2023/04/29

Haaaalloj och gooooodmorgon!

Japp klockan är 05.10 här, förstår inte varför jag vaknar så tidigt! 😂
Men men blir ju verkligen att jag tar till vara på våran sista tid här i Indonesien.

Jisses vad längesedan jag printade ner något här i dagboken, nästan 3veckor sedan..
Men det är tiden, den bara fortsätter att flyga iväg.
Trodde kanske att den skulle lugna ner sig lite men den går minst lika fort här som i vardagen där hemma, tyvärr.
Vi har ju snart varit iväg i redan 2 månader!
Men snart kommer vi hem på en liten snabbvisit för att hämta våran lilla "husbil".
Har minsan hört att det är sommartemperatur vissa dagar där hemma i Sverige-land nu, så det ser vi fram imot.

Jaha vad var vi förra gången när jag skrev..
Jo just det!
Richard var ju på sjukhuset i Mataram och jag och Lisa var själva i Kuta Lombok.
Jag och Lisa hade 3.5dag själva där i Kuta innan våran tredje familjemedlem kom tillbaka till oss.
Men vid lunch den 8april kom Richard åkandes i en blå taxi ifrån Mataram och vi alla kunde äntligen göra en mysig familjekram.
Så saknad våran Richard var!
Kändes väldigt skönt att äntligen vara tillsammans allihop igen 💛💚💜
Richard var mycket bättre även om det tog ytterligare några dagar för honom att repa sig helt.
Och vi har inte en aning om vad det var han hade dragit på sig, verkar inte som att någon vet.
Kanske någon ny corona-version, då många av våra vänner i Kuta också låg med huvudvärk och feber i många dagar..
Vem vet..

Vi hade en vecka till i Kuta Lombok innan vi packade våra väskor och drog vidare.
Den sista veckan såg ungefär ut som de andra dagarna vi spenderade där hehe!
Häng på stranden, solnedgångar, Lisa lekte med Sipa, häng med Jennie och sötaste Kian, surf, käk, spel, moppeåkande, poolhäng, löparrundor, glass och öl.
Dock blev jag och Lisa också sjuka och var sega i 2 dagar, såklart.. haha!
Vad är det med denna resan och våra sjukdomar 😂
Lisa låg i feber och jag låg i en hemsk mans-förkylning.
Dock är ju jag och Lisa väldigt synkade och smidiga och var därför sjuka exakt samma dagar och kunde ligga i sängen och mysa ihop.
Att vi också prickade in att vara sjuka en av de två dagar på resan där det regnade hela dagen, ger ju även det en guldstjärna till oss haha!
Mästare i att vara sjuka! Haha!

Över en månad blev det att vi hängde där i Kuta denna gången.
Jag kollade upp det hela och det var nionde ggr jag var i Kuta Lombok, Richard har varit där 10ggr och Lisa 2ggr.. 😃
Trots Richards sjuka så blev det en bra månad, dock är jag osäker på om vi kommer komma tillbaka efter denna gången.
Känner att det har blivit för exploaterat nu.
Kanske om man kommer som första-gångs-besökare att man fortfarande kan se det vackra och njuta av omgivningarna.
Men för mig har jag svårt att njuta, då jag vet hur vackert och lugnt och stilla Kuta Lombok en gång i tiden var.
Det var grönt, massa härlig natur, tomma stränder utan massa solparasoll, inga lyxhotell, ingen orkan av turister och fram för allt så kunde man plocka vågor och verkligen surfa utan att trängas med 200 andra.
Man kunde sitta där ute i vågorna och njuta av lugnet och skönheten med naturen.
Idag är det tyvärr 200 pers som babblar och som att det inte vore nog så flyger det drönare runt öronen på en vilket verkligen tar bort den där sista charmen.
På varje våg kommer det minst 10 surfare som gör att man får koncentrera sig mer på att inte bli överkörd av någon annan surfare än att faktiskt surfa.
Så jag har svårt att njuta av detta "nya" Kuta och minns bara den pärlan det en gång var..
Tror att den gigantiska bilbanan som dom byggt där var spiken i kistan för Kuta för min del..
Tråkigt men kanske dax att hitta vårat nya paradis 😀

Här kommer iallafall en härlig bildbomb ifrån våran sista vecka i Kuta.
Även om omgivningarna inte är detsamma så var solen lika varm, ölen lika god och semesterkänslan lika härlig och Lisa lika rolig haha!

Solnedgång i segar. Sjukt lågvatten så hela revet stack fram där nere.
 Lisa med sina Bell-örhängen, gäller att vara fin även på semestern 😄
 Lisa och Sipa har roligt.

En eftermiddag på Aan Beach när det mulnade på och naturen visade underbara färger!

Här hängde vi måååånga dagar 😃 Surf, kokosnötter och strand = Livet 😃
 Lisa vinner i Fia med Knuff.
 Lisa som åt allt innan vi drog på semester har blivit sjukt kräsen. Men en dag sa hon att hon ville äta fisk som Sipa. Okej sa vi och beställde in och Lisa åt glatt. 😁
Hon äter inte mycket men älskar räkor,oliver och rå lax.. Svårt att veta vad som går hem liksom haha!

