Hej alla!

Japp här är vi, fortfarande kvar i underbara Marocko.
Ännu har inte hemresan börjat och den verkliga vardagen känns fortfarande långt borta. 😊
Förra gången jag skrev hade vi precis kommit till Sidi Kaouki och där spenderade vi en eftermiddag och kväll innan vi styrde vidare.
Sista anhalten vid kusten innan vi började styra bilen in i landet var staden Essaouira.

Så morgonen den 1 februari började med att vi ringde min kära far, Richards svärfar och Lisas morfar och önskade honom grattis på sin 86års-dag!
Inte illa att få åka så många jordevarv och fräschare 86åring får man leta efter. 😍

Efter födelsedags-sång tog jag mig en löparrunda längs med stranden, kanske den sista som springs på stranden, iallafall på denna resan, vem vet..
Sen hoppade vi alla in i bilen och styrde mot Essaouira.
Väl där hittade vi lätt en parkering och packade en ryggsäck och gav oss av på upptäcksfärd i staden.
Stadens medina och hamn var vad vi hade på agendan.

Gav oss innanför murarna och helt plötsligt kändes det som att vi hade lämnat Marocko och anlänt till något annat land.
Alla hus var vackert vitmålade med blå detaljer och hela medinan kändes väldigt städad på något vis.
Det var inte förren man lämnade turistgatorna som man kom ihåg att det var Marocko vi var i, åter igen var det lite mer omålade fasader och valv-liknande dörrar. 😄
Hamnade i medinans mer lokala del och köpte på oss lite mer mandlar och dadlar.
Jag har ju blivit heeeeelt besatt i alla dessa dadlar, jag tycker bara att det är såå gott!

Mannen som vi handlade våra dadlar av här hade en himla massa olika sorter, varav en riktigt fin och dyr.
Den kostade 180kr/kg och då brukar dom vi köper ligga på ca 25kr/kg.
Dessa daddlar var gigantiska och låg snyggt uppradade.
Challe daddel-idol blev ju riktigt sugen på att prova dessa rolls royes-daddlar och gjorde jag det?
NÄJ jag gjorde inte detta och det har grämt mig, för sedan dess har jag inte lyckats att hitta samma..
Attans! 😂
Blir en bra anledning för att få åka tillbaka till Marocko fler gånger, för att gå på daddel-jakt! Hehe!

Vi strosade runder i gränderna och tog in atmosfären, bestämde oss för att hitta en takterrass för att käka lite lunch.
Men den planen skrotades medesamma som vi råkade gå förbi ett litet gatu-hak där maten såg väldigt smarrig ut.. 😊

Vi beger oss innanför murarna i Essaouira.

Mysigt på bakgatorna.
Jag gillar verkligen alla fina dörrar och valv här i Marocko. 😍
 Den lokala souken.

Många söta katter. 😻

Lunchdax
 Gott i solen. ☀️

Muren runt medinan.

Efter några timmar inne i medinan tog vi oss ut och tog en promenad till hamnen.
Där var det fullt med liv och rörelse, det var båtar, fiskmåsar och dagens fångst överallt!
Var ett himla håll-i-gång att titta på. 😊

Även där slog vi oss ner för att ta en liten mumsbit, ska man äta fisk och skaldjur någonstans så är väl bästa stället ändå direkt i hamnen.
Var dock ingen jättestor smaksensation, men upplevelsen att sitta där i hamn-kaoset var toppen!

Ett besök i den livliga hamnen.

Där var måååånga fiskmåsar på jakt efter en bit mat. 😄
 Vi provar dagens fångst.

Efter vårat besök i medinan och i hamnen kände vi oss nöjda med Essaouira och letade upp en camping en bit utanför och slog läger.

Dagen efter var det dax, nu skulle vi lämna den marockanska kusten bakom oss och styra in i landet.
Mot Sahara-öknen, så himla spännande!!
Vi packade surfingbräderna längst in i bilen och tog fram våran karta och gjorde en grov plan över våra kommande dagar.

Denna första bildag tog vi oss 2.5tim till Marrakech som låg på våran väg mot öknen.
Richard som är kung på att köra, körde rätt in i smeten och parkerade bara några hundra meter ifrån medinan.
Kanon! 👍

Nu skulle vi besöka Marrakech, här som vi varit 2ggr tidigare.
Våra minnen härifrån var bara positiva och vi älskade att virra runder inne i den stora labyrinten till medina för att till sist gå vilse.
Marrakechs medina är helt olik den i Essaouira, här är det mer kaos, mer labyrinter och gångar, mer aladdin-känsla och absolut inga vitmålade hus med blå knutar.

Vi var bra taggade på att besöka vårat Marrakech för en tredje gång och att åter igen få uppleva allt.
Men denna gången fick vi ingen wow-känsla, tyvärr..
Många affärer hade bytts ut från mysiga små inklämda grejer till butiker med lyxiga glasdörrar, turisterna hade nog tredubblats och hela medinan hade tappat sin charm då det for fram moppar i 160km/h bara några centimeter ifrån oss i dessa smala gränder.

