka med alla barbisarna med Lisa.. haha!
Klättrar Lisa i bergen med mig så får jag hänga på murriga heltäckningsmattor med Lisa, så japp så är det! 😂🤣
 
Efter lekrummet öppnade jag och Richard en flarra vin och Lisa fortsatte att leka på lekplatsen som låg i anslutning till ställplatsen.
Där hittade Lisa två kompisar och dom lekte på ett bra tag innan det var dax för mat.
Kul att hon äntligen vågar att börja söka kontakt med andra barn. 💕
 
Vi rullar ner från bergspasset Sella.
 Från berg till lekrum.. 😅
 
Dagen efter var vi uppe med tuppen och checkade ut från campingen redan klockan 08.00.
Dels var vi tvugna att vänta på att receptionen skulle öppna så vi kunde betala för våran natt, men viktigaste var nog att den lilla affären på campingen skulle öppna.
Hm tänker ni, vad skulle vi ha i affären som var så viktigt.
Jo det ska jag tala om för er..haha!
 
Richard är ju resans första diskare och han hade kvällen innan fått syn på diskkorgarnas Rolls Royce, just där i denna lilla camping-affär Haha!! 😂
Och den skulle han tvunget ha!
Och snacka om att han blev nöjd!
Iallafall ända tills den kvällen då han såg en annan kille ställa upp TVÅ Rolls Royce-diskkorgar på tork utanför sin husvagn.
Richard försökte lite lätt med att lägga fram för mig att han nooooog också hade behövt två korgar, men det blev tvärnej från frugan, vi bor liksom fortfarande på några få kvadrat haha! 😂🤣
 
Vi drog iväg mot starten för våran vandring, väl där käkade vi frukost.
Var nämligen så kallt innan solen kom över bergen och kunde lysa på våran ställparkering så därför tog vi frulle när vi kom upp på bergen till parkeringen istället.
 
Jag och Lisa ritade nya bergs-bingon, var faktiskt Lisas idè, så det blev en varsin bricka med alla möjliga rutor, vattenfall till hus och vandrare med gula skor till skärmflygare och fjärilar. m.m. 😊
 
Sen gav vi oss iväg, köpte biljtetter och ställde oss i kön till den pyttelilla liften som skulle ta oss upp till starten.
Nu har vi åkt gigantiska liftar med 26st säten, liftar som har gungat, liftar som har gått långt, liftar som gått sakta och denna liften var den absolut minsta!
 
Vi kunde inte ens åka i samma lift allihop utan jag och Lisa fick trycka in oss i en lift och Richard fick trycka in sig i en egen.
På gränsen till klastrofobiskt där vi fick stå upp i denna pyttelilla lift hela vägen upp.
Vet faktiskt inte varför dom gjort den så pyttig.. 😄
 
 På väg upp i bergen för dagens vandring.
 Den pytte-pytte-lilla liften som vi åkte upp med. 
Jag och Lisa fick åka en kabin upp och Richard en annan, gäller att man inte är klaustrofobisk.. 😅
Runt denna toppen gick dagens rutt.
 
Men upp kom vi iallafall och begav oss iväg på våran vandring.
Riktigt coolt att komma dessa spetsiga berg så nära och riktigt mäktigt att vandra fram imellan dom.
Det visade sig att vi inte var dom ända som valt att gå denna vandringen denna dagen haha!
Var tydligen en poppis-vandring, vilket bara måste betyda att det var den bästa vandringen vi lyckats att pricka in. 😊
 
Tog det lugnt och vandrade i ett lugnt tempo ner då stigen var full av lömskt rullgrus, stannade och kryssade på våra bergs-bingo, stannade för fruktpaus, stannade för lunch och fika och lite andra småstopp under dagen.
Jag fick ännu en gång nypa mig i armen, kunde inte fatta att jag var med min familj och vandrade i vackra Dolmiterna. 💕
 
Efter 5.5tim hade vi tagit oss ner, rundat berget och klättrat tillbaka upp till parkeringen och starten.
Vilken vandring!
Underbara berg, underbart väder och underbara utsikter.
Dessa Dolmiterna är verkligen i en klass för sig och vi kände oss såååå nöjda efter dagens vandring.
Verkligen en toppenvandring som fick sätta punkt för våra bergsäventyr för en tid framöver.
 
Här kommer en liten bild-bomb ifrån dagen. 😊
 
 Uppe vid våran start.
 