Lisa och Sipa sista dagen ihop. Lisa gav en av sina tiaror till Sipa. Sipa blev otroligt nöjd 😍
 Mamma och Pappa Jury var otroligt söta och kom hela vägen från Sasak village bara för att säga hej då till oss.
Satt där på trappan och väntade på oss sista dagen när vi kom hem från stranden.
 Sista moppeturen i Kuta Lombok. Hela familjen på moppen.
Är så härligt att susa fram på moppe tillsammans.
 Sista kvällen med dessa härliga två.
Är det värsta när man stannar så länge på samma ställe, blir så tråkigt att säga hej då till alla. Blev mycket "sista" sista dagen..
Men dessa två kommer vi ju såklart se igen, även om det kommer vara en längre version av Kian. 😍
Också var det hej då till familjen Tona..😃

Så efter en sista vecka i Kuta så packade vi ihop oss och drog till en liten ö där vi faktiskt inte varit innan, wolla! 😀
Nu stod det massvis med snorkling på schemat!
Lämnade allt vad sjukdomar heter i Kuta Lombok, tryckte in oss i vår vän Tonas bil och åkte de två timmarna till båten som skulle ta oss den lilla biten ut till ön Asahan.

Richard hade en önskan om att åka till en känd våg som heter Banko Banko, innan vi drog ut med båten till Asahan.
En våg som tydligen är en av världens längsta tuber.
Vågen skulle bara vara 15min extra bilresa ifrån hamnen där vi skulle ta båten ut till Asahan.
Men efter att Tona berättat om den katastrofalt dåliga vägen som ledde dit så ångrade sig Richard och vi sket i det.
Tydligen stämde inte dom 15 extra minuterna som google map sa, utan vägen var så dålig så det skulle ta minst det tredubbla..

Så istället styrde Tona in bilen till en liten strandkant och där väntade en båt och en kapten på oss.
På med flytvästen på Lisa (Jajemen ibland är vi riktigt ansvarsfulla föräldrar 😂) också åkte vi den lilla turen ut till Asahan.

Väl på Asahan blev vi vänligt mottagna av personalen på Pearl Beach där vi skulle bo.
Fannas bara tre resorter på ön och wolla vi prickade in den bästa (som jag såg sen när jag och Lisa vandrade runt ön hehe!)
Fick en varsin kall välkomstdrink och satte oss under ett fantastiskt träd som stod där vid strandkanten och såg majestätiskt ut.
Blev verkligen en av våra absoluta favoritplatser där under de svala löven och där satt vi och åt våran lunch varje dag.
Önskar bara att stolarma hade varit lite skönare med mindre träsmak i rumpan, men och andra sidan så somnade man ju iallafall inte efter maten haha!

På väg ut till ön Asahan.
 Så gröna och fina omgivningar. Även fin Lisa och Richard  😃
 Här bodde vi bra.
 Uuuuunderbart träd!
 Välkomstdrink, jajemen 😃

När vi satt där och njöt av välkomstdrinken och den härliga platsen så såg jag på Richard att det var något som grämde honom.
Efter lite lirkande så visade det sig att han ändå hade varit lite sugen på att åka till Banko Banko och nu ångrade sig lite över beslutet att inte åka.
Så efter lite funderande och roddande så satt vi helt plötsligt i den lilla båten och var åter igen på väg in mot fastlandet. 😄
Då hade vi fixat en ny bil och en ny chaffis som skulle ta oss de "15minuterna" till Banko Banko.
Blev lite extra pengar att punga ut med när vi varit så veliga men är man så pass nära vågen så är det väl lika bra att ge den ett besök trots katastrofal väg.

Mötte upp våran glada chaffis och hoppade in i bilen och började köra mot Banko Banko.
Var otroligt grönt och fint på denna delen av Lombok.
Påminde faktiskt väldigt mycket om hur just Kuta Lombok såg ut när vi började resa dit.
Får hoppas att förödelsen av racingbanor och höga lyxhotell inte når hit.. 😄
Och vägen var ju hur fin som helst, iallafall dom 10 första minuterna..
Sen tog den smala asfalterade vägen plötsligt slut och en nätt grusväg tog sin början.
Att kalla vägen vi hamnat på nu "en dålig väg" är en kraftig underdrift.
Att kalla vägen katastrofal är också en underdrift haha!
Så ja, ni förstår säkert att den var riktigt röten! 😂

När vi hoppade fram där på denna galna väg så var vi väldigt fundersamma över bilen vi åkte i som var en helt vanlig bil.
Hade vi kommit körandes där med våran bil hade vi inte ens haft en tanke på att köra vidare.
Detta var verkligen en väg man hade behövt en ordentlig terrängbil.
Så vi satt där i bilen och höll oss krampaktigt fast för att inte flyga runder.
Sa lugnande till varandra att det var tur att vi inte bett Tona köra oss, denhär chaffisen hade visserligen inte heller så mycket till bil men han har säkert kört här hundratals gånger innan och kan varenda grop utantill.
Frågade den glada chaffisen om han kört här många gånger innan?
Hörde dåligt där i bilen på grund av allt skumpandes blandat med chaffisens val av ballader som skrålade ur radion, men tittade oroligt på varandra när vi tyckte att han svarade att det var första gången. 😱
Sen tyckte vi han sa att han kört här många gånger innan men aldrig med en vanlig bil..
Inget av svaren var vad vi ville höra så vi bestämde oss för att inte gräva mer i det hela haha!
Det gick upp och ner och vägen var verkligen bedrövlig men till sist kom vi faktiskt fram till stranden.
Lisa hade otroligt nog somnat de sista minuterna där i bilen trots skumpandet..haha!
Hon har verkligen blivit expert på att sova när som helst och var som helst.. 😂
Så jag och Richard klev av bilen, beställde en varsin öl och slog oss ner på första parkett framför vågen.
Dagen till ära var det sjuuuukt stora vågor, dock var det lite tråkigt för det visade sig tyvärr att dom var föööör stora för att surfas så där var inga surfare som vi kund skåda.
Hade varit coolt annars, att se surfare åka tuber live.
Men vi var nöjda ändå.
Satt där i solen och drack öl och kollade på de maffiga vågorna innan vi hoppade tillbaka in i bilen och åkte den skumpiga bilresan tillbaka.
Lisa tyckte nog att det var en konstig utflykt då hon ju somna 5min innan vi kom fram, låg och sov hela tiden vi var där och vaknade lagom tills vi hoppade tillbaka in i bilen och vände och åkte "hem".