Från att bara ha mött glada och vänliga marockaner sen vi kom hit så var ansiktena här inte alls lika trevliga..
Och medinan levde inte upp till våra fina minnen..
Vi gav den ändå några timmars strosande innan vi köpte några feta bakelser och tog oss till en camping i närheten.
Tråkigt såklart att det inte längre var vad vi mindes, men vi hängde inte läpp för det utan tryckte i oss våra goda bakelser och laddade för en ny dag. 😊

Ett besök i medinan i Marrakech.

Dagen efter tog vi oss 3.5tim i bilen till Quarzazate.
Vägen gick över atlasbergen och hela resan dit var vacker och spännande.
Både natur, människor och hus ändrades ju längre in i landet vi kom.
Husen gick från att vara byggda av cement till att bestå av bruna lerhus.
Även temperaturen sjönk några grader och våra tjock-tröjor åkte på.

Varenda gång vi stannade till på någon utsiktspunkt kom det fram män som ville sälja souvenirer och annat.
Vi var väl inte super-intresserade men man vill ju ändå stötta dessa människor som försöker få livet i bergen att gå runt så det slutade med att vi hade hela bilen full av glittriga stenar, dadlar och annat haha! 😂

Vägen mellan Marrakech och Quarzazate var väldigt fin.

Överlass? 😅

Väl framme i Quarzazate slog vi oss ner i solen och knäppte en varsin välförtjänt öl (som vi hittat i en carrefour-matbutik utanför Essaouira 😋).
När solen började gå ner gick vi och letade upp en resturang och slog oss ner.
Jag beställde en vegetarisk couscous, men nej det hade dom inte, så jag beställde en vegetarisk tajine, men nej det hade dom inte..

Inget på menyn var vegetariskt så jag fick ge mig och beställde en tajine med citronkyckling, tänkte att det ändå mest brukar bestå av en massa kokta grönsaker med en pytteliten köttbit där under.
Döm om min förvåning när jag får in min mat och lyfter på ler-locket och möts av en STOR bit kyckling som täcks av några ynka pommes, typ 5st haha!
Inte en enda grönsak haha!
Det var bara för Challe-vegeterian att hugga in! 😂

De senaste två veckorna har jag faktiskt inte ätit vegetariskt, jag fick nog av att bara käka pizza margerita då det i princip är det enda vegetariska alternativet som finns här i inlandet hehe!

Jag kan missa ett helt lands matupplevelse, det gör mig inget ifall det finns goda vegetariska alternativ, men att bara käka pizza med ost, då hugger jag hellre in i de marockanska köket för det går bara inte..
Min mage sväller på alla håll och kanter av all ost och bröd. 😂
Jag hoppas iallafall att djurhållningen här är lite mindre industriell, även om jag förstår att djuren här som överallt mår långt ifrån toppen.. 😥

Så fort vi korsar havet över till Europa är jag tillbaka på det vegetariska tåget.
Det är inga som helst problem för mig, tänker inte ens på det längre utan vanan sitter.

Men med magen full av kyckling och 5st pommes så var jag iallafall mätt och vi drog tillbaka till tältet och sa godnatt. 😊

Dagen efter blev en väldigt rolig dag.
Hade läst lite snabbt om att Quarzazate kallades för Afrikas Hollywood.. 🤔
Medesamma när vi dagen innan hade kört in i staden möttes vi av en gigantisk filmklappa i första rondellen.
Efter den följde två stycken filmstudios efter varandra varav den största heter Atlas studio.

Vi kör in i Afrikas Hollywood, Quarzazate.

Det var just denna Atlas studio som vi gav ett besök.
Åkte dit och betalade 110kr/pers för en guidad rundtur inne på området.
Våra förväntningar var inte jättehöga men det blev så mycket roligare än vi hade trott.

Det visade sig att vid detta Atlas studio görs det en himla massa filmer!
Och inte bara små oviktiga produktioner som vi trodde, utan riktiga storfilmer som Gladiator, Babel och nu senaste säsongen av Prison Break m,m.

Det roliga är att Richard just nu tittar på några historiska dokumentärer på Netflix om Cleopatra och Alexander den store.
Och i dom dokumentärerna är det massvis med sektioner som är filmade här!
Jättekul att titta på nu i efterhand och känna igen alla platser och se att det var precis där vi var bara några dagar tidigare!

Vi hade tur, för när dom filmar får man tyvärr inte besöka Atlas studio och bara 2 veckor tidigare hade där varit en produktion, men denna dagen var det inga filmningar och fritt fram för oss att gå in. 👍

Hade en jättebra guide som pratade engelska och tog oss runt på området.
Det första som mötte oss var en båt från Astrid och Obelix, bussen som både använts till Babel och senaste säsongen av Prison Break och en massa burar från filmen Gladiator m,m.