 Lisa hittade medesamma grejer att kryssa på sitt bergs-bingo. 😊
 Riktigt coolt att gå där inne bland bergen.
 
 
Vi hittade ett bergs-monster! 😱😂
 
 
 
 Mysig bergs-resturang, jag hade såååå gärna suttit ner för en öl. Men skulle vi hinna tillbaka hem innan kvällen så var det lika bra att pinna på. 😄
 
 
 
 
 Inte så mycket kvar av den här glaciären.. 😔
 Fika-Paus
 Världens längsta rutschkana som man fick åka på egen risk.. hehe! Gällde att bromsa om man inte ville flyga ur.. 😬😅
 
 
Tillbaka vart vi startat för dagen.
 
Var redan sena eftermiddagen när vi kom tillbaka till bilen och vi bestämde oss för att ta oss tillbaka till våran ställparkering på campingen vi stått på föregående natt.
Denna campingen hade för övrigt inte bara murriga lekrum och roliga lekplatser utan satt också inne på resans bästa dusch! 😂
Ingen dålig nominering! haha!
 
Kändes som man var på ett spa med världens största munnstycke, varmaste vattnet, rent och prydligt, och samtidigt som man duschade spelades det lugn och harmonisk musik i rummet som hade dämpad belysning, uuuuunderbart!
Inte illa, vi har ändå hunnit testa en heeeel del duschar detta året haha!
Verkligen hotellkänsla. 😄
 
Köpte en färdig pasta och värmde på till kvällsmat, smidigt och lätt.
Ända kruxet var bara att det var en champinjonpasta och Lisa gillar tydligen inte champinjoner längre..
Men jag sa att det var kantareller och Lisa jublade över hur gott det var när hon åt denna "kantarellpasta" haha!
Är detta med champinjon-hatet ett påhitt eller var det de 5.5 timmarna i bergen som gjorde att Lisas smaklökar accepterade dessa "kantareller"? haha! 😂🤣
Det slank iallafall ner en stor portion i lill-fias mage.
 
På våran väg tillbaka till campingen.
 Med fin utsikt stod vi på campingens lite billigare ställplats.
 
Dagen efter började med två roliga händelser allt på en och samma morgon, kanske att den ena händelsen var lite roligare än den andra.. haha!
 
Jag gav mig av på en löpartur, hade i tanken att ta en runda i närmsta by för att för en gångs skulle undvika alla backar..hehe!
Men hur många gånger är man ute och springer i Dolmoiterna och i sista stund vände jag och gav mig ut i bergen istället.
 
Det blev 5km i uppförsbacke innan jag kom fram till en söt liten bergsby.
Otroligt att springa fram där bland alla söta små stugor.
Där var en bonde som var ute och byggde nytt ko-staket samtidigt som hans hund höll koll på hela flocken med kossor, kossornas bjällror plingade rejält där dom hängde runt halsarna.
Solen höll på att komma upp bakom bergen som ringade in hela byn och efter ett tag vända jag och sprang samma väg tillbaka som jag kommit upp.
När jag vände om fick jag solen i ryggen istället för i mina ögon och såg då något som jag velat se länge..
 
Ljuslila krokusar som täckte ängarna som ett lila täcke där uppe i den lilla byn.
Vilda krokusar som stod där och blommade i september liksom!!
Har sett bilder på detta innan, men i.o.m att vi inte har sett några krokusar så trodde jag vi var där i fel säsong, men inte, för här stod dom!
Jag blev såååå lycklig och min dag var gjord!
Jag flög hem de 5km i nedförsbacke och berättade ivrigt för Richard om mina upptäckter!
Riktigt coolt!
 
När jag kom tillbaka till bilen så var Richard mitt uppe i att raka av sig sitt hår.
Det hade växt ut en bra bit sedan vi senast rakade det i maj när vi var hemma på visit i Sverige.
I Sverige hade vi lånat Richards systers rakapparat som hon använde till sina hästar och Richards hår hade visst blivit liiiite i kortaste laget.. haha!
 
Men nu hade Richard enligt sitt eget tycke rakat av lagom mycket och behållit en lagom längd och bad mig justera det sista.
Jajamen svarade jag och tog upp rakapparaten som låg på marken och började att köra över Richards huvud..
Men vi hade visst missförstått varandra en aning.. haha!
 
