MAROCKO

Tjohejsan allihopa och God jul på er! 🎅🏻
Nu tänkte jag ta och berätta om våran första tid här i det vackra landet Marocko.
Så tillbaka till där vi slutade förra gången. 😊

Vi vinkade hej då till Britta och Kjell och packade in oss i våran bil och körde mot Algeciras, det var nämligen där som vi skulle försöka ta en färja över till Afrika.
När vi gav oss av var det redan eftermiddag så när vi väl kom fram till Algeciras var det sent och vi checkade in i en lägenhet och tog kvällen.
Var skönt att sova inne då vädret regnade och ruskade.
Det blev en film och spelkväll innan vi sa godnatt och kröp ner i sängen.

Dagen efter var vi iväg rätt så tidigt för att köpa båtbiljetter och inhandla lite mat som vi inte trodde skulle gå att hitta i Marocko.
Och wolla wolla än så länge flöt allt på och vi fick väldigt smidigt köpt våra båtbiljetter.

Vi hade båda en känsla av att detta inte skulle gå vägen.
Vi var hiskeligt sugna på Marocko, men vi visste inte om vi hade alla papper och dokument som krävdes för att köra in med bilen i landet.
Eller rättare sagt, vi visste att vi inte hade det.. 😂

Men vi kom på båten och vi hann inte mer än att ta en tur upp på däck för att se Gibraltar segla förbi, svälja en varsin yoghurt och några frallor innan det var dax att trippa ner till vår bil på bildäck igen.
En timme ute på havet var allt som behövdes för att byta Europa mot Afrika.
Heeeeej Afrika! 🐪 ☀️

Nu kanske ni tror precis som vi gjorde, att när vi steg av båten då skulle befinna oss i Marocko..
Men icke, tydligen så har Spanien en liten pytte mini-bit med land där i Afrika, så när vi rullade av färjan så kanske vi hade bytt Europa mot Afrika men vi var fortfarande kvar i Spanien. 😂
Man lär sig alltid något nytt. 💡😄

Flamenco-tjejen redo för Afrika.
 Nu drar vi moooooot Marocko!
Jag är så fascinerad hur dom lyckas med att lasta och lasta av alla dessa stora färjor utan att blanda ihop alla cointainers.
 Hej då Europa..
 Gibraltar där borta i horisonten.

Vi rullade av färjan och körde några kilometer innan vi kom fram till gränsen till Marocko.
Nu var frågan skulle vi komma in i landet eller skulle vi få vända tillbaka redan samma dag som vi klivit iland i Afrika..
Ja det var bara till att rycka plåstret och ta reda på svaret..
Bara att det var världens seeeegaste och fastklibbade plåster i form av en bilkö på 2.5tim fram till passkontrollen. 🥱

Lisa somnade, jag fick ont i huvudet av alla hundratals bilar som köade med motorn igång, det gick inte att ha stängda rutor för Afrika bjöd på sol och värme.
Alla var smått irriterade över den långsamma gränsen och lite då och då la sig alla på sina tutor, precis som att dom trodde att det skulle gå snabbare då. 🤔😂
Vi tutade såklart inte, vi är ändå svenskar, och vi svenskar tutar inte såvida inte någon håller på att dö..
Så japp det var redan kulturkrockar.  😂

Till sist var det ändå våran tur och efter att vi visat våra pass fyra eller fem gånger till olika viktiga personer så kom vi igenom och vi rullade glada och lyckliga in i Marocko! 🇲🇦
Yes vi klarade det!

Våran plan var att bila direkt ner till Taghazout där vi varit förut, det skulle ta en 10timmar i bilen dit.
Vi hade tänkt att avverka ungefär halva biten denna dagen men det var innan vi visste att vi skulle behöva stå i en bilkö i 2.5tim.
Så istället för att bränna på så körde vi bara någon timme tills vi helt plötsligt passerade en camping.
Jackpott den tar vi!

I och med att vi inte hade något wifi här i Marocko och inte kunde kolla våran kära app Park4night, så tyckte vi det var lika bra att slå till nu när vi ramlade rätt över en camping på våra väg söderut.