Här fick man röra och provsitta och ta på allting haha!
Inte så noga helt enkelt, inte på armlängs avstånd som i Universal studios i Usa haha!
Dom är visst lite mer avslappnade här i afrika haha!

Vi besöker Atlas Studio.

Bussen som användes till filmen Babel och till Prison Breaks femte säsong.
 Här på Atlas Studio var dom inte så noga, utan det var bara till att känna, klämma och provsitta allt! 😄
 Båten från Astrid och Obelix.

Turen gick vidare in i en byggnad där det var pelare från golv till tak.
Vi strosade genom en annan byggnad där dom spelat in mer av Prison Break och vi besökte små konstgjorda byar i minimalisk storlek.
Byarna är pyttesmå men med rätt kameravinkel så ser det ut som fullstora hus, dörrar och grejer, roligt.

Vi vandrade förbi där dom spelat in Aladdin och när jag berättade det för Lisa fick hon stora ögon och frågade mig -Men vart är Jasmins slott? 😊
Gulliga Lisa, tänk om det hade varit där! 😍

En by i mini-storlek, men med rätt kameravinkel ser det normalstort ut.

Från filmen Gladiator.
Här spelade dom in Aladdin.

Vi vandrade genom en passage där dom spelat in en sektion i Jesus-filmen, tydligen där Jesus går med korset genom staden.
Det hade tagit 8 veckor att bygga upp den delen för att filma en scen på 5-10sekunder!
Där var en massa uppbyggda platser som tagit jääääättelång tid att bygga och som bara utgjorde några sekunder i kommande filmer..
Galet!

Var någon film där dom flygit in typ 300st kineser, då det tydligen är svårt att hitta i Marocko.. 😄
Man förstår hur mycket pengar det ligger i filmbranschen när man ser och hör allt detta.

Denna sektionen tog 8veckor att bygga för att utgöra några sekunder i en Jesus-film. 😅

Var riktigt kul att vandra runder där och höra om allt.
Tror den senaste filmen som spelats in var en ny Jesus-film, man kan ju undra hur många Jesus filmer det kan släppas egentligen hehe!
Men tydligen en intressant historia att filma om och om igen. 😊

Allt ser väldigt äkta ut, men på baksidan ser det ut såhär. 😊
Det är många stora som filmar här.

Efter att turen var färdig inne i Atlas studio tog vi bilen och körde 1km bakom stället.
Där ligger nämligen "Kings heaven", ett gigantiskt bygge av en eller ja faktiskt flera låtsas fort som sitter ihop.
Där spelas det också in en massa filmer bl.a en massa scener i Games of thrones och Vikings.

1Km bakom Atlas Studio ligger Kings Heaven, ett stort fejkfort.

Vi parkerade bilen och traskade in.
Vi var dom enda besökarna där och tog första bästa trappa upp på muren som gick runt hela fortet.
Tog ett tag innan jag förstod att alla stenarna bara var fejk. 😂
Bygget såg verkligen ut som ett riktigt fort, men när man knackade på stenarna med handen hörde man att så inte var fallet, förstås..

Här fick vi vandra runder helt själva. 😄
Inget litet bygge..

Kan säga att när jag förstod att allt bara var fejk, kändes det lite läskigt att gå högt där uppe på muren, höll verkligen detta konstbygget att traska på haha!
Värre blev det när vi klättrade 4st vingliga trappor upp i ett torn, jisses vad högt vi kom!
Alltså jag blev så höjdrädd när jag skulle gå ner och ögonen fastnade på marken lååååångt där nere.
Lisa sa -Kom nu mamma, det är ingen fara.. hehe!
Om hon bara hade förstått vilket plastbygge vi vandrade runder på.. haha! 😂

Här ser man en av de 4:a vingliga trapporna vi tog upp, det var såå högt!

Även där kände man att vi var i afrika-land, tror inget annat land hade låtit oss klättra runder där inne haha!
Både säkerhetsmässigt och förstörar-mässigt.. 😂
Men här var det fritt fram och vi tog oss en ordentlig runda i det mäktiga låtsasbygget som låg där mitt ute i öknen, riktigt coolt!

Coolt ställe ändå. 🤩
Inte konstigt att det vinglade lite när vi gick runder där inne.. 😂

Efter vårat besök på Kings Heaven blev det lunch, och det var där jag bestämde mig att skrota alla tråkiga och smaklösa pizzor med enbart ost och beställde in en riktigt pasta bolognese haha!

Efter lunchen tog vi bilen och körde några mil utanför staden.
Där ligger Ait Ben Haddou som är Marockos mest kända Kasbah, lerby.
Om jag ska vara ärlig så vet vi inte så jättemycket mer än att just denna lerbyn är väldigt gammal och vacker.
Dåliga på att kolla upp fakta haha!