Richard menade att jag skulle ta och justera kanterna då han visst bytt till ett kort rakblad, jag trodde han menade att jag skulle ta det sista på huvudet, så detta resulterade i en "snygg" snaggad fyrkant där på höger sida av Richards vackra skalle haha! 😱😂
Jag tyckte Richard skulle låta det vara och kanske bara bära keps de första dagarna, men Richard ville tvunget fixa till det och ju mer han försökte fixa ju värre blev det haha!
 
Det slutade med att vi fick raka av nästan allt hår på Richards huvud, så resten av skallen matchade den numera stora fyrkanten på höger sida haha!
Så åter igen stod Richard med väldigt snaggad frisyr och denna gången var det inte syster Elins häst-rakapparats fel utan frugan Challes (fast mannen kunde varit liiiite tydligare i sina instruktioner haha!).
Vi kom faktiskt överens om att det var bådas fel.. 🙄 😂
 
 OOOooooobs.. Inte mitt fel.. Inte bara mitt fel iallafall..haha! 😂
 
Efter en lugn eller ja någorlunda lugn morgon 😂, där jag åter igen spenderat en timme i det murriga lekrummet för Lisas skull, begav vi oss ut på vägarna.
Planen för dagen var att ta oss de 3 sista timmarna till Venedig, på vägen dit skulle vi stanna och köpa gas OCH stanna för att äta köttbullar och potatismos på Ikea. 😋
 
Vet inte riktigt vart dagen tog vägen och klockan var redan 17.30 när vi sladdade in på Ikea, men ingen fara då dom hade generösa öppetider och höll öppet ända tills klockan 20.30.
Vi började med att ta ett varv och samla ihop prylarna som vi behövde, en ny stekpanna, nya bestick då alla våra mystiskt har försvunnit (kan det kanske ha att göra med herr diskare? Vem vet? 😂)
Richard behövde nya diskhanddukar då dom jag packat med ifrån Sverige tydligen inte dög för herr diskare.
Han där Richard är väldigt kräsen och väldigt noga när det kommer tills hans diskning haha!
(Men två diskkorgar blir det bara inte, där sätter jag gränsen! Haha!)
 
Viktigaste var ändå att inhandla ljus, lampor och ljusslingor till våran bil.
Tydligen är inte solen uppe hela natten här i Europa, speciellt inte i månaden september och kvällarna har börjar bli väldigt mörka och omysiga i vårat hem bilen.
Framförallt har det blivit rätt så opraktiskt där vi inte ser något efter att klockan slagit 20.00.
Men vi fick tag på bra grejer och numera är våran bil pimpad med ljusslingor både inne och ute och ger en hemtrevlig känsla, samtidigt som man efter mörkrets inbrott faktiskt kan både läsa och spela ett spel ifall man känner för det. 😊
 
Tillbaka till Ikea..
Efter våran lilla shopping drog vi raka vägen till resturangen och tryckte i oss så mycket köttbullar som vi bara orkade!
Lisa lavade in köttbulle efter köttbulle och det verkade som att Lill-loppan inte hade någon botten i magen den kvällen .. haha!
Alltså Ikea-köttbullar är väl inget som är någon stor-favorit när man är hemma i Sverige, men här var det oooooootroligt gott!
Köttbulle-kalaset avslutades med en rejäl portion daimtårta och efter det var vi både mätta, nöjda och lyckliga.
 
Våran färd fortsatte vidare till Sverige-shoppen där vi passade på att bunkra upp rejält med köttbullar, brunsås, raggmunkar, citron-och-dillsås och en härlig burk lingon.
Så nu klarar vi oss lätt på resande fot i några månader till haha!
 
Inte för att någon av oss längtar hem, men det är ändå otroligt trevligt och mysigt att gå runder där på Ikea, känns precis som att man tar sig en rundtur hemma i Sverige.
Väggarna är fulla med en massa Hej och Fika och Småland och en massa gröna och härliga granskogar.
Mysigt.
 
När vi till sist kom ut från Sverige (Ikea) var det redan sena kvällen och vi drog till första bästa ställplats som vi hittade på park4night.
En ställplats vid en fotbollsplan som drevs ideellt för att samla in pengar till fotbollen.
Vi fick ett riktigt trevligt välkomnande och det visade sig att ställplatsen var en perfekt utgångspunkt för morgondagens besök till Venedig med bara 2km till närmsta tågstation.
 
Äntligen lite lampor så vi kan se något om kvällarna. Mysigt!
 