Det var samma här som i Montenegro, ingen wifi, och det förstod vi efter att vi bränt på med Waka Waka (This time for Africa) med Shakira på högsta volym för att fira våran ankomst till Afrika.
För efter låtens slut fick Richard ett litet sms som berättade att han nått sitt maxsaldo på 600spänn..
Oooobs, det blev en dyr historia att lyssna på Shakira, men det var det värt, blev en mäktig start på vårat Afrika-äventyr haha! 😂

Checkade in på campingen och fällde upp vårat taktält för första gången på 16dagar.
Måste säga att vi inte var så sugna på att bo i bilen när vi checkade ut efter sista natten i Nerja.
Man blir snabbt bekväm av sig..
Men nu när vi parkerade våran bil och slog upp vårat tält kändes det såååå bra, vi riktigt njöt av att äntligen vara tillbaka i våran bil.
Tror vi glömt av hur mysigt det är! 💜
Sen är det klart att temperaturen gjorde sitt till myset, nu när den hoppat upp några steg på termometern, gott.

Vi hade en go kväll där och Lisa var lycklig över campingens alla vilda djur (i plast) som hon hela tiden ville gå och besöka.
Tror någon kommer uppskatta den dagen som vi tar med henne på en riktig safari, nästa gång när resan går ännu längre söderut i Afrika. 😉
Men just här och nu var Lisa överlycklig över att klappa de stora mäktiga plastdjuren, och det kan man ju faktiskt inte göra med de riktiga, klappa alltså..hehe!

Den spanska delen i Afrika.
 Tillbaka i myset i bilen efter 16 nätter i olika lägenheter.
 Lisa gillade campingens plastdjur. 😊
💜

Dagen efter blev en riktig bildag där vi tog oss 5tim till en camping i Marrakech.
Fantastiskt kul att susa fram på vägarna och titta ut på naturen och allt som händer längs med vägen och byarna som vi passerade.
Allt är annorlunda och kul!
Vi märkte att vi bytt Europa mot Afrika när alla bilar började bli lastade på höjden istället för på längden.. 😂

Vi stötte på en lastbil som var lastad till max både när det gällde höjd OCH bredd..haha!
Både jag och Richard blundade när den lilla men fullt lastade lastbilen närmade sig en viadukt..
Kan säga att bilen inte hade många centimeter till godo när den swischade under bron med sin last.
Det var med en skräckblandad förtjusning som jag och Richard pustade ut efter att den ”lilla” lastbilen passerat viadukten..haha!

Vad är det?!!!! 😂🤣
Man vet att man bytt Europa mot Afrika när dom börjar lasta på höjden istället för på längden..haha!

Tog inte många minuter innan vi körde om en annan lastbil lastad med kossor, vilket i och för sig inte är så konstigt.
Det som var konstigt var att där satt en man PÅ taket av lastbilen!
Där satt han i godan ro och filosoferade, mitt i farten lite sisådär på en motorväg liksom.. hehe! 😅
Annars stötte vi väl på en och en annan kamel innan vi till sist körde in på den lilla campingen i Marrakech. 😊

Några kilometer senare körd vi om detta ekipaget med en man på taket, mitt på motorvägen.. Inget konstigt? hehe! 😅

Dagen efter körde vi de tre sista timmarna till Taghazout.
Egentligen var jag väldigt sugen på att ta ett besök i medinan i Marrakech, vi har varit där två gånger innan och det är helt fantastiskt att virra runder och gå vilse i alla de små gränderna som liknar en gigantisk labyrint.

Men trots att vi var så nära, tror bara vi hade 20-25min in, så sa både kroppen och knoppen nej.
Efter alla äventyr ville vi bara till Taghazout och slappa, sola och surfa.
Tror nog att det blir ett litet besök i Marrakech på våran väg tillbaka norrut igen, då har vi förhoppningsvis alla energidepåer åter igen maxade! 😊

Men denna dagen tog vi oss de tre sista timmarna till Taghazout och körde den vackra bilvägen över Atlasbergen.
De tre timmarna var som en fröjd för ögat.
Marockos natur är i en underbar färgskala som går i gult, vitt, rött och brunt.
Är man ute runt solnedgången så fylls färgerna av en intensiv gul färg så det ser ut som att landskapet brinner!
Jag bara älskar det!
Torrt, dammigt och vackert!

Marocko 🇲🇦

Vi kör över de vackra Atlasbergen.
  Naturens färger.. 😍

När vi kom fram till Taghazout kände vi igen oss, även om det blivit lite mer turister än innan, men själva kärnan i staden var sig ändå hyfsat lik.
Värre var det med utkanten som nu var full med lyxhotell efter lyxhotell.
Vet inte hur många lyxhotell dom byggt på raken efter varandra!
Så är det någon som är sugen på att åka till Taghazout så är det minsann läge att göra det nu innan hela Taghazout blir charter-bombat! 🤮

Förstår inte varför dom hela tiden ska förstöra alla vackra platser med dessa groteska stora lyxområden.
Spelar liksom ingen roll om man är i Indonesien, Marocko eller Indien, där dessa stora hemskheter byggs ser till sist alla platser likadana ut..
All kultur och olikheter försvinner in i stora lyxkomplex med raka väggar, vita dukar och kant-klippta gräsmattor.
Tråkigt!
Vem planterar ens en gräsmatta i ett ökenlandskap som Marocko?!
Ännu mer idiotiskt är ju den nya golfbanan som vi brummade förbi..
Hur mycket vatten går det inte åt för att hålla dessa grässtrån gröna, heeeeelt sjukt om jag får säga mitt!