Men till Ait Ben Haddou bar det, mest för att vi ändå var i närheten och likaväl kunde ge det ett besök.
Vandrade runt i den lilla lerstaden och tog oss en titt innan vi bestämde oss för att ta kvällen på en camping som vi hade passerat på våran väg dit.

Ait Ben Haddou, en gammal och känd lerby.

Fint landskap runt.

Den lilla campingen som vi tog in på låg hemma hos en jättesöt marockansk familj.
Dom gav oss te när vi anlände och till kvällsmat fixade dom cous cous.
Vi fick även hänga med in i deras hus och kika vilket var jättekul att visa för Lisa då det ser lite annorlunda ut i husen här.

En liten bit av huset hade ramlat i jordbävningen som var för ett tag sedan, berättade dottern som pratade engelska.
Vi tittade på det raserade och kikade sedan in i köket där mamman stod och lagade våran cous cous.

Vi fortsatte vidare in och längst in i huset stod kossan och getterna.
Nästan som en del av familjen med eget rum och allt, nära och bra när det ska mjölkas.
Fortsatte ut genom en dörr och där utanför där stod åsnan.
Så himla roligt och trevligt att få besöka deras hem.

Fin utsikt från campingen som var hemma hos en söt marockans familj.
 Mamma, dotter, vän 😊

Hemma-lagad cous cous.
Fotbollsmatch i solnedgången.

Dagen efter var vi uppe i ottan för att komma iväg i hyffsad tid.
Men när vi gick till familjen för att betala så bjöd dom oss att sitta ner tillsammans med dom på deras lilla uteplats i solen utanför deras hus.

Mamman hämtade nybakat bröd, olivolja och löksoppa och trots att vi precis ätit frukost så kunde vi inte motstå att sitta ner och njuta av deras utsikt och morgonstund och smaska på soppa.

Antar att det är där dom sitter varje morgon och njuter av första solstrålarna då nätterna där i bergen är väldigt kalla.

Blev en väldigt mysig camping-upplevelse. 💕

Vi vinkade hej då till familjen och styrde bilen ut på vägarna.
Denna dagen var planen att ta oss till M´Hamid, sista staden innan den asfalterade vägen tar slut om man ska besöka Erg Chigaga, en del av Sahara öknen.

Vi hade en lång bilresa på 5tim framför oss, men den flöt förbi lätt då den kantades av vackra utsikter, berg, lerbyar och en massa palmer.
Var som en ända lång sightseeing. 😍
Aldrig förr har vi sett palmer och berg ihop men det är en väldigt vacker kombination.
Dalarna mellan bergen var fulla med palmerna och det odlades massvis med min favorit, dadlar! 😋

Fint på våran väg mot M`Hamid.

Marockos natur 😍

Lunchpaus

Berg, plamer och lerbyar.

Kom fram till M´Hamid och hittade en mysig camping.
Fick en trevlig Österrikare till granne som gav oss en massa tips om vad vi skulle se och göra.
Så än en gång la vi om våra kommande bilplaner för våran resa norrut..hehe! 😂

Man träffar någon här och någon annan där också kör man dit näsan pekar hehe!
Ibland läser vi om någon camping på park4night som har fått bra recensioner också styr vi bilen dit i sista stund och ser vad som händer..
Vi har inga fasta planer och vi vet aldrig vart vi hamnar, det är det som är det stora äventyret och tjusningen i det hela. 💕

Vi slog oss ner i solen bland alla palmerna, njöt över att vara framme och öppnade en varsin öl och sjönk ner i våra brassestolar.

Älskade mattan framför bilen man fick låna på campingen i M`Hamid. 👍 😊

Kom en kille till campingen som erbjöd sig att ta oss med ut till öknen Erg Chigaga.
I och med att den asfalterade vägen tar slut i M´Hamid så behöver man en terrängbil som kan ta en de sista 5 milen till där öknen börjar.
För det skulle vi inte klara med våran Turbo Mcqueen.

Så vi bokade in oss på en tur med Mohammed där vi skulle spendera en natt i öknen.
Men först skulle vi ha en hel dag i M´Hamid där vi bara skulle slappade och göra ingenting. 😊
Dock så tog jag mig såklart en löparrunda och den var magisk! 🙌

Sprang 5km på en liten väg innan jag vände tillbaka samma håll som jag kommit.
Vägen slingrade sig fram och på båda sidor av vägen var det palmer, palmer och bara massa palmer!
Var så fridfullt att springa där och jag bara njöt. 🌴

Sprang förbi två små byar fulla med lerhus förutom moskèn då förstås som stod i mitten av byarna och glänste.
Annars var det bara fullt med palmer och lite sanddyner här och var. 😍

En löparrunda kantad med massa palmer. 🌴

Till eftermiddagen tog vi oss en liten tur i den lilla staden och tittade på allt liv och rörelse.
En snäll kille bjöd in oss i hans butik och slängde på oss turbaner hehe!
Han förstod rätt snabbt att vi inte var några kunder men var väldigt trevlig ändå.
Innan vi gick gav han Lisa ett fint armband med leoparder och Lisa tackade och blev glad.