Dagen efter kom och mina förväntningar på Venedig var sjukt låga, värsta stället fullproppat med turister.
Har aldrig känt någon längtan att besöka denna stad men nu när vi ändå "ramlade" över Venedig på våran väg mot Kroatien var det väl lika bra att ta oss en snabb titt och ge staden några timmar. 😂
 
Åkte de två kilometrarna till tågstationen, köpte biljetter och hoppade på tåget till Venedig.
Tågresan tog ca 20-25min och vi lekte "gissa djuret" med Lisa hela vägen in. 😊
När vi steg av tåget på tågstationen i Venedig möttes vi av sjuuuuuuukt mycket folk!
Folkskygga Challe ryggade tillbaka och jag bannade mig själv över att jag glömt att sätta på Lisa hennes rosa armband med mitt mobilnummer på..
 
Vi tog oss igenom den folktäta tågstationen och klev ut i den friska luften och när min blick föll på denna stad så var det som att all turistträngsel bara försvann..
 
Det var.. KÄRLEK vid första ögonkastet!! 💕
 
Venedig var heeeelt fantastisk med sina små virrvarr av pyttesmå gränder, husen som ligger i direkt anslutning till vattnet, alla dessa kanaler fulla med båtar av alla dess slag, gondoler, kollektivtrafik-båtar, polis-båtar, ambulans-båtar, taxi-båtar, hantverkare som for fram med båten full av brädor, maskiner och allt vad dagens jobb krävde, det var båtar fulla med varor på väg till någon utav alla resturanger och det var båtar fulla med turister.
 
Där är hundratals med broar, man går över en bro och man hinner nästan inte kliva av den ena bron innan det är dax att ta sig över nästa söta lilla bro.
Venedig har tydligen nästan 400st broar!
Var en otroligt annorlunda och mäktig syn som mötte oss där vi klev ut från den turisttäta staionen.
Jag fick äta upp alla mina fördomar många gånger om och det gjorde jag mer än gärna, överlycklig över att ha haft fel. 😄
 
Ett underbart Venedig som mötte oss när vi kom ut från tågstationen.
 
Vi begav oss medesamma in i virrvarret av små gränder, omöjligt att hitta och man får istället bara strosa runder och svänga höger eller vänster efter magkänsla.
Om någon varit i virrvarret av gränder i staden Marrakech i Marocko så var detta den västerlänska varianten.
Otroligt kul att bara strosa runder och korsa över de söta små broarna som dök upp mest hela tiden.
Alla hus var lite charmigt halvförfallna och det hängde tvätt ut på linor från fönsterna samtidigt som någon gjort något halvhjärtat försök till att ha snygga blomlådor.
Jag bara älskade det och kunde lätt ha strosat runder där i flera dagar och bara tittat på alla hus och allt båtkaos och liv och rörelse.
 
Duggregn i Venedig
Här lastas det av brädor och en ny dörr.. 😊
😍
 Tvätten på tork.
 
Ej parkering 😂
 
 
 Efter en hel del vändor hit och dit i de små söta gränderna fick vi till sist fuska och Richard tog fram sin mobil med gps:en för att kunna se vart vi var.
Vi tänkte nämligen ta oss till detta jätte-kända torg, Markusplatsen, och om vi skulle komma dit denna dagen så var det nog "fusk" vi var tvugna att ta till haha!
Jag hade läst att Markusplatsen skulle vara fantastiskt och Venedigs bästa servärdhet.
 
Till sist efter ha följt Richards gps så kom vi rätt och ramlade ut på Markusplatsen.
Nu är jag inte det minsta påläst men jag håller aaaabsolut inte med om att det är en av Venedigs bästa servärdiheter..
Ett torg fuuuuullt med turister och duvor också denna kända Markuskyrka.
En liten titt och vi kända oss färdiga.
 
Nu bannar väl alla kyrkfantaster oss där ute i världen, tydligen ska denna kyrkan och Sankt Peters kyrkan i Rom var de två mest kända i hela världen.
Men vi har faktiskt varit inne i kyrkan i Rom så efter ha besökt 50% av de mest kända kyrkorna i världen kände vi oss nöjda med att bara ta en titt på utsidan av denna vackra kyrka och begav oss sedan vidare till det vi tyckte var kul, kanalerna, broarna och de mysiga gränderna.😁
 
Markusplatsen var snabbt avklarad.. 😄
 
Strosade vidare i vårat mysiga Venedig, gick en bit längs med den allra största kanalen Canal Grande där det var en himla massa båtar på väg i båda riktningarna som trängdes med turisterna som kom flytandes i de små gondolerna.
 