Den katastrofalt dåliga vägen till Banko Banko.
 Richard kollar in vågen.
Ännu en båttur ut till Asahan 😃

Tog båten tillbaka ut till Asahan, hann med att klättra upp på ett litet berg bakom resorten och kolla in dagens solnedgång.
Blev en bra avslutning på dagens äventyr och efter det slocknade vi alla tidigt.

Där nere ligger vårat boende Pearl Beach.
 Solnedgång, vad inte bilden visar är den enorma svett-attack jag har här efter ha klättrat upp på berget haha!

Bästa två 💜
Fotograf Lisa, hon börjar bli duktig 😃

Dagen efter vaknade jag tidigt i vanlig ordning.
Smög försiktigt upp och tog med mig min tekopp ner till strandkanten.
Satt där och njöt av en magisk soluppgång i lugn och ro.
Var tyst och skönt och var så fint när dom första solstrålarna bredde ut sig på himlen.
I bakgrunden stack berget Rinjani upp och påminde om en annan Indonesien-resa tillsammans med min vän Annie.
För många år sedan stod vi där på toppen av Rinjani och blickade ut över ö-riket tidigt en morgon, nöjda över att ha tagit oss hela vägen upp.
Hann precis avsluta min första kopp te när Richard och Lisa kom ner och gjorde mig sällskap där på den lilla stranden.
Mysig start på dagen som blev till standard alla morgonar på Asahan.

Kolla in dagens första solstrålar, underbart!

Lill-totten har vaknat.
 Här bodde vi i denna beach-bungalow.
 Morgonutsikt från sängen, soluppgång och havet, inte illa.

Badrummet saknade tak så där kunde man stå och titta på den blå himlen eller stjärnorna, vilket som var trevligt 😃

Efter soluppgången var jag pepp på vad denna första dagen hade att erbjuda på denna nya ö.
Dock hade Richard sjukt ont i magen och kunde inte ta sig ur sängen..
Så japp då var vi tillbaka i sjukträsket igen!!
Såklart!
Kunde inte hjälpa det, men jag hade svårt att dölja min besvikelse över att Richard åter igen var sjuk.
Var ju såklart mest synd om Richard.
 Men dagen hade ju börjat så bra med soluppgången och nu kände jag bara att jag var såååå trött på att Richard skulle gå in på sin sjuhundraelfte dag som sjuk på denna resan.
Vad var detta!
Fick en liten dipp innan jag gick djupt in i mig själv och hämtade lite positivitet haha! 😂
Tänkte att jag och Lisa minsann fick ha en kanondag ändå, fast det bara var hon och jag!
Var en bra start på dagen med soluppgången och nu var jag fast besluten att dagen skulle fortsätta i samma anda även om en familjemedlem låg nere.

Tog på mig mitt snorkel och cyklop som vi hyrt dagen innan och hoppade i vattnet framför Pearl Beach.
Tänkte jag skulle reka lite innan jag tog med Lisa ut på hennes livs första snorkeltur.😀
När jag kände att det kändes bekvämt och jag kollat av så inga farliga hajar eller krokodiler var i närheten hämtade jag Lisa haha!
Frågade om hon ville följa med ut och snorkla, snorkla som för övrigt verkligen är en av mina favoriter.
Jag bara äääälskar att flyta runder där i vattnet och kolla in alla färgglada koraller och de ännu färgglada fiskarna som simmar förbi och som är prickiga, randiga , små och stora.

Drog på både Lisa och mig en varsin flytväst, tänkte att det är enklare med lite flythjälp ifall Lisa behöver hjälp med något där ute i vattnet.
Vi vill ju verkligen inte förstöra några koraller genom att sätta ner våra fötter på dom.
Koraller växer extremt långsamt, bara några enstaka millimeter per år!!

Tyckte det skulle bli sjukt roligt att se vad Lisa tyckte om att snorkla.
Richard var lite ledsen att han inte kunde följa med ut och se hennes första reaktion.
Jag trodde nog att hon skulle gilla det men kanske att hon skulle tröttna fort.
Tog på oss våra cyklop, Lisa hoppade snorklen, vilket visade sig vara en bra ide senare då hon pratade hela tiden om allt hon såg haha!
Japp tog oss sakta ut till revet och stack ner våra ansiketn under ytan och dök in i fiskarnas värld.
Och Lisa bara äääääälskade det!
Sådan mor sådan dotter haha!
Hela hennes lilla ansikte sken av lycka och hon pratade om allt hon såg!
-Mamma kolla det, kolla den fisken och kolla där! 😍
Var lite strömt och varje gång jag tog några simtag in mot land stack Lisa upp ansiktet ur vattnet ock frågade en aning panikartat
-Mamma, ska vi simma in till land?!
Jag svarade att jag inte hade tänkt det men om hon ville in till land så kunde vi simma in.
-Nä mamma, jag vill snorkla mer!
Var i ett bra tag och snorklade och vi hade bara så kul!
Underbart!

Lisa redo för sin första snorkeltur.