Det är tur vi ska åka hem snart annars hade vi nog fått bygga ut bilen för att få plats med alla presenter Lisa får överallt och hela tiden haha!
Alla sticker åt henne grejer, ibland bara när vi går förbi någon. 😂

Ibland får hon flera grejer på en och samma dag!
Alla älskar den söta blåögda och blonda lilla flickan hehe! ❤️

Måste ändå påpeka det praktiska när man kan ha samma tygstycke till både turban..
..Och till klänning. 👍😂
Mysig kväll

Dagen efter var vi utvilade och redo för våran öken-trip!
Mohammed hämtade upp oss med sin bil på förmiddagen och vi styrde ut ur staden mot Erg Chigaga!

Medesamma vi kom utanför staden försvann vägarna och bilen guppade upp och ner beroende på hur mycket sand vi passerade.
Lisa tyckte det var väldigt kul att glida fram i sanden, påminner faktiskt lite om att åka bil i väldigt mycket snö..hehe!

Förstår inte hur Mohammed hittade fram då det var hjulspår lite här och där.
Antar att han kört där ett antal gånger förut..
Vi träffade faktiskt ett par från Frankrike några dagar senare som gett sig ut där med sin egna terräng-husbil och dom hade tydligen både kört fast och vilse.. hehe!
Skönt att vi var i säkra händer med Mohammed. 😄

Fint på våran färd mot Sahara, älskar dessa träd!
 Våran guide som heter Mohammed, precis som 99% av alla andra män i Marocko. 😂

Var ett fantastiskt vackert landskap som passerade utanför fönstret och efter ett bra tag stötte vi på två strutsar.
Förstod inte riktigt då Mohammed inte riktigt var hundra på sin engelska, men några kilometer bort var där ett hägn med ett tiotal strutsar som någon från Qatar ägde?

Om dessa två strutsar var vilda eller rymt från inhägnaden fattade vi aldrig..hehe! 😂
Men i vilket fall som helst var dom sjuuuuukt coola!
Jag har sett strutsar innan, men aldrig på så nära håll!

Strutsar på besök.

Mohammed gick ur bilen med lite bröd i handen och medesamma kom dom springandes fram till oss.
Alltså ett ord, SKITSTORA! Haha! 😂

Lisa vågade inte gå ur bilen men jag och Richard tog oss utanför och tittade med stora ögon på de mäktiga djuren.
Vi trodde det var lugnt i och med att Mohammed gick ut.
Men det hela slutade med att vi fick slänga oss in i bilen då dom blev lite väl närgångna när Mohammeds bröd var slut haha!

Brödsugen?

Kolla på mig och Mohammed så ser man hur stora strutsarna är är!

Bilrutorna där fram var nerrullade och Richard fick sig nästan en puss (läs käftsmäll) av den ena strutsen som var nära på att sticka in sitt huvudet genom rutan. 😂 😘
Men Mohammed tryckte gasen i botten och vi körde där ifrån..hehe!

Strutsarna sprang efter bilen ett tag och wow dom är så coola!
Påminner väldigt mycket om dinosaurier och ser riktigt mäktiga ut där dom kommer springandes.

Här blev Richard lite nervös med sitt nedvevade fönster.. Haha! Strutspuss? 😂😘
Titta på benen, jag tycker verkligen strutsar påminner om dinosaurier.

Fulla med skratt körde vi vidare och efter några mil kom vi fram till en oas.
Där visade Mohammed hur vattnet bubblade upp ur marken, rätt så märkligt faktiskt..
Naturen äro bra konstig. 😊

En bit där ifrån slog vi oss ner under ett träd och käkade lite lunch som Mohammeds fru hade lagat.
Sjuuuukt gott! 😋
En åsna kom förbi och ville smaka men den viftade Mohammed bort. 😂

Lunch-stopp

Efter maten fixade Mohammed en bädd av glöd och kokade lite te till oss.
Alltså denna te-procedur..
När man tror att en marockan är klar med att hälla teèt fram och tillbaka mellan kannan och glaset så kan jag tala om att han bara har börjat haha!
Fram och tillbaka i en evighet..hehe! 😂

När Mohammed äntligen var färdig frågade han om vi ville ha socker i, vi svarade att vi kunde ta lite.
Okej svarade han och stoppade i två stora block socker som motsvara ca 15st sockerbitar haha!
Vågar inte ens tänka på hur mycket han hade slängt i om vi tackat ja till hela mängden socker.. 😂
Blev sött men gott! 😂

Efter lunchen körde vi sista skumpiga biten till Erg Chigagas utkant.
Och där mina vänner, där var det..
SAHARA 🙌
Sand, sand och sand så långt ögat kan nå!
Var mäktigt att se sanddynerna resa sig framför oss där vi kom körandes.