Att stå och titta på dessa gondoler med sina gondoljärer som styrde båtarna med precision var ett riktigt nöje.
Kanske inte där dom kom flytandes på Canal Grande men där dom kom åkandes på de pyttesmå kanalerna som slingrade sig in imellan alla hus med alla sina tvära små kurvor.
 
Att styra denna långa båt med bara en åra på ena sidan av båten kan inte vara lätt.
Tar tydligen mellan 2-6år för att lära sig att styra en gondol riktigt ordentligt!!
Även om jag älskade att stå och titta hur alla gondoljärerna styrde sina båtar som mästare på de små kanalerna så hoppade vi att åka.
Jag hade ingen lust att sitta där i båten och leka mer turist än vad vi redan var haha!
Sen kostade det typ 1000spänn för en halvtimme, galet och inte värt det haha!
 
Här ligger gondolerna parkerade.
 
 
Underbart charmig stad! 💕
Tungan rätt i munn och 2-6år träning för att kunna styra en gondol ordentligt.
 
Ytterligare en gång drog vi fram gps:en för att ta oss till den kända Suckarnas bro.
Var väl inget som lockade oss jättemycket, men var man ändå här så var det lika bra att ge bron ett besök där vi ändå var ute och strosade runder.
 
Så fort vi började närma oss bron så ökade turisterna och de små gulliga butikerna i de små gränderna byttes mot stora välkända märken och inte så mysiga butiker..
På bron kan jag säga att det var KAOS och det var här som även vi drabbades av kaos fast i familjen..haha!
 
Jag var glad och hög över allt kul i Venedig så jag tryckte mig fram imellan alla turister och tog mina foton på utsikten ifrån den kända bron.
För övrigt var det en mycket fin utsikt. 😊
Nöjd och glad återvända jag till Richard som stod tryckt uppåt en vägg i ett försök att undomma vågen och trängseln av turister.
 
Det var där på bron som det brast för Richard, konstigt då det brukar vara jag som har svårt med mycket folk.
Nu kanske ni tror att Richard exploderade i ett raseriutbrott, men nää då känner ni inte min man 😂
Han blev bara sådär tyst och tråkig och zombie-aktig..
 
Jag som var det motsatta, glad och lycklig blev sur över att behöva ha sällskap av en styck zombie och en styck krånglig Lisa (vi skulle inte ha besökt Ikea så sent in på kvällen föregående dag 😄)..
Jag kan hantera en krånglig onge, men en styck krånglig onge och en styck zombie-man blir en styck för mycket haha!
 
Närmsta halvtimmen blev det väldigt zombie-tyst i familjen Ljungberg/Reimertz.
Stackars Lisa märkte medesamma av detta och bytte medesamma från jobbig onge till en mycket glad och snäll liten tjej.
Charlotte Ljungberg är dock en aning mer långsint och det tog en glass-ätning och några Venedig-kvarter innan jag stack in min hand i min mans och vi gav varandra en freds-puss..haha!
Sånt är livet kaos och glädje, bråk och pussar. 💜
 
Utsikten ifrån Suckarnas bro, WOW!
En liten Venedig-turist. 😍
 Glass-paus 😋
 
 Efter Suckarnas bro (snacka om rätt namn 😂) och familje-tjafs kom solen fram!
Efter en mulen dag med några droppar duggregn bestämde sig någon där uppe för att ge familjen Ljungberg/Reimertz bästa avslutet på sin Venedig-dag och skickade ner lite sol.
 
Och bästa avslutet blev det!
Vi hittade ett litet hotell som låg längst med Canal Grande, beställde alla in en varsin dricka och satt där tillsammans och njöt, vilade benen, tittade på alla båtar och kaos på kanalen och bara hade en trevlig och mysig stund tillsammans.
 
Vi kom fram till att det kanske inte hade varit det smartaste draget att ta med en barnvagn till Venedig.
Grejen var att vi visste att Lisa skulle vara trött efter sin sena läggning kvällen innan och antagligen inte vara på sitt allra bästa humör, och vi kände att en vagn skulle kunna underlätta detta, kanske t.o.m med kunna ge Lisa en powernap.
 