Hade lite lunch med en Richard som kände sig en aning bättre.
Men inte tillräckligt bra för att aktivera sig, tyvärr..
Så jag och Lisa fick köra vidare på våran egen-dag så efter soluppgång och bästa snorklingen bestämde jag mig för att jag och Lisa skulle gå runt ön.
Stod på en tavla som visade ön att det skulle ta 90min att gå runt och att det skulle vara 4.5km långt.
Jag var lite skeptisk, var den verkligen så stor..
Bestämde mig för att det nog inte var några problem, detta skulle jag och Lisa klara utan problem.
Vi hade ju faktiskt hela eftermiddagen på oss att ta oss runt, var ändå en 5tim kvar till solnedgången hehe!

Så vi packade en liten väska och gav oss av.
Sa till Lisa att vi skulle på äventyr och hon var taggad!
Och vilken kanontur det blev!
Vi hade det bara såååååå mysigt jag och Lisa där vi gick barfota i sanden runt ön och trampade på en och annan vass korall som flötit iland.
Klättrade över stenar och små klippor, plockade snäckor då stranden på ena sidan av ön var full med vackra snäckor i alla dess former!
Var otroligt varmt så lite då och då stannade vi och dök i det gröna, klara havet.
Satt i skuggan av träd och drack vatten.
Stötte på ett gäng krabbor, träd som var gula som att det vore höst bara precis runt dom.
Mötte inte en ända människa förren vi kom till andra sidan där den lilla byn låg och de andra två resorterna.
Var bästa tjejdagen!
Vi hade det såå mysigt och Lisa var såå duktig, klagade inte en ända gång på att det var tungt att gå där i värmen.
Vi hade det verkligen så bra där vi gick på skattjakt, lekte hundar och snick-snackade om allt mellan himmel och jord.
När vi hade ungefär 10min kvar att gå sa Lisa
-Mamma, jag är trött är vi framme snart..
Haha! Sicken tur jag hade att hon inte tröttnat innan för då vet jag inte hur vi skulle tagit oss hem..
Vi gick nästan konstant från det att vi lämnade Pearl Beach förutom våra små bad och vattenpauser och nästan exakt tre timmar efter att vi lämnat Pearl Beach bakom oss så sladdade vi in i resturangen lagom till eftermiddagskakan och teèt som dom bjöd på varje dag.
Så jag det var nog 4.5km runt ön ändå haha!

Mötte en orolig Richard som satt där i resturangen och äntligen mådde bättre.
Han undrade vart vi tagit vägen? 😂
Men ska man trippa runt alla vassa koraller i sanden samtidigt som man letar läckra snäckor så tar det tid för en challe och en Lisa 4år att gå runt Asahan haha!

Detta som började så illa blev faktiskt en av de bästa dagarna där på ön enligt mig.
En tjejdag som jag kommer bära med mig som ett glatt minne resten av livet.
Så tänk vad bra att jag grävde lite extra efter det positiva där på morgonen när humöret dippade. 💛

Dax att gå runt ön och Lisa var taggad på äventyr.

Vi hittade coolaste snäckorna!

Vackert
 Svalkande bad-paus. 😃
 Största snäckan!!
 Fullt med snäckor överallt.

Ett träd i höstskrud. 😍
 Lisa promenerade på, var bara så duktig.
 Vätske-paus i skuggan.

Bästa tjejdagen 💛

Vi hoppade över och under alla rep till båtarna när vi passerade den lill byn på ön.
 Lisas alla snäck-fynd.

Kvällen under "vårat" träd.

Dagen efter vaknade vi upp till ännu en härlig dag och äntligen mådde Richard bättre.
Bestämde oss för att ge oss iväg på en snorkeltripp.
Bokade båt och kapten och klockan 9.00 åkte vi iväg ut på havet.
Njöt av den stilla morgonen med havet som låg blankt och med Rinjani i bakgrunden.
Idag kunde man även se den högsta vulkanen Agung på Bali som stack upp vackert i horisonten.

Väl framme vid första stoppet hoppade hela familjen Ljungberg/Reimertz i havet.
Tror vi bara snorklat 5min när Richard pekar på världens största sköldpadda som simmar några meter framför oss.
Så roligt att få visa Lisa!
Vilken tur vi hade!
Sköldpaddor är verkligen härliga, ser så otroligt chill ut där dom simmar.
Måste vara de mest harmoniska varelserna på våran jord 😃
Så blev en bra snorkeltur med bästa starten med sköldpaddan 😍

På väg ut på snorkeltur en tidig morgon.

Vulkanen Agung på Bali stack upp vackert över havet.
 Hela familjen Ljungberg/Reimertz redo för snorkling.

Tillbaka på våran ö Asahan. Här på denna stranden bodde vi.

Efter två andra snorkelstopp och 2.5timme senare klev vi iland på våran ö Asahan igen.
Lisa lekte på stranden och jag bestämde mig för att hoppa i havet och snorkla lite själv innan det var dax för lunch.
Men när Lisa såg mig kliva i vattnet med mitt cyklop och snorkel skulle hon absolut med.
Så blev att både Lisa och Richard hängde med ut.
Efter 10min pekar Richard på en liten fisk som verkar villa flytta in i min flytväst.
Den simmar runt mig och släpper mig inte ur sikte för en sekund.
Var längesen jag hörde Richard skratta så!
För denna lilla fisken simmade med oss hela snorkelturen och ville verkligen ha vårat sällskap 😂
Var lite tråkigt när vi simmade in mot land och den simmade runt, runt och runt oss, kändes ledsamt att lämna lilla fisken som så desperat ville vara våran kompis haha!
Men till sist var det verkligen dax för lunch och vi vinkade hej då till denna lite knasiga men härliga lilla fisk. 😄

Fisken som simmade efter oss hela snorkelturen, den ville desperat ha vårat sällskap.