Men som sagt, lyxkomplexen höll sig fortfarande en bit utanför Taghazout tack och lov, och vi slog oss glada ner på en resturang för en bit mat.
Första tanken var att fira våran långa resa hit med en bira, men nej, just det, här i Marocko är det rätt torrt med alkohol så det fick bli en varsin milkshake som vi skålade in våran ankomst med.
Gott gott!
Nu bytte vi ölen mot mint-te och fick hålla till godo med våra slattar som vi hade kvar i bilen..hehe!

Äntligen framme!
Vi skålar i milkshake över våran ankomst.
Taghazout

Med magarna fulla gick vi på jakt för att hitta den perfekta lägenheten.
Vi behövde en riktigt bra lägenhet för att fira både Lisas 5års-dag och den kommande julafton.
Eftersom vi bott väldigt bra de tre gånger vi varit här förut hade vi rätt så stora förväntningar.
Hittade några snubbar som tog sig ann oss också började lägenhetsvisningarna..
Tror vi betade av en 10st lägenheter, den ena värre än den andra, den ena med hål i golvet och den andra med dödsliknande trappor.. 😂

Haha! Nä alla var inte så dåliga, men som sagt vi hade höga krav.
Havsutsikt var ett måste! 😊
Och till sist fann vi den, ”våran” lägenhet!
Drömmen!

Lagom stor, ljus och fin , bra kök, go balkong och väääääärldens havsutsikt!
Det var första parkett till solnedgången, 7st trappsteg ner till stranden och ibland t.o.m surf precis utanför.
Jackpott!
Vi bokade in oss för 16st nätter med detsamma! 👍

Nöjda och glada letade vi upp en camping lite utanför Taghazout för att göra sista natten innan incheckningen för lägenheten.
Även på campingen var det havsutsikt och solnedgång som gällde, så vi slog oss ner på första parkett och njöt över att vara på plats, nu skulle vi slå oss ner och rota oss här i Taghazout, iallafall över julen. 😊

På camping lite utanför Taghazout.

Härligt

Dagen efter blev det inflyttning i lägenheten och en massa fix.
Vi hade ju endast 7st trappsteg ner till havet, men då huset ligger i en backe så hade vi 75st trappsteg upp till gatan och bilen..
Blev lite extra motion den dagen då vi konkade ner allt från bilen som vi kunde tänkas behöva.

Käkade ute på en resturang vid havet och njöt över att matpriserna för första gången passade våran husbils-budget..hehe!
Så gött att bara slå sig till bords och slippa laga mat.
Även om vi kockade en hel del i lägenheten, ibland är det bara gött att vara hemma och slappa och slippa gå ut.. 😄
Bara sitta på balkongen och käka i mjukis-shorts.. 😊
Ilands-problem haha!
Men vi tyckte det var väldigt skönt att iallafall själva kunna avgöra om vi ville laga mat eller köpa färdigt.

Första kvällen hoppade Richard i och surfade och jag och Lisa lekte på stranden.
Helt plötsligt där jag står med mina fötter i havet, kommer en skrattandes nakenfis springandes.
Då har Lisa slängt av sig alla sina kläder och kommer i full galopp och slänger sig i havet.
Det kändes som världens lyckligaste lilla Fia. 😍
Underbart!

Vi kollade in Taghazout i väntan på att få checka in i våran lägenhet.

Många gosiga hundar här.

Lunch

Dagen efter var det dax att fixa julen.
Så den morgonen tog jag och Lisa allt juligt och glittrigt som vi kunde hitta och julpyntade hela lägenheten. 🌟
Med julmusiken på högsta volym växte julpyntet fram längs med väggar och bord.
Limmade tillbaka topp-stjärnan på vår lilla julgran som visst råkat ramla av på våran resa hit.. hehe!
Men med stjärnan åter i topp och med pyntet utspritt stod jag och Lisa och beskådade våran jul-lägenhet med väldigt nöjda miner. 😂

Jag och Lisa julpyntar lägenheten. 🎅🏻

Dagarna som följde innehöll samma aktiviteter, det var mys-morgnar med julkalendern och tända ljus, det var goa löparrundor, det var bra och dåligt surf, det var bad och lek på stranden, bok-läsning, knepiga sudukon och en massa sol!