Där har vi det, Sahara! 🙌

Tog oss en liten bit längs kanten på all sand och parkerade där vi skulle bo.
Ett boende som var omringat av härliga sanddyner.
Vi bara älskade det!

Lisa hade på något vis lyckas somna fast att bilturen var så skumpig så hon fick ligga kvar i bilen och sova ett tag.
Jag och Richard installerade oss i vårat tält och gick sedan upp på en terrass där vi blev serverade te.

Att sitta där och blicka ut över sanddynerna var härligt!
Det är så himla vackert!
Kullarna, färgerna, sanden, helt öde. 💛

I och med att Erg Chigaga ligger lite mer svårtillgängligt så är det inte lika många turister där, visst var där några men det var absolut ingen fara.

Här låg vårat camp omgiven av härliga sanddyner.
 Välkommen hem till oss. 😊

Te och kaka med utsikt.

Vi njöt av utsikten och vårat te men sen kunden jag bara inte hålla mig.
Hela min kropp skrek att jag var tvugnen att ge mig ut i havet av sand och utforska.
Så jag tog av mig mina skor och gav mig av ut i sanden på en liten promenad.
Lisa hade precis vaknat så hon och Richard stannade kvar och käkade upp resten av kakorna som fanns kvar. 😊

Jag hade riktat in mig på toppen på en stor dyna som jag hade suttit och tittat på när vi satt och drack te.
Men när jag närmade mig satt där redan två personer.
Jag kände att när vi ändå befinner oss i Sahara så behöver vi ju inte trängas på samma topp, jag kan ju faktiskt välja en annan. 😂

Tog mig lite längre bort där jag hittade en ännu högre topp som jag kände mig väldigt nöjd över.
Höll dock på att bränna fötterna av mig när jag skulle ta sista biten upp på den.
Sanden var varm att gå i men ingen direkt fara, men när jag kom upp på sidan på dynan som vette starkt mot solen så var sanden kokande!!

Jag fick panik och slängde av mig min ryggsäck och grävde fram mina flip flops på 2 röda sekunder haha!
Sååååå hett! 🔥

Väl uppe på toppen av dynan slängde jag av mig mina flip flops igen, slog mig ner och grävde ner fötterna djupt i sanden.
Detta var utsikten ut över Sahara, ännu en dröm som förvandlats till verklighet. 💛

Jag kan inte hålla mig och tar mig en liten solo-promenad ut i sanden. 😊

Underbart!

Det ända som gnagde lite var att det inte riktigt var sand så långt ögat kunde nå, inte på alla håll iallafall..
Rakt fram var det definitivt det, men på sidorna (om man tittade riiiiktigt noga) kunde man se en liten, liten bergskedja läääängst bort i horisonten.. 😂

Jag kunde ticka av besöket av Sahara på min bucketlist MEN någon gång i framtiden ska jag stå någonstanns i Sahara och snurra en 360° och bara se sand så lång ögat kan nå, på alla håll. 😂

Men att stå här var otroligt!
Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att det skulle vara sååååå vackert!
Otroligt med alla former och färger, som att stå i en perfekt vispad skål med grädde. 😍

Där nere ligger vårat camp.

Efter ha hoppat runder i sanden i 45min var jag tillbaka på campet hos Richard och Lisa.
Nu var det dax för solnedgång och att rida kamel.. 🤔

Detta med att rida kamel är något både jag och Richard tänkt fram och tillbaka på flera gånger om..
Är det rättvist mot kamelerna? Mår dom dåligt? Far dom illa? Gör vi dom illa..?
Många frågor har snurrat i huvudet och medesamma när Mohammed hemma på campingen föreslog att vi skulle rida kamel för att kolla solnedgången svarat vi snabbt och vant nej.

Men Lisa har tittat på kamelerna med kärlek i ögonen och bett om att få klappa och sagt att hon kanske vågar rida..
Det är väldigt fint då hon har blivit lite rädd för hästar efter sin första ridtur hemma hos farmor, där hästen var busig och hoppade till lite.

Vi skulle aldrig få för oss att rida häst här då sol, sand och värme inte känns som hästen rätta element.
Som tur var såg vi inga hästar där i öknen.
Men i Taghazout längs stränderna går dom fram och tillbaka hela dagarna med både stora och små hästar och försöker ragga kunder.
Det känns helt fel, stackars hästar ska inte vara så många timmar i solen på stranden och absolut inte bära (ursäkta mig) tjocka turister på ryggarna.
En kamel kan iallafall bära över hundra kilo, för det har jag kollat upp. 😊

Rätt eller fel så tog vi oss iallafall en tur med två kameler och Lisa älskade det!
Assis som hade de två kamelerna var väldigt snäll och lyfte upp den nyfikna och taggade Lisa på ryggen av kamelen Gul.
Våra två kameler hette Gul och Brun efter deras färger, lätt att komma ihåg. 😊

Åkturen varade i ungefär 15min, vilket kändes som en lagom tripp då det faktiskt inte är jättebekvämt att åka kamel, lagom för oss och förhoppningsvis lagom fär kamelerna.
Sen fick kamelerna ligga och vila medans vi andra klättrade upp på närmsta sandkulle och väntade på solnedgången.