Några kossor som smet över till våran resort ungefär 10ggr/dag för att precis hinna smaka på det smaskiga gröna gräset innan dom blev tillbaka-jagade.
Här kommer dom med siktet inställt på det gröna gräset.. Dom såg så luriga ut där dom smög fram.. haha!

När kvällen kom tog vi en tur upp på ett lite högre berg på ön.
Lisa var mest sur och vrång och ville inte alls gå upp på ett berg.
Hon tyckte väl att hon promenerat tillräckligt dagen innan och var kanske trött i sina små ben.
Men mamma och pappa drog ändå upp henne på berget och fick se utsikten samtidigt som vi båda andades djupt för att hantera Lisas trots 😂
Kanske inte bästa kvällsutflykten, men allt kan ju inte vara på topp och harmoniskt och lyckligt haha!
Ibland är det trotsigt och jobbigt men då är det desto roligare när det inte är det, måste dippa ibland för att kunna njuta av topparna haha! 🤣

Upp på ett berg för att skåda utsikten 😂
 Njuter av utsikten och andas djupt över Lisas trots.. 🤣

Detta var sista dagen som vi bokat in oss på Pearl Beach, tanken var att efter 3nätter åka vidare.
Men vi kände oss inte riktigt färdiga med ön och jag kände att det hade varit gott med lite extra lugn som det fanns massvis med på Asahan.
Fanns faktiskt både massa lugn och ro och avkoppling, samtidigt som där fanns massa med aktiviteter man kunde roa sig med om man könde för det.
Så vi bokade in oss en extra natt.
Tyvärr fick vi flytta från våran strand-bungalow där vi bott med härlig utsikt över havet och där morgonsolen sken in.
Tog våran packning och fick istället en trädgårds-bungalow som låg några meter längre in på ön.
Till min stora glädje var där en svan på sängen som välkomnade oss till våran nya bungalow.
En svan vikt av våra handdukar 😀
Har alltid velat checka in på ett ställe och mötas av dessa handukskreationer haha!
Så om Lisa fick uppleva sin första snorkling och sin första sköldpadda så fick iallafall jag uppleva min första handduks-svan 😂🤣
Såå lycklig! Haha!

Lisa flyttar in i våran nya trädgårds-bungalow.
Jag lycklig över att få uppleva min första handduks-svan 🤣

Gjorde oss hemmastadda i våran nya bungalow, jag hoppade i och snorklade åter igen, Lisa målade och Richard slappade, vi alla hade en lugn förmiddag.

För efter lunch hyrde vi en liten blå kanot och styrde paddeltagen till en liten ö i närheten som heter Gili Goling.
Där skulle tydligen vara bra snorkling och hade vi tur skulle vi även kunna se sjöhästar.
Väl där var det väldigt lågvatten, vilket vi inte tänkt på.
Vi skulle såklart paddlat dit på förmiddagen när vattnet var högre.
Nu låg korallerna bara en liten bit under vattnet och det var svårt att snorkla.

Men det vi fick se av snorklingen där var fantastiskt vackert!
Önskar verkligen att vattnet hade varit högre så vi hade fått se allt under ytan lite mer ordentligt.
Men men toppar och dalar..hehe!
Där var iallafall sjukt många sjöstjärnor!
Man fick verkligen kolla vad man satte sina fötter när man gick i vattnet så man inte trampade på dessa konstiga varelser.
Tyvärr såg vi inga sjöhästar till Lisas besvikelse.
Dom lever tydligen i sjögräset och hur tråkigt är det inte att simma runt bland grönt sjögräs när man har härliga färgfulla koraller bara några meter bort.
Man tröttnar fort på sjögräset kan jag berätta haha!

Men som sagt så var vattnet väldigt lågt så vi bestämde oss för att hoppa tillbaka i kanoten och paddla ett varv runt ön i väntan på att vattnet skulle börja stiga.
Sagt och gjort!
Vattnet var lika lågt när vi kom tillbaka (om inte lägre 😂) men våran lilla kanottur runt ön resulterade iallafall i att vi fick sällskap av en nyfiken sköldpadda som stack upp huvudet någon meter ifrån våran kanot och sa hej (eller kanske tog lite luft haha!)

När vi åter igen stod på land på Gili Goling så gav vi snorklingen ett sista besök och hittade ett ställe med fantastiska koraller och som bara svämmade över med massvis med fiskar i olika färger.
Tittade man åt höger var det ett hav av gula koraller och kollade man åt höger var det ett hav av lilla och oranga koraller och där simmade alla dessa fina fiskar.
Var verkligen en explosion av färger och former där under ytan!
Fantastiskt!
Till och med Richard var imponerad, annars är det oftast jag som är mest exalterad över livet under ytan.

Hade det bara varit jag i familjen Ljungberg/Reimertz hade jag stannat och väntat in högvattnet men Lisa liten började bli både trött och hungrig och lite arg på det 😂
Så det var bara till att ge upp om högvattnet och paddla tillbaka till Asahan och kvällsmaten.

Fullt med fina sjöstjärnor överallt.

Våran lilla blå kanot.
 En sjöstjärna låg precis i strandkanten, hoppas den överlevde lågvattnet. Den hade nog gjort en felkalkylering när den lade sig där..

Dagen efter var det så dax att lämna ön Asahan och våran trädgårds-bungalow.
Handduks-svanen var sönder och Richard var färdig med snorklingen 😄
Men Asahan var verkligen ett avslappnat ställe, där man kunde varva ner och bara ta det lugnt.