Var så skönt att åter igen känna solen värma!
Första kvällen i norra Marocko var det lite mulet, men efter det har vi bara haft klarblå himmel med en skinande gul sol. ☀️
Helt fantastiskt!

Jag tar mig ett morgon-dopp efter löparrunda.
 Godmorgon! Frukost i morgon-solen. ☀️
Bara äääääälskade våran balkong! 😍

Här surfar vi "Devils rock".

Där står vår lilla bil parkerad.
✌️😊
 Ett härligt glädje-hopp i Taghazout!
Undrar om dom ligger och funderar på om det är dax att byta jobb.. 😍 Eller är det en chill dag på jobbet.. 🤔
 Uuuuunderbart!
Massa härliga solnedgångar från balkongen. 😍
Här bor vi 👍

Kolla in denna solnedgången, galet fint!
Kvällsmat och solnedgång.

Den 13 decemeber hade vi mysig luciamorgon.
Svt är bjussiga och många av deras program på play-kanalen går att även se här i Marocko.
Tidigt på morgonen kröp vi ur våran säng och slog oss ner i soffan och tittade på luciafirandet från Kalmar.
Riktigt fint och väldigt bra måste jag säga.
Blir på något vis lite extra speciellt att kika på lucian härifrån och Lisa satt helt still, åtminstone första halvtimmen iallafall. 😂

Mysig Lucia-morgon med luciafirande på Svt-play.

En förmiddag tog vi oss en tur upp till en nybyggd skatepark här i Taghazout.
Var till att klättra uppför en gigantisk lång uppförsbacke, en aning svettigt men som belönades med världens utsikt när vi väl kom upp.
Här kunde man se ut över hela Taghazout och det blå havet bredde fint ut sig nedanför oss.
Otroligt vackert!

På morgon-promenad
På väg upp för att kolla den nya skateparken.

Skateparken
 Ooootrolig utsikt!

Där nere i den längan av hus låg våran lägenhet.
 Dax att gå ner igen..
 Taghazout

En annan dag drog vi på en liten utflykt upp i bergen.
Nu skulle här utforskas och kanske t.o.m vandras ifall vi hittade något bra.
Drog en mil längs kusten innan vi svängde av i en by och styrde bilen upp i bergen.

Men i mitten av byn tryckte Richard på bromsen då där var ett litet gäng med vildsvin!
Mitt på blanka ljusa dagen stod dom där och käkade sopor, lite konstigt ändå, eller?
Jag trodde vildsvin var aktiva på natten och att dom var en aning aggressiva..
Vi fotade vildsvinen från bilen, på behörigt avstånd, för att ändå vara på den säkra sidan. 😄

Vi stötte på vildsvin mitt i en liten stad.

Efter vildsvins-safarin drog vi vidare ut i bergen.
Var hur fint som helst, passerade några små byar där invånarna vinkade och hejade och kollade på oss med stora ögon.
Är så roligt att susa fram och få se vardagslivet.
Man skulle vilja veta vad den lilla flickan hittar på, eller vart mannen med kryckor som rider på sin åsna är på väg någonstans, eller varför det står 15st åsnor parkerade utanför ett litet hus eller vad det står för poäng i fotbollsmatchen vi körde förbi.. 😊
Jag undrar vad dom lever på där ute i bergen, då det bara är torrt, dammigt och kalt, inte en gnutta vatten så långt ögat kan nå..

Efter ha kört runt i bergen ett bra tag och kommit fram till att det såg precis likadant ut efter varje kurva och överallt så vände vi och åkte åter igen tillbaka till havet för lite lunch-paus.

På biltur i bergen.

Underbara färger 😍

Chauförren tar en paus. 😊

Torrt men vackert.
 Den lilla staden där vildsvinen härjade..
 Färg-glatt
Lunch-time

Är väldigt kul att susa fram längs med vägarna här.
Vi har 30min i bilen till en strand som heter Tamri som vi besöker rätt så ofta.
Vägen är otrolig i sig då den går längs med havet hela vägen och marken och bergen är täckta av tusentals vackra kaktusar som växer i den gula sanden.
Men det är inte bara naturen som bjuder på skådespel utan på en och samma dag kan man se både åsnor, kameler och getter som klättrar i träd.
Heeeelt underbart!

Kameler längs med vägen till Tamri.