Googlade på morgonen om det gick att ha med sig en barnvagn i Venedig.
Det jag hittade var att det var okej om man hade ett lite äldre barn som kunde gå ur vagnen när man passerade alla broar.
Och det hade vi ju, ett stort barn.
Men inte i min vildaste fantasi trodde jag att det skulle finnas 400st broar!! Haha!
Blev mest ett trixande att få Lisa att stiga av vagnen, som följdes av ett annat trixande med att konka vagnen över bron med alla sina trappor i båda riktningar.
 
Nu med facit i hand skulle vi såklart lämnat vagnen i bilen.
Vad är det som gör att vårat barn kan gå nästan 2mil i bergen men inte en dag i Venedig liksom? 🤔 haha!
(Antagligen sena Ikea-besök 😅)
Jag skulle såklart ha tillverkat ett av mina berömda bergs-bingo, men uppgraderat till ett Venedig-bingo haha!
Lätt att vara efterklok..
Tror även att det var detta konkade på barnvagnen upp och ner för alla dessa 400 broar som bidrog till att framkalla Zombie-Richard, det och att Suckarnas bro blev en suck för mycket haha! 😂
 
Men efter ett härligt uteserverings-besök och med solen som strålade så hade det redan hunnit bli sena eftermiddagen och dax för oss att åter igen ta fram gps:en för att hitta ut från alla snirkliga gränder och ta oss tillbaka till tågstationen.
 
Bästa avslutet på dagen.
 
 Gick smidigt och lätt att ta oss tillbaka till våran bil och vi åkte ännu en gång och parkerade på den trevliga ställplatsen vid fotbollsplanen.
Kvällen till ära så serverades det åter igen köttbullar, potatismos, brunsås och lingon haha!
Vi hade även fått ett par svenska pensionärs-grannar, så himla trevligt!
Var inte igår som vi stötte på svenskar och Lisa kunde konstatera -Mamma, dom pratar samma språk som vi. 😅
 
Dagen efter var planen egentligen att åka vidare mot kroatien.
Men min fascination över detta Venedig var total så vi begav oss tillbaka för att strosa runder i ytterligare några timmar.
Denna dagen tog vi bilen in och parkerade vid ett stort parkeringshus.
Alla var på sitt bästa humör och vi alla tre ansträngde oss till det yttersta för att vara trevliga och hålla humöret uppe trots alla turister. 😂
 
Vi fick ett fantastiskt andra besök med glass i stora lass, pizza, öl, sol och framförallt UTAN barnvagn haha!
Vi var t.o.m tillbaka till turist-tjocka Suckarnas bro då jag ville ta några bilder där nu när solen sken, och även detta klarade bästa familjen Ljungberg/Reimertz med bravur haha! 🤣
 
Vi tyckte alla att det var ett trevligt avslut på våran Venedig-vistelse.
Lisa har nu i efterhand pratat mycket om staden med vatten istället för gator, så dagarna verkar också ha blivit minnesvärda för henne. 💕
 
En solig andra dag i Venedig.
Resturangbesök
Vi lämnar staden bakom oss för den här gången.. 😊
 
En dag i mitt framtida liv ska jag komma tillbaka till Venedig.
Då ska jag boka in oss på ett fint hotell med en bra balkong med utsikt ut över en av alla kanalerna.
Där ska jag sen sitta hela dagarna och dricka te och vin och bara titta ut på allt myller, båtliv och alla människor.
På morgonen ska jag ta mig en löparrunda långt innan alla vaknat och flyga över några av de 400st broarna.
 
Tyvärr blev det ingen natt i Venedig denna gången då det var alldeles för dyrt..
Passade inte riktigt våran husbils-budget, speciellt inte efter vi spenderat en månad i Schweiz.
Men det blir något att se fram emot till nästa besök. 😊
Och våran fotbollplans-ställplats var inte fel den heller.. haha! 😂
 
Efter vårat andra Venedig-besök var avklarat satte vi oss nöjda och belåtna i våran Turbo Mcqueen och körde vidare.
När kvällen kom kände vi alla hur ljummen temperaturen var, såå skönt att äntligen slippa de kalla och fuktiga nätterna.
Kändes som att vi kommit utomlands på nytt haha! 😂
 
Dagen efter drog vi sista biten till landet Slovenien men mer om det i nästa inlägg..
 
Ha det kalas alla! 😘
 
#venedig#, Dolmiterna, Italien, Sella, Venedig,

Kommentera

Publiceras ej