Vinkade hej då till Asahan och tog båten till fastlandet.
Där väntade en bil och chaffis som tog oss 2.5tim till hamnen i Bangsal som ligger i norra Lombok.
Lisa sov nästan hela vägen, helt slut efter allt snorklande, promenerande och kanotåkande.
Ö-livet hade gjort henne trött 😃
Nästan framme i Bangsal kör man över bergen och där är alltid en massa apor så där fick vi väckt Lisa så vi alla kunde spana in dessa roliga krabater.
Men som vanligt på behörigt och säkert avstånd, denna gången inifrån bilen haha!

Där bakom Richard och Lisa ligger ön Asahan.
 Ap-stopp på väg mot hamnen i Bangsal. 😃

Söta på behörigt avstånd.. hehe!

Väl framme i Bangsal hoppade vi på en snabb båt som tog oss till en anna ö, Nusa Lembongan.
Ligger en bit utanför Bali.
Båten hoppade fram på vågorna och jag hatar sitta instängd i en båt både av klaustrofobiska känslor och av sjösjuka.
Så tog inte många minuter innan jag fick gå längst bak i båten för att komma ut i friska luften och sitta där det skumpade som minst.
Dock vet jag inte om man kan kalla det frisk luft..
Satt precis vid de 5 gigantiska motorerna som inte bara gjorde att luften pyrde av diesel-lukt utan även gjorde mig halvt döv under de 2-3tim som överfarten tog.. hehe!
Lät något otroligt ifrån de 5 jättarna.
Sista timmen satt jag och tryckte händerna hårt över mina öron tills jag fick kramp i samtliga fingar.. 😂
Var som sagt 5 jättar till motorer, men man kan ju ändå undra över skicket på dom då vi helt plötsligt stannade mitt där ute på havet och stod stilla 10min innan de 5jättarna ville sammarbeta igen..

Lämnar Lombok bakom oss.

Till sist nådde vi Nusa Lembongan.
Men även här var det kraftigt lågvatten och vi alla fick balansera över i en mindre båt som kunde ta oss den sista biten in till land.

Både jag och Richard besökte denna ön 2007.
Då var det en stor ö med gles bebyggelse och få turister där huvudsysslan för lokalborna var att samla seaweed.
Hela ön stank en aning då det låg seaweed på tork överallt! 😃
Både två förstod såklart att det skulle vara mera turister och förändringar här precis som vårat Kuta.
Men jisses, kunde ha varit två helt olika öar, då 2007 och nu 2023..

När vi anlände iland tyckte vi ändå att det såg mysigt ut.
Ett turkost klart vatten som omslöt ön och en hel del boenden och resturanger som klättrade på kullarna utmed havet.
Hoppade in i en taxi då jag bokat ett boende lite utanför smeten för lite lugn och ro.
Vi gillar ju det där, det tysta och lugna 😂
Tog en lugn kväll då vi var sletna efter resandet.

Taxi till vårat boende på Nusa Lembongan.

Dagen efter var vi uppe med tuppen som vanligt.
Eller rättaresagt så är det jag och Lisa som är tupparna i detta fallet haha!
Hyrde en moppe för att utforska ön lite närmare.
Drog ner till hamnen och hade frukost och kollade in surfet som såg lovande ut.

Frukostdax

Sen satte vi oss alla tre på moppen och började köra.
Vi var alla taggade men det visade sig att dom byggt så mycket på ön så när vi denna gången körde runt ön för att kolla på allt fint så gick det liksom inte att se något.
När man körde längs de små vägarna var det bara resturang på resturang med något hotell imellan.
Det var allt man såg, resturanger och hotell.
När man väl kom fram till någon fin strand fick man lirka sig imellan alla byggnader och trängas med tusen andra turister för att komma fram..
Så tråkigt när det blir så förstört.
Samma är det med en annan jättefin ö vi alltid besökte förr, Gili Trawanga.
Världens paradis-ö full med de vackraste stränderna och det mest turkosa havet, iallafall de första åren vi besökte ön.
Sen var det samma där som här, bebyggelse och bebyggelse.
Sista gången vi besökte Gili Trawanga gick det knappt att ta sig ner till havet för ivägen var just alla resturanger och hotell.
Tråkigt..
Förstår att alla vill tjäna på turisterna och ha sin bit av kakan.
Men är så tråkigt när det blir så uppbyggt bara för att passa turisterna.
Är inte så sugen på att åka till andra sidan jordklotet för att se turist-resturanger och turisthotell.

Vi tog iallafall en ordentlig tur med moppen, körde även över till grannön då det går en liten gul bro imellan öarna.
Hamnade på en pytteliten väg som gick uppför och uppför och när vi inte trodde att det kunde gå mer uppför gick det lite uppåt till haha!
Hamnade på en resturang som gjorde reklam för bra utsikt.
Killen som jobbade där var otroligt stollt över utsikten och ville att vi alla skulle gå ut på en liten hemmabyggd, båtliknande avsatts så han kunde ta kort på oss alla.
Jag gav hemmabygget som sträckte sig utför stupet en ända blick och sa sedan "tack men nej tack". 😄
Killen stod på sig så till sist så fick Richard motvilligt gå ut och ställa sig och jag knäppte av ett snabbt foto på honom haha!
Stackars Richard fick offra sig för familjen 😂

Richard riskerar livet..haha!

Hade en varsin dricka där under taket då en regnskur drog över ön.
Efter regnskuren gjorde vi oss redo för att köra vidare men innan killen lät oss köra iväg så envisades han med att vi aaaabsolut var tvugna att ha ett familjekort framför utsikten.
Så halvt på väg mot våran moppe fick vi vända och jag sträckte över min kamera till killen som nöjt tog 15 olika kort i alla riktningar på våran familj och denna utsikten haha!