Söta! 😍

En mindre rolig djurupplevelse fick Lisa en kväll när vi var på stranden Tamri.
Jag var ute och surfade och helt plötsligt både ser och hör jag en väldigt lessen Lisa i Richards famn.
Jag åker in och då visar det sig att Lisa har trampat på något när hon och Richard badade och hade som allra roligast.
Foten är helt svullen och Lisa är otröstlig och gråter mer än vanligt.

Vi packar ihop oss och tar med Lisa till parkeringen för att höra med marockanerna och få deras lokala expertis.
Vi misstänkte att Lisa hade trampat på en jellyfish som gömmer sig under sanden på bottnen men vi ville ändå höra med de lokala experterna för att vara på den säkra sidan.

Alla var väldigt snälla och hjälpsamma och dom bekräftade det som vi redan trodde, att Lisa hade trampat på en jellyfish.
Helt ofarligt, men gör väldigt ont.
Sigge trampade på en rackare när vi var i Portugal och nu hade Lisa tydligen lyckats med att platta till ytterligare en jellyfish, fast här i det marockanska havet.

Stackars liten, ja både Lisa och fisken faktiskt..hehe!
Lisa fick iallafall en stor milkshake som plåster på såret och med den i magen och ett stort enhörnings-plåster på foten så var hon åter igen bra! 😊
Hoppas jellyfishen också fick något extra gott till kvällsmat. 😂

På vår väg mot Tamri.
Redo fär strand och surf. 👍
Tamri Beach
Lisa och Richard på promenad med mjukis-Julia och mjukis-Fluffy-Rosa. 😂
Jag får mig en lycka-till-puss 😘

Kvällen på Tamri

På väg tillbaka till Taghazout.

Den 20 december gjorde vi något väldigt kul!
Det var onsdag och vi hade fått reda på att det varje onsdag hålls marknad i grannstaden till Taghazout.
Gå på marknad är ju väldigt skojigt så vi hoppade in i bilen och åkte dit.
Men när vi kom till platsen vart marknaden skulle vara så var det väldigt folktomt..
Hmm, kanske dom har slutat med marknaden.

Vi bestämde oss ändå för att parkera och strosa lite i staden som är noll turistig, kul att gå runder där och titta på allt annorlunda kaos.
Men precis när vi parkerat kom det fram en parkeringsvakt som med sina händer och gester fick oss att förstå att marknaden nu hade flyttat längre in i staden till en ny plats.
Vi tackade och bugade för informationen och körde dit redo för marknad.

Vi parkerade åter igen bilen, mannen sa att det kostade 5 eller 10kr att parkera, vi fick ge vad vi ville..
Han fick en tia för då visste vi att Turbo McQueen skulle stå i riktigt tryggt förvar haha!

Vi travade över vägen och tog oss in under alla presseningar och parasol.
Alltså det var helt underbart att ströva runder där, vilken upplevelse!
Det var kläder, prylar och allt möjligt.
Men fram för allt så var det fullt av grönsaker, frukter, kryddor, nötter, dadlar, oliver och vart man än vände sig kändes det som att säljaren sträckte fram ett smakprov.
Vilken smakupplevelse!

Mannen med de härliga granatäpplena fyllde våra händer med klyftor som var fulla med små söta härliga granatkärnor.
Samma man bröt 5 secunder senare en oskalad apelsin i två delar och sträckte fram till oss.
Apelsinsaften rann mellan våra fingrar när vi smaskade i oss av den gula härliga apelsinen.
Köpte de goda granatäpplena och bestämde oss för att slå till på clementinerna med de dinglande färska gröna bladen, 7kr för ett kilo, mycket överkomligt..hehe!

Gick vidare till högarna av dadlar och killen sträckte fram en sked med de godaste dadlarna jag någonsin ätit!
Såååå goda, så en påse dadlar fick det bli!
Fyllde på med goda oliver, nötter, majskolvar, stora rädisor, morötter och en massa andra grönsaker.
6st mogna avokados fick vi för 16kr, helt okej haha!

När vi hade gått ett varv på marknaden dinglade det fullt med påsar i våra händer.
Att gå runt där och provsmaka, handla och se alla människor i sina färgglada kläder, höra hur dom skrek ut sina varor i mikrofoner, se småkillarna tjäna sig en slant när dom tog någons alla inköp i sina små vagnar var en riktigt kul upplevelse.

Alla människorna här verkar så avslappnade och det är en sådan värme som utstrålar från alla, långt ifrån vi svenskar som inte vill sitta bredvid någon på bussen. 😂
Marknaden var bara ett stort härligt och varmt virrvarr av människor och smakupplevelser.