Mot solnedgången med kamelen Gul.
Lisa älskade att rida kamel. 😍

Att se en solnedgång eller soluppgång i öknen är magiskt!
Inte själva solnedgången i sig utan hur färgerna på sanden och dynerna skiftar.
Så himla vackert!

Att sitta där i Sahara och kolla solnedgången med min familj var underbart och jag njöt av varje sekund.
Sen hade vi alla svårt att sitta helt still när där var så mycket rolig sand att hoppa och springa runder i haha!!
Världens bästa lekplats.. 😂

Framför allt Lisa studsade upp och ner i dynerna, förstår inte hur hennes små ben orkade springa så mycket i sanden för det är väldigt tungt ska jag tala om. 😂

I väntan på solnedgången. 😊

Världens bästa lekplats!

💛

I närheten där vi satt var där en sanddyna som var ännu högre än den som vi befann oss på.
Så familjen Ljungberg/Reimertz traskade över till den högre dynan och slog sig ner för att se ut över havet av sand som bjöd på bästa solnedgångs-showen. 😍

Vi bytte upp oss till en sanddyna som var ännu högre. 😊
 Tjorvan gillade öknen. 😍

Solnedgång ❤️

Dax att dra oss tillbaka efter att solen gått ner bakom dynerna.

När solen försvunnit ner bakom sanddynerna tog vi satts och sprang nerför den stora sanddynan tillbaka till Assis och Gul och Brun.
Jag var fortfarande lite osäker på det här med kamel och hade tänkt ta mig en promenad tillbaka.
Men kamelerna är jättehöga och Lisa kunde omöjligt åka själv då man får hålla i sig rejält när kamelen lutar i ned eller uppförsbacke.

Lisas ögon tindrade av lycka när vi åter igen stod vid kamelerna, så den lyckan kunde jag omöjligt ta ifrån det lilla flickebarnet..
Så upp på kamelerna igen också red vi den lilla biten tillbaka till vårat camp.

Några dagar senare sa Lisa -Det var ju dumt att vi åkte kamel i öknen..
Jaha? Svarade jag 🤔
Lisa -Jo för nu vill jag ju rida kamel igen.. 😍😂

Fler kamelturer blev det dock inte, och den lilla vi gjorde blev ett fint minne för oss alla.
Hoppas att Gul och Brun mår bra och också hade en bra kväll. ❤️
Tack!

När vi kom tillbaka var det nästan mörkt och boendet lystes upp av levande ljus på hela innergården, så mysigt!
Gick och tog på oss lite mer kläder och slog oss sedan ner vid ett bord på gården där under stjärnona och väntade på våran kvällsmat.

Kvällsmaten var supergod och vi åt alla med god aptit.
Jag måste faktiskt ta tillbaka dethär med att det marockanska köket suger haha! 😂

För efter att vi lämnade kusten bakom oss så har vi ätit fantastisk marockansk mat!
Vi har inte hittat så många resturanger med god mat, men så fort vi varit på camping där dom lagat mat till oss så har vi fått fantastiskt god hemmalagad marockans mat eller som här på denna turen, jättegott!

Efter kvällsmaten gjorde marockanerna upp en gigantisk eld och sjöng och spelade trummor.
Mysigt att sitta vid den varma elden under stjärnorna och lyssna på musik.
Marockanerna satt också inne på en hel del kluriga gåtor och i och med att det bara var vi och ett annat par där så fick vi verkligen tänka till. 😂
Dock så briljerade Richard och kom på dom flesta svaren, gåt-mästaren hehe!

Brasa och trummor.

Sen var klockan sent, runt 23.00.
Men vi tog iallafall våra två sovsäckar och vandrade ut en bit i sanddynerna för att komma iväg från ljuset från campet.
Sen la vi oss ner i sanden tätt tillsammans och låg där och tittade på den fantastiska stjärnhimlen.

Jag har ett fint minne efter ha gjort detsamma i öknen i norra Indien när jag var ung, och den stjärnhimlen var brutalt vacker då det inte fanns en lampa på mils avstånd (kändes det som iallafall 😄)

Denna stjärnhimlen här var också fantastisk men det lilla, lilla ljuset som kom från campet sabbade lite i kanterna på himlen.
Trots det så var det miljontals stjärnor vi kunde njuta av när vi låg där och kikade.
Ville så gärna visa Lisa ett stjärnfall då hon pratar mycket om rymden och just stjärnfall.

När vi var i Schweiz och satt ute om kvällarna så föll stjärnfallen hela tiden!
Det var så många!
Men nu var det färre, tror det beror på säsong, konstigt nog.. 🤔
Så denna kvällen såg vi "bara" 3st små rackare.