Familjefoto framför utsikten haha!

Efter ha kört runder ett antal timmar var vi helt slut och begav oss tillbaka till vårat hotell och slängde Lisa i poolen.

Utsikt ut över Nusa Lembongan.
 Hur glad blir man inte av att ligga bakom denna moppen? 😃

Blue lagoon
 Lisa alltid redo för poolen 😂

På kvällen åkte vi ner till havet och skulle käka.
Valde mellan två resturanger bredvid varandra och valet föll på den lite dyrare då där var så lugnt och skönt.
Den andra resturangen spelade så hög musik (pensionärs-varning-saftblandaren ljuder sitt högsta, jag vet 😂)
Hann inte mer än att slå oss ner och beställa mat innan en fransk familj på 25 medlemmar gjorde intåg och med dom försvann det lugna och sköna på två sekunder haha!

Hade 4:a nätter där på ön.
Gjorde någon mera moppetur som resulterade i att vi såg mer hotellbyggnader och resturanger.
Besökte en vacker öde strand, iallafall var den det förra gången..
Denna gången stod där ca 200st moppar parkerade och stranden var kantad med resturanger och boenden.
Haha ja nu låter jag kanske lite väl deppig, allt var faktiskt inte dåligt..hehe!
Två eftermiddagar på raken besökte vi en liten strand där Richard paddlade ut till en surfvåg och jag stannade på stranden med en sovandes Lisa och drack en kall öl och läste min bok.
Var jättemysigt att sitta på denna lilla stranden och läsa i lugn och ro och titta ut över det vackra havet och vulkanen agung som reste sig i bakgrunden även här.

Chill på mysig liten strand.

Lisa sov två dagar på raken på stranden, så morsan kunde dricka kall öl och läsa i lugn och ro. 😃 Lyx!

Jag tog härliga löparrunder där jag fick ordentligt med backträning då vägarna här bara gick upp eller ner hehe!
Två kvällar på raken hittade vi resturanger med liveband som vi alla satt och njöt till.
Älskar livemusik, och det gör visst Lisa med visade det sig.

Sista dagen åkte vi på en överprisad snorkeltur, (för att spy lite mera på denna ön så var det även väldigt dyrt här jämfört med resten av Indonesien.. 😂)
Korallerna var fina men det var väldigt strömt så vi flög fram som tre små korkar i havet.
Lisa sa att hennes simglasögon läckte och vi tänkte att hon nog började att tröttna på att snorkla, att det var därför hon sa så.
Dock visade det sig sen på eftermiddagen i poolen att där var ett stort hål i hennes brillor och hon haft rätt hela tiden.
Stackars tjejen fick hela brillorna fyllda med vatten.
Då är det faktiskt inte så lätt att snorkla..
Men med starka strömmar och ett barn med läckande brillor så blev det en lätt stressig snorkeltur..hehe!
Vi såg iallafall lite fina koraller där i förbifarten och faktiskt hela 4:a sköldpaddor varav en var jättestor!

Men efter tre hela dagar på Nusa Lembongan kände vi oss mer än färdiga med ön och packade ihop oss och åkte tillbaka till Kuta Bali.
Var tydligen sista ledigheten för alla som firar ramadan och nästan alla hotell på booking visade fullt.
Fick ta in på ett dyrt hotell första natten för att sen ge oss ut och leta efter något annat.
Enligt bilderna på booking såg det ändå trevligt och fräscht ut och vi tänkte att detta blir ju fint.
Ofta så är ju inte boendena lika fina som det visar på bilderna på booking.com, men detta var helt verdervärdigt!
Fick en klaustrofobisk känsla redan i receptionen då taket där var väldigt lågt.
Rummet var desstu värre!
Pyttelitet rum och med ett fönster som vette ut mot en annan korridor och som släppte in noll dagsljus.
Klaustrofobi, klaustrofobi..
Att det pyttelilla badrummet stank av matos gjorde inte saken bättre.

Hela dagen försökte vi hålla oss borta från rummet och på kvällen tänkte vi att vi iallafall kunde ge den fina takterrasen ett besök och ta en kall öl.
Haha! Även takterassen var en besvikelse såklart!
Tog oss igenom natten, Richard och Lisa somnade båda tidigt och jag satt och lyssnade på musik hela kvällen för att försöka komma ifrån mina klaustrofobiska tankar haha!

Bägaren rann över dagen efter när vi så tidigt som möjligt checkade ut för att flytta till ett annat ställe och den vänliga personalen bad oss betala ytterligare pengar för att Lisa råkat ge lakanen några tuschpenne-fläckar.
Då brast det för Charlotte Ljungberg och stackars killen fick sig en avhyvling och fick minsan höra hur dåligt allt varit och att jag minsann inte tänkte ge dom ytterligare pengar!
Stackars killen fick ta allt mitt hat över min klaustrofobiska natt.
Men till sist slapp vi iallafall att betala.
Att det handlade om 35kr hör inte hit..🤣
Var en principsak för mig och jag var mycket nöjd haha! 😂🤣

Men sen vände det!
Vi gjorde som man alltid gjorde förr i tiden, gick på gatan från ställe till ställe och tittade och frågade om dom hade något ledigt rum.
Så från 800kr/natt för klaustrofobiska känslor, till 170kr/natt inklusive frukost, varmvatten och pool bor vi nu super!
Inne på en liten tvärgata, på tredje våningen utan hiss och jajemen lugnt och skönt precis som vanligt haha!
Såklart bor vi mera slitet nu men med en mycket goare och trevligare "hem"-känsla.
7 nätter ska spenderas här i Kuta Bali.
Och visst, här är det turistigt och höga byggnader och resturanger så långt ögat når.
Men är precis som att vi köper det bättre här, kanske för att det alltid varit så.
Har alltid varit turister och massa moppar och stress även om antalet solparasoller ökat drastiskt på stranden, så har det alltid varit väldigt turistigt när vi besökt Kuta Bali.