Det finns så mycket fantastiskt gott i naturen att jag egentligen inte kan förstå varför vi stoppar i oss så mycket sött med en massa färgämne och skit i.
Att frossa i söta dadlar och naturella kashewnötter och nykokta majskolvar är såååå mycket bättre och tusen gånge godare!

På marknad i grannstaden Aourir.

Vi köpte på oss en massa härliga grönsaker, frukter och gott! 😋

Lisa gillade granatäpplena.
 Underbart!! 💛

Bara till att vraka och välja och provsmaka.. 😍

Doften när man gick förbi detta berget, mmmmmm..
Världens godaste dadlar!

När vi kände oss färdiga med våra inköp slog vi oss ner under en pressening och beställde in en varsin mint-te.
Denna mint-te hamnade dock inte i kategorin med de naturligt sötade sakerna..hehe!
På brickan man fick till sin lilla kanna te låg ett block bitsocker som var som ca 10st småbitar, om det ens räckte haha!
Så tjoff i med myntan och tjoff i med sockret och wolla, Marockanskt mint-te!
Sötchock! 😂
Man skulle tydligen hälla upp ett glas, hälla tillbaka det i kannan och sedan hälla upp på nytt glas, det visade den snälla mannen som hade det lilla kaféet.
Satt där och drack te och spanade på allt som hände på marknaden.
Lisa tyckte det var väldigt spännande att sitta där och hon slurpade i sig sitt te som tydligen var i damens smak hehe!

Innan vi lämnade marknaden bakom oss fick jag inhandlat mig ett kamelörhänge att hänga i mitt ena öra som ett minne av vår resa. 🐪😊
Vi hann inte mer än att hoppa in i bilen innan vi hade bestämt att ge marknaden ännu ett besök kommande onsdag eller souken som dom säger här.
Att gå där och smaka av alla färgglada godheter som sträcktes fram var bara det bästa! 😍

Kan säga att det den kvällen blev hemma-lagad kvällsmat, Richard gjorde en fantastik wok av alla färska grönsaker. 😋

Te-paus 🫖

Lisa gillade mint-teet.
 Spännande att sitta här och titta ut på allt annorlunda.. 😊
 Dax att dra vidare..
 Efter marknaden blev det lunch ute vid kusten. Staden med marknaden där i bakgrunden.
 Richard kvälls-surfar, jag och Lisa kollar solnedgång och smaskar på marknads-inköpen. 😘

Sen kom äntligen den dagen som Lisa frågat efter dom senaste 10månaderna haha!
Lisas 5års-dag! 🎈

Tjorvan vaknade tidigt och fick låtsas sova när jag och Richard äntligen kom in och sjöng happy birthday för henne, precis som hon önskat. 😊
Sen följde en helt fantastisk dag!
Lisas ögon började lysa redan på morgonen när hon fick sina paket och dom slutade inte lysa på hela dagen.

Hon fick en liten kassa-apparat i trä med tillhörande pengar och betalkort samt ett litet sett med te-koppar, en hamburgare och ett glass-sett.
Hon sken även som en sol när hon öppnade paketet med barnsmink, som hon önskat sig detta hehe!
Och lyckan var total när hon fick sina pyssel-grejer till att göra en glitterglobe, precis som i tv-programmet Gabbys dockskåp. 😂

Så hela förmiddagen blev det resturang-lek, pyssel och sminkstudio och där i mellan kast med liten ballong haha!
Hennes sminktalanger må vara bättre än mina obefintliga, men jag och Richard valde ändå solglasögon när vi skulle gå ut och äta lunch.. haha!
Mest för att framhäva (läs dölja) dom fina sminkningarna Lisa så snällt gett oss haha! 😂

Äntligen kom födelsedagen. 😍
5År 🎊 💜
Vi lekte resturang hela morgonen med den nya trä-servisen. 😊
Även nya sminket skulle provas och morsan är ute på okänt vatten haha! 😂
Men Lisa blev iallafall nöjd. 😍
Jag och Richard blev också ompysslade.. 😄

Lite läppglans till pappa.. 😄
Lisa var grym på att sminka, men jag och Richard valde ändå att bära solglasögon när vi gick ut för att käka lunch.. haha! 😂
Kalasdag! 😊
Vi alla blev sååååå fina. 😄
Glitterglobes i görning.
Första färdig. 👍
Snygga!