I Schweiz låg Lisa och sov när mörkret kom och här missade hon samtliga stjärnfall då dom kom snabbt, fort och kort hehe!
Hennes första stjärnfalls-upplevelse får helt enkelt bli en annan gång. 😄 💫

När klockan slog midnatt drog vi oss tillbaka till vårat tält och kröp ner i våra sänger och somnade fort efter en bra, kul och spännande dag.

Dagen efter var jag uppe i ottan för att inte missa soluppgången.
Dagen innan när vi varit ute i dynerna hade jag sett en gigantisk sanddyna en bit bort som bara sa -Challe kom hit och se på utsikten!! Haha! 😂
När jag berättade för våran guide att jag ville gå dit tyckte han inte att det var någon bra idé..

Jag förstod ingenting men sen kom det fram att han ville komma iväg tidigt på morgonen tillbaka hem, för han hade nya kunder som väntade i M`Hamid..
Lite dåligt att inte ta hand om sina nuvarande kunder innan man tar sig ann nya..
Där skar det sig lite mellan han och mig och jag fick surt traska till en annan lite mer närliggande dyna på morgonen.

En guide som inte låter mig bestiga den största dynan, är ingen bra guide i mina ögon, så där satte Mohammed sin sista potatis haha! 😂

Jag klev ut ur tältet på morgonen precis när man började kunna urskilja konturerna på sanddynerna och gav mig av.
Richard tyckte att jag ändå skulle trava iväg till den gigantiska sanddynan, för Mohammed vet ju inte ur snabb jag är.. 😂
Men jag vågade inte trotsa våran guide och tog mig till den näst högsta dynan istället.

Efter 25min av powerwalk i sanden kom jag fram och slog mig ner och tittade ännu en gång ut över det fantastiska sandhavet!
Denna morgonen var det inte en kotte ute och där satt jag på toppen av berget av sand och bara njöt, lugnt. tyst och harmoniskt.

Solen kom upp och jag lät benen flyga nerför sanddynerna på min väg tillbaka till campet.
Att springa nerför är en härlig känsla, man nästan studsar fram av alla sand under fötterna.
Kom tillbaka lagom till frukost och mötte upp med Richard och Lisa vid frukostbordet.

Morgon

Morgonpromenad och soluppgång. 😍
 Där är den gigantiska sanddynan som jag ville gå till. 😄

Efter frukost var det dax att lämna Erg Chigaga och åka tillbaka till M`Hamid.
Vi ångrade väldigt mycket att vi inte tagit en extra natt där ute i öknen.
Hade varit så kul och mysigt att bara hänga där en hel dag med lite vandring och sanddyne utsikt.
Även Lisa hade uppskattat det då hon bara älskade all sand. 😄
Men men nästa gång, då tar vi flera dagar där ute i den stillsamma öknen! 😊

Bilturen hem blev en rallyresa, märktes mycket väl på Mohammed att han var stressad över att komma tillbaka hem till sina nya kunder.
Jag och Richard blev irriterade på honom och det brast för mig när Lisa mådde så dåligt i bilen att vi fick stanna och hon spydde.

Hans kommentar var att hans dotter alltid spyr när hon åker bil..
Men Lisa spyr aldrig i bilen!
Vi kan åka de mest svängiga serpentinvägarna i bergen och medans jag sitter där grön i ansiktet så sitter Lisa och målar.

Men denna stressiga biltur upp och ner i sanden blev för mycket för Lisas lilla mage, och det var verkligen ett bevis på Mohammeds dåliga körning.
För dagen innan när vi åkte samma väg satt Lisa och sjöng och skrattade i baksätet..
Jag kan tala om att det inte blev någon dricks till guiden Mohammed..

Lite synd att avsluta våran ökentur på det viset när vi dagen innan haft en så himla bra dag..
Men men, man glömmer ofta det dåliga medans det bra ligger kvar som mysiga minnen. 😊
Efter några timmar var vi till Lisas stora glädje äntligen tillbaka i M`Hamid.

Måste ändå summera ökenupplevelsen som en toppengrej! 😍
WOW jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så vackert!
Tänkte mest på det som en cool grej.
Men det var både coolt, vackert och fantastiskt vackert, vilken natur!!

Tillbaka i M`Hamid vid våran fina bil packade vi in våra saker och drog vidare.
Vidare på nya äventyr och vidare till en annan del av Sahara, Erg Chebbi.
Men om det får ni veta mer om i nästa inlägg.. 😊

Puss och kram 💛

Jag avslutar med ett litet citat av Mr Bean som jag ramlade över på Atlas Studio. 😂🤣

Hur många gånger har man inte vaknat upp med denna känslan haha! 😂

Afrikas Hollywood, Ait Ben Haddou, Atlas Studio, Erg Chigaga, Essaouira, M`Hamid, Marocko, Marrakech, Quarzazate, Sahara,