Och nu ska vi surfa järnet!!
Dom två första dagarna här var vågorna grymma och äntligen blev det lite åka av!
Så vi surfar och surfar.
Så härligt att slippas trängas med 200 andra på samma våg.
Jag hade en tanke att vi skulle försöka surfa 2ggr per dag för att verkligen mjölka ut det sista ur vågorna.
Men när man har varit i vattnet i 2.5tim är man heeeeeelt slut!
Kanske att man förr i tiden kunde surfa 2ggr/dag när man imellan surfen bara kunde ligga och slappa och sova på stranden.
Men nu har vi även en liten loppa som såklart också vill bada och leka, så det gäller att spara på krutet så man har energi över till det.
Men kul att få åka vågor, har verkligen haft några bra surfdagar här.

Challe in action 😄 Såååå kul!!

Vi har även letat ihjäl oss efter bästa stället att kränga Indonesisk mat nu sista veckan.
Och igår hittade vi BÄSTA stället!
Vääääärldens godaste nasi champur.
En buffe av goda grejer att välja mellan och även om jag skulle kunna betala hur mycket som helst för den goda maten så kostar det verkligen piss och ingenting!
Jag, Lisa och Richard käkade en varsin tallrik idag och drack två frukt-juicer, 70kr..
Skulle sett min tallrik idag, sicken läckerbit, hade tyvärr inte med kameran men lovar att ta en bild och lägga upp här så ska ni få se bästa maten.
Ni kommer alla sätta er på första bästa flyg ner hit bara för att kunna gå dit och käka..haha!

Så med bra surf och bästa käket så har vi bestämt oss för att stanna här sista veckan.
Stranden är även den grym att ta mina morgonrunder på.
I förgår var det ordentligt med lågvatten när jag sprang tidigt på morgonen.
Var så vackert då där låg en hinna med ca en centimeter vatten över halva stranden, vilket gjorde att himlen med de vita molnen speglade sig framför mig på marken där jag kom springandes i morgonljuset, underbart!

Även kvällarna är trevliga när vi hänger allihop på stranden.
Sletna efter surf och bad sitter vi där och chillar och känner värmen avta.
Lisa kan hoppa i vattnet utan uv-dräkt och vara härlig nakenfis.
Härom kvällen var det sista dagen på Indonesernas ledighet efter ramadan.
Har aaaaaaaldrig någonsin sett så mycket folk på stranden, heeeelt galet!
Jag trodde för ett tag att vi hamnat i Indien istället för Indonesien hehe!
När vi såg alla människorna förstod vi varför alla boende varit helt fulla när vi anlände hit haha!

Var en helt fantastisk kväll att se alla dessa familjer, vänner och människor vara ute och njuta av solen på stranden.
Himlen var underbar då det kom in mörka moln samtidigt som solen kämpade sig för att hålla sig framme.

Underbar kväll på stranden.

Alla var ute för att njuta av sista ledigheten på ramadan. Såå mycket folk!

Ja detta är väl ett litet axplock ur våran rese-vardag, ska försöka skriva lite oftare så inte inläggen blir en mil långa eller som Lisa kallar allt nu "tusen milo mycket", tror hon försöker säga tusen miljoner mycket haha!

Ha det bäst alla! Ses ju faktiskt snart! 😍
(Den 3maj landar vi i köpenhamn)

Första kvällen här i kuta Bali gick vi förbi denna lilla sten-hund och Lisa bad mig ta ett foto på henne och hunden, vilket jag så gärna gjorde haha! Hon är bra söt hon 😂 Var tydligen viktigt att föreviga denna hund.. 😄

P.s Här kommer några härliga bilder som Jennie skickade till oss.
Lisa fick välja ut en påse med leksaker hemma i sitt överfulla rum som vi tog med oss ner hit till Indonesien.
Mest för att lära Lisa att dela med sig till andra som inget har, men också för att Lisas föräldrar spyr lite över oss i västvärlden och alla våra prylar!
Lisa har med sig en liten handväska med 2 my little ponnys, en liten docka med några tillbehör och några små plastdjur som hon leker med varje dag.
På riktigt, man behöver inte ha mer än vad som just ryms i en handväska.
Våra lekrum i västvärlden gör att jag mår illa rent ut sagt.
Därför var det väldigt kul att ge till dom som inget har.
Jennie skickade även en liten film på hennes nannies barn när dom fick våran påse med leksaker och dom blev såååå lyckliga.
Fint att se 💜

Lisas leksaker fick flytta från Sverige-land till Indonesien.land och gjorde några barn helt överlyckliga!

Ps 2. Här kommer en bild som vi fick skickat till oss på våran fiiiiiinaste Lennart, visst kan man inte låta bli att sakna honom/henne när man tittar på denna 💛

Våran Lennart, vi saknar dig 😍

Lisa tyckte dock om katten som besökte oss när vi bodde i Kuta Lombok.
Var en gnällig rackare som Lisa döpte till Ebba (Ebba som kompisen därhemma) och till skillnad från Lennart så kunde hon gå runt och bära på denna katten utan att den stretade imot allt för mycket, till Lisas stora lycka haha!