Efter lunchen fick Lisa välja lekplats eller bada i pool.
Valet föll på poolen och vi åkte till campingen vi spenderat en natt på innan vi checkade in i våran lägenhet.
Vi hade inte kollat poolen då, men vi visste att dom skulle ha en.
Och det hade dom så vi bytte glatt om till badkläder och hoppade i.
Eller hoppade och hoppade, mer långsamt plågade oss i då det visade sig att poolen var iskall haha! 😬😂

Blev kanske inget jättelångt poolbad, men vi lekte sisten i är en rutten palm (Lisas idé), sisten i är en bajskorv (min idé) 😂,  så det blev några dopp innan vi köpte glass och satte oss i solen.

Bad i iskall pool. 😂
Fin utsikt från poolen.

Dagen avslutades med tårta där ljusen hela tiden blåstes ut av den lilla vinden som kom.
Tog ett tag innan jag till sist fick till ett ljus som brann tillräckligt länge för att Lisa skulle kunna blåsa ut det hehe!
Till kvällsmat blev det pannkakor med nutella, Lisas val. 😂

Dagen avslutades med ännu mer resturanglek, där Lisa serverade mint-te och tog betalt i kassan som en riktig kassörska, även om man ibland gick plus på pengar efter att man fått fler euro tillbaka än vad man betalt haha!
Härligt! 😂

Blås innan vinden gör det! 😂
Tårta och en nöjd 5åring. 😍

Blev en riktigt kanondag där både Lisa, jag och Richard hade riktigt kul!
Lill-loppan var så glad hela dagen! 💛
Stora tjejen nu, 5år!
Var en mycket nöjd 5åring som gick och la sig den kvällen.

Men innan Lisa gick och la sig så riggade vi min mobiltelefon riktigt ordentligt.
Vi hade nämligen pratat om att försöka fånga jultomten på film!
Så nu hjälpte Lisa mig att sätta den på bästa stället för bästa chans till att lyckas fånga tomten på bild. 😂
Mycket nöjda över våran placering gick Lisa och la sig redo för julafton! 🎄

Så fort som Lisa somnat filmade Richard mig, halvtaskigt utklädd till tomte.
Men med väldigt mörk belysning och en liten bit ifrån, så såg det precis ut som självaste tomten kom med sin lykta och lämnade några julklappar till en snäll Lisa.

Så löste vi problemet med att inte ha någon tomtedräkt med oss här i Marocko och filmen blev såååå bra.
Så även jag och Richard kröp till kojs väldigt nöjda. 😂

Klicka här nedanför på denna länkan om ni vill se den Marockanska Challe-tomten haha! 😂👍

Så var det då äntligen dax för julafton! 🎅🏻

Lisa vaknade tidigt som vanligt och hoppade upp ur sängen.
Jag hade ändå lyckats med att vakna några minuter tidigare än lill-tjejen och var uppe och tände massvis med stearinljus överallt för att få till den där juliga känslan.

Dröjde inte länge innan Lisa hittade sina julklappar på bordet och frågade -Vad är det?! 🤩
Jo då det var ju Lisas paket, så då hade ju tomten vart här!!
Med detsamma sprang vi fram och kollade mobilen och Lisa kollade storögt på hur tomten klev in i våran lägenhet på filmen.
Jackpott! 😃

Någon minut efter att vi kollat tomte-filmen sprang Lisa fram till dörren och hittade tomteluvan som jag och Richard hade riggat i gallret utanför dörren.
-KOLLA KOLLA Tomten har tappat sin tomteluva!! Skrek Lisa av förtjusning! 😊

Det blev en väldigt mysig julmorgon som följdes av sista avsnittet på julkalendern och julklappsöppning.
Lisa fick en ny målarbok, pärlor, ett diadem och en fin liten mjukis-vovve.
Richard fick en Johnnys senap som jag kommit över i svenske-butiken i Nerja, och jag fick ett tygfodral till min surfingbräda så jag ska slippa all sand i bilen! 👍
Alla var vi nöjda och glada! 😊

Mysig julmorgon 🎅
Och tomten hade varit där med julklappar.. 😊
Sista avsnittet på julkalendern.
Grötfrukost i min nya juletröja. 😄

Sen tog vi (som i vanlig ordning på julafton) en löparrunda ihop alla tre.
Det ovanliga med denna julaftonen var väl att vi alla tog ett bad i havet efteråt. 😄
Det brukar vi inte göra i Sverige..hehe!
Sen blev det tyvärr ingen julmat men iallafall ett restaurangbesök och lite spel vid havet.

Som havet glittrade på julaftons-morgon.
På löparrunda allihop, och den nya hunden Julia är med.
Spel och jul-lunch vid havet.
Julfin med sitt nya diadem. 😍

När vi kom tillbaka hem var vi väldigt spända, skulle det gå att se kalle Anka kl 15.00?
Vi satt spända i soffan och programmet gick på och David Batra välkomnade oss till rutan och tände sitt ljus med bravur!
Vi klappade alla händerna när Kalle Anka gick igång och Lisa ropade -Titta, Tingeling!!

Men sen bröts det.. tyvärr..
Vi fick googlat upp lite klipp på YouTube vilket Lisa var mycket nöjd över!
Hon pratade om Baloo i djungelboken i flera dagar efteråt. 😍

Efter Kalle Anka var vi alla lite trötta, precis som i vanlig ordning haha!
Vi märkte att Lisa var precis på gränsen till att få ett sammanbrott då flickebarnet var heeeeelt slut efter gårdagen med födelsedagen och allt stojandes.
Så med mycket övertalning och en hel del tur lyckades vi få Lisa till att somna en stund, puh det hade inte blivit en så trevlig fortsättning på den julaftonen annars..hehe!

Jag och Richard slog oss ner på tu man hand ute på våran balkong och unnade oss de två sista ölen, hade egentligen tänkt spara dom till nyårsafton..
Men vad sjutton, solen sken, Lisa sov och det var julafton.
En kall öl i den stunden var underbart! 🍻🎅🏻❤️

En jul-öl i solen medans lill-loppan tar en behövlig powernap. 🍻

När Lisa väl vaknade luktade det glögg i hela lägenheten.
Glöggen hällde vi på en termos också packade vi ner den och våran enda lilla 33cl julmust i väskan och drog upp till skateparken för att titta på solnedgången.

Vi var lite sena iväg men snabba som vi är hann vi upp för att se solen gå ner i havet.
Vi skålade i glögg och julmust!
Lisa svepte hela julmusten i ett naffs och var nu en pigg och go 5åring efter både powernap och läsk. 😄

Solnedgång, glögg och julmust. 😋

Dagen var inte slut där..
Nu blev det julmiddag i form av våran favorit, Vietnamesiska vårrullar!
Med tända ljus njöt vi av middagen.

Dagen avslutades med dans runt våran mini-julgran 🎄.
Vet inte vem som tyckte det var roligast, jag och Richard eller Lisa haha!
Men med en  Spotify-dansa-runt-granen-lista på högsta volym svängde vi våra lurviga runt den blinkande granen.
Blev både "Räven raskar över isen", "Morsgrisar är vi allihopa" "Prästens lilla kråka"och självklart så avslutade vi med en rejäl raket. 😄

Svettiga efter dansen slog vi oss ner i soffan, hällde upp massvis med godis, chips och choklad också somnade vi till en riktigt kass film haha!
Bra avslut på en fin dag! ❤️

Inga köttbullar men våran favorit Vietnamesiska vårrullar till kvällsmat.
Kvällen avslutades med film, godis och soffmys.

Jag är så glad över att både födelsedag och julafton blev så lyckat!
En annorlunda jul med sol, värme och kaktusar. 😄 🌵☀️

Två dagar senare var det dax att checka ut från våran lägenhet.
16st nätter hade redan passerat och vi flyttade åter igen ut i våran bil.
Jag hade lite ångest över att bära upp alla grejerna som vi lyckats släpa ner till lägenheten, uppför alla trapporna upp till bilen igen.
Men det hade jag inte behövt ha då Richard tog alla vändorna i trapporna, jag satte bara fram allt lite fint innanför dörren också sprang Richard.
Vilken kämpe! 💪😊

Innan vi checkade ut hann jag också med att ta en löparrunda.
Jag sprang längs med den nya cykelbanan som dom byggt utanför staden.
Jag var mitt uppe i mina löpar-tankar när jag helt plötsligt höll på att springa rätt in i en kamel som stod där mitt på cykelbanan haha!

Jag tvärbromsade och flög över till andra sidan gatan på en halv sekund hehe!
Känns som att det bara är i Marocko som man riskerar att krocka med en kamel på sin löparrunda haha!
Lite roligt ändå.. 😂🐪

Nu bor vi i våran bil igen.
Marocko känns som det perfekta landet att leva van-life i.
Antingen väljer man en billig camping eller så står man med bilen bara några meter från havet och somnar och vaknar till vågbruset.
Underbart!

Lisa sa här om dagen -Mamma, våran bil är större än alla andra hus.
Jaså, tycker du? Svarade jag lite fundersamt..
-Jo för vi har ju hela naturen som hus, sa Lisa.
Tycker det var en väldigt fin beskrivning av vårat liv just nu. 💛

Hoppas ni alla haft en bra jul.